XS510 Personal and social education and mental health support

Faculty of Science
Spring 2025
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Marek Matouš Bula (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Marek Matouš Bula
Faculty of Science
Contact Person: Mgr. Marek Matouš Bula
Supplier department: Faculty of Science
Timetable
Fri 14. 3. 9:00–13:00 J4, Fri 28. 3. 9:00–13:00 J4, Fri 2. 5. 9:00–17:40 J4
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 12 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 12/12, only registered: 2/12, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/12
Course objectives (in Czech)
Hlavním cílem předmětu je připravit studující na systematickou práci s žáky v oblasti rozvoje sociálních a emočních dovedností, vytváření podpůrného školního prostředí a celkové podpory duševní pohody. Předmět bude veden workshopovou formou s důrazem na vlastní trénink studujících. V rámci předmětu bude realizováno několik teoretických setkání s praktickými ukázkami, která studující uvedou do problematiky. Následovat bude týmová příprava jednotlivých lekcí (asynchronně), která bude zakončena realizací lekcí a zpětnou vazbou.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen: -identifikovat rizikové faktory a prediktory duševní pohody adolescentů;
- budovat psychosociálně bezpečné prostředí ve třídě;
- pracovat s koncepty sociálně-emočního učení (SEL) a osobnostně sociální výchovy (OSV) v souladu s RVP;
- efektivně nastavovat vzdělávací cíle v oblasti osobnostního a sociálního rozvoje;
- plánovat a vést lekce zaměřené na rozvoj kompetencí žáků;
- facilitovat lekce a vést reflexi učebního procesu.
Syllabus
  • Mental health of adolescents: current data from the Czech Republic and the world, predictors of mental health and well-being. Mental health and wellbeing support tools.
  • The role of primary prevention in secondary and high school education. The role of competence development in the context of the RVP.
  • Social-emotional learnig (SEL) framework: introduction of the concept, research findings, foreign and Czech methodologies and examples of good practice. Presentation of the framework of personal-social education (OSE).
  • Tools for creating and maintaining psychosocial safety in the classroom
  • Methodology of preparing and conducting SEL/OSV lessons: setting learning objectives, specifics of facilitation, reflection as a key learning tool for SEL/OSV.
Teaching methods
Group discussion; group training; lecture; home preparation.
Assessment methods
Active participation in the seminar: presenting the SEL/OSV lesson, giving feedback on colleagues' outputs, active participation in discussions. Submission of preparation of one SEL/OSV lesson (teamwork). Methodical commenting on the preparation of another group (individual work).
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2025/XS510