PřF:F7281 School phys.and its textb.p.1 - Course Information
F7281 School physics and its textbook picture 1
Faculty of ScienceSpring 2005
- Extent and Intensity
- 1/1. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (lecturer)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (lecturer)
prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (seminar tutor)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (seminar tutor)
prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Physics Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. - Timetable
- Wed 17:00–17:50 F23-204, Wed 18:00–18:50 F23-204
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Physics (programme PřF, M-FY)
- Course objectives (in Czech)
- Po úvodní diskusi obecné problematiky základních požadavků kladených na učebnicový text se předmět věnuje tématům středoškolské fyziky a zejména způsobu jejich prezentace v současné české učebnicové literatuře. Jednotlivé učebnice analyzuje jak z hlediska koncepčního, tak z hlediska zpracování dílčích témat a orientuje posluchače i v doplňkových literárních pramenech (starší středoškolské učebnice, učebnice pro nižší stupeň škol, učebnice vysokoškolské, časopisecká a popularizační literatura). Provádí jejich srovnávací analýzu a rozebírá diskutabilní, či dokonce defektní, pasáže těchto textů. V případě potřeby nabízí alternativní možnosti výkladu až po konkrétní doporučení a návody. Upozorňuje na možnosti využití nedostatků učebnicového textu jak při výuce fyziky, tak při obecné výchově k přesnému kritickému myšlení.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Základní požadavky kladené na učebnicový text (věcná správnost, adekvátní míra přesnosti a úplnosti, přiměřenost, srozumitelnost, názornost, vyváženost, kvalita technického zpracování). 2. Úloha učebnice při středoškolské výuce fyziky (doplněk, vodítko, opora, vzor; samostatná práce s textem; kritická práce s textem). 3. Mechanika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy). 4. Molekulová fyzika a termika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy). 5. Mechanické kmitání a vlnění (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
- Literature
- Středoškolské učebnice fyziky a další literatura dle doporučení učitele.
- ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons, 1996, xiv, 153. ISBN 0471137073. info
- Assessment methods (in Czech)
- Klasická přednáška, seminární cvičeni. Kolokvium má charakter širší rozpravy o tématice předmětu.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2005/F7281