F7281 School physics and its textbook picture 1

Faculty of Science
Spring 2007
Extent and Intensity
1/1. 1 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (lecturer)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (lecturer)
prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (lecturer)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (seminar tutor)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (seminar tutor)
prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Department of Plasma Physics and Technology – Physics Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Timetable
Wed 17:00–18:50 F2 6/2012
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Po úvodní diskusi obecné problematiky základních požadavků kladených na učebnicový text se předmět věnuje tématům středoškolské fyziky a zejména způsobu jejich prezentace v současné české učebnicové literatuře. Jednotlivé učebnice analyzuje jak z hlediska koncepčního, tak z hlediska zpracování dílčích témat a orientuje posluchače i v doplňkových literárních pramenech (starší středoškolské učebnice, učebnice pro nižší stupeň škol, učebnice vysokoškolské, časopisecká a popularizační literatura). Provádí jejich srovnávací analýzu a rozebírá diskutabilní, či dokonce defektní, pasáže těchto textů. V případě potřeby nabízí alternativní možnosti výkladu až po konkrétní doporučení a návody. Upozorňuje na možnosti využití nedostatků učebnicového textu jak při výuce fyziky, tak při obecné výchově k přesnému kritickému myšlení.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní požadavky kladené na učebnicový text (věcná správnost, adekvátní míra přesnosti a úplnosti, přiměřenost, srozumitelnost, názornost, vyváženost, kvalita technického zpracování). 2. Úloha učebnice při středoškolské výuce fyziky (doplněk, vodítko, opora, vzor; samostatná práce s textem; kritická práce s textem). 3. Mechanika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy). 4. Molekulová fyzika a termika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy). 5. Mechanické kmitání a vlnění (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
Literature
  • Středoškolské učebnice fyziky a další literatura dle doporučení učitele.
  • ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons, 1996, xiv, 153. ISBN 0471137073. info
Assessment methods (in Czech)
Klasická přednáška, seminární cvičeni. Kolokvium má charakter širší rozpravy o tématice předmětu.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Spring 2008 - for the purpose of the accreditation, Spring 2011 - only for the accreditation, Autumn 2001, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, spring 2012 - acreditation.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2007/F7281