XS051 Teorie výchovy a řešení výchovných problémů

Přírodovědecká fakulta
jaro 2008 - akreditace
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Miroslav Janda (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na vytváření základů výchovných kompetencí učitele, a kromě toho disponován k vytváření a posilování integračních vazeb mezi všemi jeho profesními kompetencemi. Výchovou přitom rozumíme systém pomoci žákovi(studentovi) v procesech jeho personalizace, socializace a enkulturace, vytváření a realizaci příležitostí jeho optimálního rozvoje, který směřuje k aktivní, samostatné, tvořivé, humánní a demokratické životní orientaci. Z hlediska učitele považujeme v tomto smyslu za stěžejní jeho způsobilost zahrnující především specifické kompetence osobnostní, psychopedagogické, komunikativní a také specifické kompetence řídící, poradenské a konzultativní.
Osnova
  • Hodnotová orientace současnosti a výchova; Normativní a situační pojetí výchovy; Žák (student) ve výchovné situaci; Učitel v roli vychovatele; Etické aspekty v práci učitele; Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy; Agresivita a šikana dětí jako výchovné problémy; Metodika etické výchovy; Rodinná výchova dětí školního věku; Výchovné činnosti třídního učitele; Metodika výchovy k trvale udržitelnému rozvoji; Možnosti alternativní výchovy; Výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravá škola; Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí
Literatura
  • STŘELEC,S.(ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004. 155s. ISBN 80-86633-217
  • PELIKÁN, J.Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234s. ISBN 80-85498-27-8
  • LANGOVÁ, M. -VACÍNOVÁ, Marie. Jak se to chováš? Praha: Empatie 1994. 84 s. ISBN 80-901618-5-5
  • BŮŽEK, A. - MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0054-5
  • VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. 121s. ISBN 80-7041-148-1
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9
  • HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21.století.Brno:MSD,s.r.o.,2005.158s.ISBN 80-210-3750-4
  • SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido 1998.
  • STŘELEC, S. et al. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. 157 s. ISBN 80-85298-84-8
  • ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302s. ISBN 80-85866-15-3
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. 127s. ISBN 80-7178-123-1
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 495s. ISBN 80-7178-170-3
  • STŘELEC,S.(ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno:MU, 2005.214s. ISBN 80-210-3687-7
  • KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: ManaCon, 1996. 231s. ISBN 80-85668-34-3
  • SVOBODOVÁ, J., JŮVA,V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995, 1996.
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. 127s. ISBN 80-85931-85-0
Metody hodnocení
Požadavky ke zkoušce včetně výběru a realizace jednoho z úkolů: 1. Nástin rozbor a řešení výchovné situace - rozsah 5-8 stran; 2. Námět pro pedagogickou etudu- rozsah 5-8 stran
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.