XS053 Sociální pedagogika

Přírodovědecká fakulta
jaro 2008 - akreditace
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky.
Osnova
  • Vznik a zdroje sociální pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny. Cíle, metody a prostředky sociální pedagogiky. Funkce výchovy, socializace a kultivace člověka, obsah a její průběh. Vztah prostředí a výchovy, typologie prostředí, tzv. přirozená prostředí výchovy. Sociální aspekty rodinného prostředí, poruchy rodinného prostředí. Problematika náhradní rodinné péče. Sociální aspekty školního prostředí, funkce školy, sociální vztahy ve škole, škola a rodina, škola a lokalita, vybrané poruchy funkcí školního prostředí. Prostředí sociálních skupin, vliv a význam vrstevnických skupin. Sociální aspekty pracovního prostředí, jeho funkce a vlivy. Volnočasové prostředí, volný čas jako sociální fenomén, pozitivní trávení volného času, instituce podílející se na využívání volného času. Vybrané instituce se sociálně pedagogickou péčí. Aktuální problémy sociální pedagogiky.
Literatura
  • BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava: UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X
  • HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6
  • PŘADKA, M.- KNOTOVÁ, D.- FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8
  • KRAUS, B.- Poláčková, V. et al. Člověk- prostředí- výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.