Z0152 Terénní výzkum mikroregionu

Přírodovědecká fakulta
jaro 2010
Rozsah
5 dní. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ivan Andráško, PhD. (cvičící)
RNDr. Petr Daněk, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Václav Toušek, CSc.
Předpoklady
PROGRAM(N-GK)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 27 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/27, pouze zareg.: 0/27
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posláním terénního cvičení je praktická aplikace pokročilejších metodických přístupů v terénním výzkumu a současně demonstrace složitějších fenoménů humánní geografie v terénu. Cvičení může být vázáno na řešení některého širšího projektu katedry a pak je orientováno na terénní ověření některé z badatelských hypotéz. Studenti si upevňují základní dovednosti, mj. i z oblasti etiky práce s daty.
Osnova
  • Terénní cvičení probíhá ve stanoveném regionu nebo postupně na předem stanovené trase, jednotliví studenti mají své práce rozděleny racionálně tak, aby všichni museli samostatně získávat primární data. Součástí terénního cvičení je i výklad k badatelskému záměru a diskuse k metodice ověřování hypotézy.
Literatura
  • KOPP, Jan. Úvod do regionálního výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2001, 147 s. ISBN 80-7082-762-9. info
  • CLAVAL, Paul. An introduction to regional geography. 1st pub. Oxford: Blackwell Publishers, 1998, xvi, 299 s. ISBN 1-55486-732-1. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • Základy teórie a metodologie socioekonomickej geografie. Edited by Koloman Ivanička. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1987, 432 s. info
Výukové metody
Základní výukovou metodou je terénní praxe, v rámci které studenti za pomocí řízených rozhovorů a dotazníkových šetření získávají informace o mikroregionu. Tyto nelze získat z publikovaných výsledků ČSÚ případně z jiných existujících databází,
Metody hodnocení
Zápočtem je hodnocena případová studie, která vznikla jako produkt týmové práce. Každý student veřejné prezentuje jím zpacovávanou část případové studie.
Informace učitele
Výběr mikroregionu či trasy se mění s každým rokem, celkové zaměření terénního cvičení zůstává.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.