XS120 Analyticko-didaktické praktikum

Faculty of Science
Spring 2011 - only for the accreditation
Extent and Intensity
0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jaromír Hališka (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Didaktickou analýzou ukázek vyučovacích jednotek nebo vybraných jejich částí, zprostředkovaných pomocí záběrů videokamery z klinických škol, a podrobnou metodickou analýzou konkrétních příkladů z praxe formou praktických cvičení vést kandidáty učitelství matematiky a přírodovědných předmětů
1. k racionálnímu chápání a osvojování žádoucích vědeckých poznatků z psychodidaktiky aj. vybraných vědních disciplin jako základu tvorby vytypovaných profesních (klíčových) kompetencí učitele SŠ a
2. ke způsobům jejich používání v praxi.
Syllabus (in Czech)
  • Na videoukázkách výuky, pořízených na klinických školách (prezentovaných vcelku i po částech ) budou studenti
  • - vyhledávat a hodnotit výskyt předem vytypovaných pedagogickopsychologických jevů (zadá předem vyučující)
  • - samostatně vyhledávat podle vlastního uvážení výskyt těch jevů, které je svou účinností či naopak neúčinností zaujaly, zdůvodňovat svůj názor
  • - analyzovat, jak(é) učitel vytvářel podmínky pro existenci žádoucích pedagogicko-psychologických jevů (viz přílohy Záznam, Klíčové kompetence)
  • - hlouběji poznávat a analyzovat konkrétní edukační situace, pokoušet se o zobecňování pro praktický transfer do možných nově vzniklých situací
  • Dále budou studenti v konfrontaci s videoukázkami vedeni k umění řešit v budoucí praxi didaktické problémy, jako je např.:
  • 1) stanovení cílů výuky -kognitivních (vzdělávacích – co a jak se má žák naučit)
  • -afektivních (postojových) - jak lze ovlivnit postoje žáků, jejich hodnotovou orientaci, prožitek úspěchu apod.)
  • -psychomotorických (výcvikových – které psychomotorické dovednosti může žák získat, např. práce s přístrojem, aj.)
  • 2) kontrola jejich dosahování (způsobů ověřování splnění cílů), a stanovování závěrů z toho vyplývajících pro další práci s žáky
  • 3) vyvolání zájmu o učivo, motivace, udržení pozornosti během výuky
  • 4) vytváření správného vztahu učitel – žák, tvorby třídního klimatu
  • 5) správného využití pomůcek
  • 6) efektivní použití vybraných didaktických principů
  • 7) aktivního zapojení žáků do výuky
  • 8) smysluplné používání povzbuzení, odměn a trestů aj.
  • Praktikum bude dále zaměřeno na výcvik a tvorbu těch profesních dovedností, pro něž nejsou, podle dříve provedených průzkumů, dostatečně v průběhu studia na VŠ dosud připravováni. Jsou to zejména, vedle výše uvedených, následující činnosti:
  • - cílevědomá volba vyučovacích metod a forem, jejich efektivní realizace
  • - správné využití způsobů transmisivní a konstruktivní výuky, jejich účelná kombinace
  • - diagnostikování průběhu a výsledků edukačního procesu
  • - vedení žáků k efektivnímu učení z textu a učení praxí
  • - uplatnění individuálního přístupu k žákům, rozvoj samostatnosti, kooperace, kreativity
  • - umění pedagogické komunikace
  • - reakce učitele na neočekávaný vývoj výuky a chování žáků
  • - způsoby a možnosti vyhledávání talentů, práce s nimi
  • - spojování obsahu výuky s praxí (životem) aj.(viz Záznam)
Teaching methods (in Czech)
Střídání hromadného způsobu práce (analýza shlédnutých ukázek – záběrů z výuky, diskuze), s prací ve skupinách (názory, návrhy na řešení).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, spring 2012 - acreditation, Autumn 2012, Autumn 2013, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, spring 2018.