Bi8121 Funkční antropologie

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012 - akreditace

Údaje z období jaro 2012 - akreditace se nezveřejňují

Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Miroslava Přidalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Jan Šmarda, CSc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s aplikací vybraných metod pro hodnocení fyzické stránky člověka, tedy metod funkční antropologie v klinické antropologii, v tělesné výchově a sportu, pedagogické antropologii aj. antropologických disciplinách, s ohledem na vztahy mezi jednotlivými somatickými parametry a indexy ve vztahu k funkčním charakteristikám.

.1.Student má být orientován v terminologii antropometrie, zvládnout definovat a určit základní antropometrické body a somatické indexy a rozměry.
.2.Student má být seznámen s diagnostickými technikami pro odhad tělesného složení, stanovení tělesné konstituce, biologického věku, determinace motorických schopností a hodnocení pohybového systému využívanými v antropologické praxi.
.3.Student má být schopen prezentovat alespoň nejdůležitější somatické indexy a vztahy mezi jednotlivými somatickými parametry, biologickým věkem, tělesným složením a typologickými komponentami ve vztahu k rizikovým indexům a indexům pro hodnocení kvality zdravotních ukazatelů.
.4.Student má být schopen se orientovat v základních fyziologických funkčních testech.
Osnova
  • 1.Funkční antropologie a uplatnění metod funkční antropologie v praxi.
  • 2.Přehled základních antropologických metod – metody antropometrické, antroposkopické, přístrojová technika.
  • 3.Základní antropometrické body, základní délkové, šířkové a obvodové parametry, kožní řasy.
  • 4.Relativní rozměry a indexy a jejich interpretace. Speciální metody pro hodnocení individuálního vývoje.
  • 5.Tělesné složení a jeho determinace.
  • 6.Hodnocení konstituce člověka, typologické školy. Heath-Carterova typologie - stanovení somatotypu.
  • 7.Motorické schopnosti. Vztah typologie a motoriky.
  • 8.Hodnocení optimální hmotnosti, růstu a proporcionality vývoje. Hodnocení stability a prediktability vývoje.
  • 9.Pohybový systém, držení těla a možnosti hodnocení svalových funkcí.
  • 10.Pohybové stereotypy z pohledu moderní kineziologie.
  • 11.Zdraví, tělesná zdatnost, rizikové faktory poškození zdraví ve vztahu k vybraným parametrům funkční antropologie. Obezita a možnosti jejího hodnocení.
  • 12.Morfologie a funkce nohy.
  • 13.Funkční diagnostika z pohledu vybraných fyziologických parametrů.
Literatura
  • Další literatura viz informace učitele
  • PŘIDALOVÁ, Miroslava. Funkční anatomie I. Edited by Jarmila Riegerová. Vyd. 2. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 808578338X. info
  • RIEGEROVÁ, Jarmila, Miroslava PŘIDALOVÁ a Marie ULBRICHOVÁ. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu : (příručka funkční antropologie). 3. vyd. Olomouc: Hanex, 2006, 262 s. ISBN 8085783525. info
  • Diagnostika pohybového systému : metody vyšetření, primární prevence, prostředky pohybové terapie : sborník IV. mezinárodní konference v oboru funkční antropologie a zdravotní výchovy 24.8.-25.8.2000. Edited by Jarmila Riegerová. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000, 209 s. ISBN 8024402122. info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele

Literatura:
Bartoníček, J., Heřt, J. (2004). Základy klinické anatomie pohybového aparátu. Praha: Jesenius, Maxdorf.
Battinelli, T. (2000). Physique, Fitness, and Performance. Boca Raton, FL.: CRC Press.
Bláha, P. et al. (1990). Antropometrie českých předškolních dětí ve věku od 3 do 7 let. Praha: Ústav sportovní medicíny.
Bláha, P., Vignerová, J. (1999). Vývoj tělesných parametrů českých dětí a mládeže se zaměřením na rozměry hlavy (0-16 let). Praha: Státní zdravotní ústav.
Bláha, P., Krejčovský, L., Jiroutová, L., Kobzová, J., Sedlak, P.,
Brabec, M., Riedlová, J., Vignerová, J. (2006). Somatický vývoj současných českých dětí. Praha: PřF UK , SZÚ.
Carter, J.E.L., Heath, B.H. (1990). Somatotyping – Development and Applications. Cambridge: Cambridge University Press.
Dostálová I., Aláčová Gaul P. (2006). Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex.
Dostálová I., Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
Dungl, P. et al. (2005). Ortopedie a traumatologie nohy. Praha: Grada, Avicenum.
Hebbelinck, M., Duquet, W., Borms, J. and Carter, L. (1995). Stability of somatotypes: a longitudinal growth study in Belgian children followed from 6 to 17 years. American Journal of Human Biology, 7:575-588.
Janda, V. et al. (2004). Svalový test. Praha: Avicenum, Grada Publishing, 325 pp.
Javůrek, J. (1986). Vybrané kapitoly ze sportovní kineziologie. Praha: Československý svaz tělesné výchovy. Zdravotnická rada.
Kol. autorů (1999). Eds. Vignerová, J., Bláha, P.: Sledování růstu českých dětí a dospívajících. Praha: Státní zdravotní ústav, UK. Přidalová, M. (2005). Somatodiagnostika studentů a studentek studijního programu tělesná výchova a sport na FTK UP. Habilitační práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc, ČR.
Riegerová, J. (1994). Studium změn somatotypu dětí v období puberty (longitudinální sledování). Olomouc: UP.
Riegerová, J., Přidalová, M. (1996). Evaluation of the body fat in the view of anthropometrical methodologies and Bodystat 500. Acta Univ. Palacki. Olomuc. Fac. Cult. Physic. Gymn., 26, 31–34.
Riegerová, J., Přidalová, M. (2001). Hodnocení vztahů mezi ukazateli tělesného složení, podílem a distribuci tuku. Bull. Slov. Antropol. Spol., 3, 148–154.
Riegerová, J., Přidalová, M. (2003). Methodological aspects of body constitution evaluation – an analysis of anthropometric methodology. Acta Univ. Palacki. Olomuc. Fac. Cult. Physic. Gymn., 32, 61–65.
Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.