Bi4865 Objevte vědu - vědecké poznání a myšlení

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jan Havliš, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jan Havliš, Dr.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jan Havliš, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
St 9:00–10:50 C02/211
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
hlavní cíle přednášky: porozumění pojmu věda v jeho širším slova smyslu; analýza vývoje vědeckého nazírání na jevy, vývoje cílů a prostředků až k dnešnímu stavu a jeho popisu; osvojení si praktických znalostí spojených s různými aspekty vědecké práce
Osnova
  • A. věda jako metoda
  • 1. věda – čím vším může být a čím nikoliv (ne-věda, antivěda)
  • 2. vývoj a historie vědeckého myšlení
  • 3. věda a filozofie, epistemologie, jazyk
  • 4. metody a nástroje poznávání (kauzalita, výroky, formální logika, teorie systému, statistika, plánování pokusů)
  • 5. postup výzkumu (formulování předpokladu/cíle/prostředků, pozorování/sběr dat, hypotéza, testování hypotézy, zobecnění, teorie)
  • B. věda jako součást společenského povědomí
  • 1. úloha vědy ve společnosti, aplikace, technologie
  • 2. popularizace vědy
  • 3. etika a charakter vědecké práce (spolupráce vs soutěžení)
  • C. věda jako systém
  • 1. vědecká informace, publikace a komunikace (rešerše, proces a způsoby publikování), scientometrie, význam vědecké lingua franca - angličtiny
  • 2. vědecká komunita (univerzity, vysoké školy, výzkumné ústavy, průmysl)
  • 3. financování vědy
Literatura
  • M. E. Gorman et al., Scientific and Technological Thinking, LEA 2005
  • R. D. Tweney, M. E. Roberty, C. R. Mynatt, On Scientific Thinking, Columbia 1981
  • HORYNA, Břetislav. Teorie vědy. Úvodní poznámky. In B. Horyna - J. Krob (eds.), Cesty k vědě. 1. vyd. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 2007, s. 122-138, 16 s. 1. ISBN 978-80-7182-223-3. info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
  • NEUBAUER, Zdeněk. O Sněhurce, aneb, Cesta za smyslem bytí a poznání. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2004, 287 s. ISBN 8086702022. URL info
  • DEMJANČUK, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení :proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002, 245 s. ISBN 80-86473-19-8. info
  • FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
  • FEYERABEND, Paul K. Tři dialogy o vědění. Translated by Jiří Fiala - Petra Bidlasová - Markéta Kyloušková. 1. vyd. Praha: Vesmír, 1999, 179 s. ISBN 80-85977-04-4. info
  • DAWKINS, Richard. Unweaving the rainbow :science, delusion and the appetite for wonder. 1st pub. London: Penguin Books, 1999, xvi, 335 s. ISBN 0-14-026408-6. info
  • HOLTON, Gerald James. Věda a antivěda. Translated by Otakar Jelínek. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 214 s. ISBN 8020007172. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
  • LEM, Stanislaw. Summa technologiae. Praha: Magnet-Press, 1995, 328 s. ISBN 80-85847-47-7. info
Výukové metody
výuka je založena na ppt prezentaci, jejím výkladu a diskuzi k tomuto výkladu. prezentace bude dostupná jako studijní podklad (černobílý tisknutelný pdf s vysokým rozlišením a omezenými právy). vzhledem k výkladu, jenž prezentaci významně rozšiřuje, je vhodné přednášku navštěvovat.
Metody hodnocení
zkouška ústní; sestává se ze dvou otázek týkajících se jedna praktických a druhá filozofických aspektů vědeckého poznání. u otázky k prvnímu tématu bude požadováno pochopení a znalost, u druhé otázky k druhému tématu pak schopnost o něm relevantně diskutovat.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, jaro 2012 - akreditace, podzim 2012.