Bi8691 Individuální vývoj člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Čuta, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:50 Bp1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu by student měl být schopen: vysvětlit biologické základy členění fází individuálního vývoje člověka; porozumět mechanismům vývoje a růstu v jednotlivých fázích; identifikovat hlavní vnitřní a vnější faktory vývoje a růstu; znát hlavní "úkoly" a "úskalí" každé fáze vývoje; aplikovat standardní metody hodnocení vývoje a růstu; vysvětlit ontogenezi člověka z hlediska teorie životní historie; interpretovat odlišnosti životní historie člověka v rámci řádu primátů
Osnova
  • BLOK I – Teoretické přístupy k individuálnímu vývoji a životnímu cyklu
  • 1. Úvod.
  • 2. Životní historie.
  • 3. Provázanost ontogenetických fází.
  • 4. Růst a vývoj.
  • BLOK II – Biologicko-psychologicko-sociální vývoj člověka od početí do smrti.
  • 5. Prenatální vývoj člověka.
  • 6. Porod a novorozenec.
  • 7. "Dětství".
  • 8. Prepuberta, puberta, adolescence.
  • 9. Adolescent a mladý dospělý.
  • 10. Vývoj člověka v dospělosti.
  • 11. Stárnutí a umírání.
  • 12. Fenomény v průřezu životem.
  • 13. Shrnutí kurzu. Referáty studentů, diskuse. Konzultace.
Literatura
  • Langdon, J.H. (2005): The Human Strategy: An Evolutionary Perspective on Human Anatomy. Oxford University Press, NY (kapitola: 21. Life History).
  • Flegr J. (2005): Evoluční biologie. Academia, Praha. (kapitola 12. Evoluce ontogeneze a životního cyklu).
  • Bjorklund D.F., Pellegrini, A.D. (2002): The Origins of Human Nature: Evolutionary Developmental Psychology. Washington, D.C.: American Psychological Association.
  • Burgess R., MacDonald K. (Eds.) (2004): Evolutionary Perspectives on Human Development, 2nd edition, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Eveleth, P. B., Tanner, J. M. (1999): Worldwide Variation in Human Growth. Cambridge University Press, New York, USA.
  • Šmahel, Z. (2001): Principy, teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha.
  • Malina, R. M., Bouchard, C., Bar-Or, O. (2004): Growth, Maturation and Physical Activity. Human Kinetics Publishers, Champaign, USA.
  • LeVine, R. A., New, R. S. (2008): Anthropology and Child Development: A Cross-Cultural Reader. Wiley-Blackwell, Hoboken, USA.
  • Vágnerová, M. (2007): Vývojová psychologie II. Dospelost a stáří. Karolinum, Praha.
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a samostatným zpracováním vědeckých článků k jednotlivým tématům; výstupem samostatné práce jsou referáty, ve kterých studenti představí kolegům své výsledky.
Metody hodnocení
3 písemné testy v průběhu semestru, prezentace referátů studentů, ústní nebo písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.