F7281 Středoškolská fyzika a její učebnicový obraz 1

Přírodovědecká fakulta
jaro 2012
Rozsah
1/1. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (přednášející)
Mgr. Jana Jurmanová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (cvičící)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
St 12:00–13:50 Fs1 6/1017, Pá 14:00–15:50 F2 6/2012
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po úvodní diskusi obecné problematiky základních požadavků kladených na učebnicový text se předmět věnuje tématům středoškolské fyziky a zejména způsobu jejich prezentace v současné české učebnicové literatuře. Jednotlivé učebnice analyzuje jak z hlediska koncepčního, tak z hlediska zpracování dílčích témat a orientuje posluchače i v doplňkových literárních pramenech (starší středoškolské učebnice, učebnice pro nižší stupeň škol, učebnice vysokoškolské, časopisecká a popularizační literatura). Provádí jejich srovnávací analýzu a rozebírá diskutabilní, či dokonce defektní, pasáže těchto textů. V případě potřeby nabízí alternativní možnosti výkladu až po konkrétní doporučení a návody. Upozorňuje na možnosti využití nedostatků učebnicového textu jak při výuce fyziky, tak při obecné výchově k přesnému kritickému myšlení.
Na konci kurzu by student měl být schopen:
věcně i didakticky analyzovat témata vybraných částí středoškolské fyziky;
kriticky rozebrat jejich obvyklá učebnicová zpracování;
navrhnout a posoudit případné alternativní možnosti výkladu.
Osnova
  • 1. Základní požadavky kladené na učebnicový text (věcná správnost, adekvátní míra přesnosti a úplnosti, přiměřenost, srozumitelnost, názornost, vyváženost, kvalita technického zpracování). 2. Úloha učebnice při středoškolské výuce fyziky (doplněk, vodítko, opora, vzor; samostatná práce s textem; kritická práce s textem). 3. Mechanika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy). 4. Molekulová fyzika a termika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy). 5. Mechanické kmitání a vlnění (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
Literatura
  • Středoškolské učebnice fyziky a další literatura dle doporučení učitele. - Grammar school textbooks of physics and further literature in accordance with the recommendation of the teacher.
  • ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons, 1996, xiv, 153. ISBN 0471137073. info
Výukové metody
Přednáška, seminární cvičeni s diskusí a samostatnými vystoupeními studentů.
Metody hodnocení
Kolokvium má charakter širší rozpravy o tématice předmětu.
Informace učitele
Podmínkou přihlášky ke kolokviu jsou kromě aktivní účasti na cvičení alespoň dvě úspěšná seminární vystoupení studenta během semestru k probírané dílčí problematice. Student kombinovaného nebo distančního studia může nahradit předepsanou účast ve cvičení písemným vypracováním zadaných dílčích témat (v počtu úměrném počtu neabsolvovaných cvičení) a ústní rozpravou nad ním.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, podzim 2001, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012 - akreditace.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2012/F7281