M9507 Moderní trendy ve výuce středoškolské matematiky

Přírodovědecká fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 1 kr. (příf plus uk k 1 zk 2 plus 1 > 4). Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Jakub Holzbecher (přednášející)
Garance
RNDr. Jan Vondra, Ph.D.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
M9507/01: St 18:00–19:50 M4,01024, J. Holzbecher
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: orientovat se v současné struktuře školství v ČR; připravit vyučovací hodinu; učit zábavně a s dobrým nápadem; vybrat vhodné pomůcky, vybrat a používat matematické programy, připravit pracovní list, hru.
Osnova
  • 1. Matematika a její didaktika.
  • 2. Složky matematického myšlení.
  • 3. Metody didaktiky matematiky.
  • 4. Práce s učebnicí, pracovním listem.
  • 5. Mezinárodní projekty, projektové vyučování. Didaktická hra.
  • 6. Příprava na hodinu. Prověřování vědomostí.
  • 7. Pomůcky pro výuku matematiky.
  • 8. Specifické poruchy učení.
  • 9. E-learning.
Literatura
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Střední odborná učiliště. První. Praha: Prometheus, 2006, 60 s. ISBN 80-7196-324-0. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky. Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, 2004, roč. 12, č. 1, s. 7-10. ISSN 1214-4681. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 108 s. Standardy. ISBN 80-7196-294-5. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Recenze knihy. Hejný,M., Kuřina F.: Dítě, škola a matematika. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. Praha: JČMF, 2002, roč. 47, č. 1, s. 67-68. ISSN 0032-2423. info
  • FUCHS, Eduard a Dag HRUBÝ. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Prah: Prometheus, 2000, 152 s. ISBN 80-7196-169-8. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
  • FUCHS, Eduard a Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 147 s. ISBN 80-7196-095-0. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
  • HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
Výukové metody
Seminář jednou týdně po dvou hodinách. Seminář zahrnuje přednášky a řízenou diskusi o problematice předmětu.
Metody hodnocení
Seminář je zakončen zápočtem. Pro získání zápočtu je nutno vypracovat seminární práci a povinná účast na výuce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.