PřF:ZD347 České pohraničí a spolupráce - Course Information
ZD347 České pohraničí a přeshraniční spolupráce v kontextu evropské integrace
Faculty of ScienceSpring 2016
- Extent and Intensity
- 1/2. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. RNDr. Milan Jeřábek, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Milan Jeřábek, Ph.D.
Supplier department: Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science - Prerequisites (in Czech)
- PROGRAM(D-GR4)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Regional Geography and Regional Planning (Eng.) (programme PřF, D-GR4) (2)
- Regional Geography and Regional Planning (programme PřF, D-GR4) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Na pohraniční oblasti lze nahlížet jako specifický územní typ, v němž se prolínají vnitřní (směrem do centra/vnitrozemí) a vnější (ven, přes hranice) dimenze regionálního rozvoje. Na zdejší vývoj přitom měly zásadní vliv relativně nedávné historické mezníky, spojené s událostmi let 1989, 2004 a 2011. Právě zde totiž nabývá evropská integrace zcela konkrétní podoby na úrovni regionální, lokální až individuální; víceméně se totiž dotýká každého jedince, instituce, podniku apod. Cílem kurzu je proto prezentovat, diskutovat a analyzovat příp. predikovat změny, ke kterým v českém pohraničí dochází. Jednou z cest k posílení tohoto území se jeví přeshraniční spolupráci, ať již spontánní či institucionalizovaná – např. prostřednictvím euroregionů či příslušných operačních programů.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Základní pojmy: obsahové a územní vymezení. Hranice a pohraničí (příhraničí), hraniční efekt, funkce, vymezení, geografická poloha, endogenní potenciál, vnitrozemí vs. pohraničí. 2. Územní diferenciace a řešení pohraničí v Česku. Situační analýza, územní plánování a regionální politika, euroregiony, Phare CBC – Interreg – Cíl 3 – Evropská územní spolupráce, aktéři přeshraniční spolupráce. 3. Postavení pohraničí v integračních procesech EU. Vnitřní/vnější hranice, integrace, identita vs. integrace, regionalismus, evropský územní rozvoj, středoevropský prostor.
- Literature
- required literature
- Jeřábek, Milan, Dokoupil, Jaroslav, Havlíček, Tomáš a kol. : České pohraničí - bariéra nebo prostor zprostředkování?. - 1. vyd. - Praha : Academia, 2004. - 296 s.
- Wastl-Walter, D.: The Ashgate Research Companion to Border Studies, Ashgate, Farnham, ISBN 978-0-7546-7406-1, 2011, 728 pp.
- recommended literature
- Scherhag, Daniela : Europäische Grenzraumforschung. E-Paper der ARL, Nr. 2, Hannover : Akademie für Raumforschung und Landesplanung, ISBN 978-3-88838-719-7, ISSN 1865-584X, 2008
- Hirschhausen, von Beatrice, Grandits, Hannes, Kraft, Claudia, Müller, Dietmar, Serrier, Thomas : Phantomgrenzen – Räume und Akteure in der Zeit neu denken / Band 1: Phantomgrenzen im östlichen Europa. Göttingen : Wallstein Verlag, ISBN 978-3-8353-1658-4,
- Teaching methods (in Czech)
- Kurz tvoří přednášky zahrnující deskripci aktuální situace českého pohraničí se zaměřením na usměrňování přeshraničního regionálního rozvoje, mj. za podpory prostředků EU. Studenti zpracovávají vybrané území či téma, a to na základě samostatného studia relevantní literatury a s využitím odpovídajících pramenů.
- Assessment methods (in Czech)
- Úspěšné ukončení kurzu je podmíněno prezentací / obhajobou seminární práce, jakož i odpovídajích teoretických poznatků.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2016/ZD347