Bi9100 Ergonomie a aplikovaná antropologie

Přírodovědecká fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Čuta, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libor Šimek (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Čuta, Ph.D.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Čuta, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 18. 2. až Pá 17. 5. Út 8:00–9:50 Bp1,01007
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je praktická aplikace znalostí a dovedností z jednotlivých antropologických odvětví biologické a sociokulturní antropologie. Zásadní důraz bude kladen na uplatnění antropologa v komerční sféře. Výstupem předmětu by měl být antropolog připravený uplatnit poznatky z jednotlivých antropologických odvětví ve firemním prostředí, a to se zaměřením na tyto oblasti: ergonomie, organizace práce, marketing a mezinárodní obchod. Nadstandardní pozornost bude věnována subdisciplíně ergonomie a tzv. human factors; studenti se podrobněji seznámí s cíli, specializacemi a metodami tohoto odvětví a podrobně se věnovat praktické výuce základních i pokročilých metod ergonomie. Celý předmět je orientován na praktickou výuku – studenti budou vypracovávat stručné case studies a mini-projekty z odvětví aplikujících jak poznatky fyzické, tak sociální a kulturní antropologie, které je mají lépe připravit na uplatnění v komerční sféře. Předmět je pro zvýšení šancí pro uplatnění schopností absolventů v praxi vyučován v anglickém jazyce.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu by student měl být schopen uplatnit poznatky z jednotlivých antropologických oblastí v komerční sféře, zvláště v oblasti marketingu, mezinárodního obchodu, orientovat se v základních a specializovaných diagnostických metodách ergonomie. Měl by být schopen užívat základní metody sociálních, psychologických, IT a biologických věd v paradigmatu aplikované, „komerční“ antropologie (uplatnění v marketingu, obchodu, odborné konzultace, řízení společnosti a také v samostatně se rozvíjející disciplíně HCI – human computer interaction). Podrobně by se měl orientovat v základních metodách ergonomie (metrických a vizuálních/záznamových), určených pro diagnostiku zdravotních rizik pro pohybový aparát člověka způsobených opakovanou (pracovní) činností a zátěží (včetně testování kognitivních, manipulačních a silových schopností).
Osnova
  • 1. Úvod: Integrální antropologie. Systematický a analytický přístup; paradox či komplementarita? 2. Soft-skills: vyjednávání, management, marketing. Interkulturní specifika v komerční sféře. 3. Case studies/mini-projekt: mezinárodní obchod, interkulturní marketing 4. Ergonomie a human factors. Specifika neakademicky orientovaných přístupů/metod. 5. Case studies/mini-projekt: ergonomie a human factors 6. Praxe firemního/konzultujícího antropologa. 7. Case studies/mini-projekt: návrh postupu optimalizace pracovního procesu 8. HCI – human computer interaction. Vztah uživatele a produktu. Hodnocení požadavků, preferencí a nároků uživatele na systém hardware/software. 9. Case studies/mini-projekt: optimalizace produktu nárokům uživatele 10. Hodnocení kognitivních schopností 11. Speciální ergonomie: manipulační schopnosti lidské ruky 12. Speciální ergonomie: dynamometrie
Literatura
  • HAVILAND, William A. Cultural anthropology (Souvis.) : Instructor's manual to accompany Cultural anthropology, eighth edition : Study guide and workbook to accompany Cultural anthropology, eighth edition. info
  • A handbook of economic anthropology. Edited by James G. Carrier. Northhampton, MA: Edward Elgar, 2005, xvi, 584. ISBN 1845429524. info
  • GILBERTOVÁ, Sylva a Oldřich MATOUŠEK. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 239 s. ISBN 8024702266. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášek (doplněná o komentované multimediální prezentace a e-learning). Přednášky jsou prostřídány praktickými cvičeními/mini-projekty.
Metody hodnocení
Kurz je zakončen kombinovanou písemnou zkouškou, jejíž součástí je test a protokoly z mini-projektů, odevzdávané v průběhu semestru. Pro úspěšné zvládnutí testu prokážou studenti znalosti látky probírané v průběhu semestru.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025, jaro 2026.