PřF:Z0028 Regionální případové studie - Informace o předmětu
Z0028 Regionální případové studie
Přírodovědecká fakultajaro 2019
- Rozsah
- 5 dnů. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Vladimír Herber, CSc. (cvičící)
- Garance
- prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-GK)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky
- je prakticky ověřit získané poznatky a dovednosti v terénu
- uplatnit vyvážený přístup ke zkoumání geografické reality (rurální a urbánní prostor)
- podporovat týmovou i individuální činnost s důrazem na personální vývoj studentů jako budoucích učitelů zeměpisu
- připravit studenty na vedení terénní výuky v rámci gymnaziálního geografického a environmentálního vzdělávání
- vést studenty k sociální komunikaci, umění jednat a vyjednávat s institucemi, firmami, veřejností
- prezentovat získané poznatky a vypracovat souhrnnou zprávu formou pracovních listů - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je student schopen:
- připravit a uskutečnit terénní výuku v rámci gymnaziálního geografického a environmentálního vzdělávání
- prakticky si ověřit získané poznatky a dovednosti v terénu
- je připraven pro řešení praktických úloh
- schopen týmové i individuální činnosti, prezentovat zjištěné poznatky na minikonferenci a vypracovat závěrečnou situační zprávu formou pracovních listů - Osnova
- V průběhu didakticky zaměřené terénní výuky budou jak během trasy, tak i na jednotlivých lokalitách:
- a) demonstrována geografická témata na navštívených lokalitách a jejich možné využití v geografickém gymnaziálním vzdělávání (GGV)
- b) samostatně studovány a řešeny zadané úkoly zacílené na GGV
- c) prováděny mikrovýzkumy, průzkumy, šetření, které lze aplikovat v rámci GGV
- d) pořizovány dokumentační záznamy a jejich zapracování do návrhů pracovních listů pro GGV
- Na závěr budou na minikonferenci prezentovány výsledky řešených témat a vypracována závěrečná situační zpráva formou pracovních listů.
- Literatura
- BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia : RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 100 s. ISBN 9788087000113. info
- ŘEZNÍČKOVÁ, Dana. Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání : výuka v krajině. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, 2008, 182 stran. ISBN 9788086561639. info
- MARADA, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání: certifikovaná metodika : www.eGeografie.cz. Praha, Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, 103 s.
- BÁRTA, František. Krajina v České republice. Edited by Jan Němec - František Pojer. Praha: Consult, 2007, 399 s. ISBN 8090348238. info
- Výukové metody
- cvičení v terénu
- Metody hodnocení
- Hodnocení bude uděleno na základě splnění úkolů uvedených v osnově.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2019/Z0028