Bi1130 Experimentální embryologie

Přírodovědecká fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 1 za k). Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Marcela Buchtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Marcela Buchtová, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Marcela Buchtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Pá 8:00–9:50 D36/215
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Na předmět se vztahuje povinnost registrace, bez registrace může být znemožněn zápis předmětu!
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu studenti získají znalosti o základních modelových druzích využívaných v experimentální embryologii a praktické dovednosti se zaměřením na možnosti využití nejběžnějších experimentálních přístupů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - plánovat jednoduché experimenty s využitím metod experimentální embryologie - prakticky provést experiment na vývojových modelech - určit vývojová stádia u modelových druhů - popsat důležité mikroskopické struktury u vybraných vývojových stádií u modelových druhů
Osnova
  • 1. Úvodní cvičení - metodika vědecké práce, experimentální design, zadání tématu projektu (assay a prezentace, návrh projektu)i 2. Drosophila – práce s embryi 3. C. elegans – práce s embryi 4. Zebřička I – práce s embryi, barvení embryí, analýza vývojových defektů 5. Zebřička II - komparativní mikroskopická embryologie (3 vývojová stádia) 6. Drápatka – práce s embryi, mikroinjekce 7. Kuřecí model I - otevírání vajec, stádiování embryí, aplikace morfogenu do kuřecích embryí (implantace, injekce) 8. Kuřecí model II - odběr a zpracování embryologického materiálu, barvení skeletu, příklady vývojových poruch 9. Kuřecí model III - komparativní mikroskopická embryologie (3 vývojová stádia) 10. Myší model I - odběr a zpracován embryologického materiálu, založení primárních buněčných a orgánových kultur, transfekce GFP plazmidu 11. Myší model I – LUC assay, kryořezy, in vivo imaging - GFP na primárních kulturách 12. Prezentace projektu studenty 13. Prezentace projektu studenty
Literatura
  • GILBERT, Scott F. Developmental biology. 9th ed. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, 2010, xxi, 711. ISBN 9780878935642. info
Výukové metody
Výuka je založena na praktických cvičeních na modelových druzích přímo v laboratoři. Dále se studenti zapojí formou diskuze nad jednotlivými projekty, které budou sami designovat a prezentovat spolužákům. Tyto prezentace budou chystat doma samostatně. Mikroskopické preparáty embryí jim budou nejprve demonstrovány a následně s nimi budou pracovat samostatně.
Metody hodnocení
Hodnocení bude založeno na výkonu studenta při prezentaci svého projektu. Hodnocena bude kvalita projektu vypracovaného formou domácího úkolu, prezentace projektu a diskuze.
Informace učitele
Z důvodu pandemie koronaviru proběhne výuka předmětu v roce 2020 formou blokové výuky v období 1.6.-30.6.2020, v případě nevyhovující epidemiologické situace pak nejpozději do 30.9.2020. Konkrétní termín bude upřesněn prostřednictvím speciálního rozvrhu nejpozději koncem května.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.