PřF:E0360 Sociální epidemiologie - Informace o předmětu
E0360 Sociální epidemiologie
Přírodovědecká fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Tomáš Pavlík, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- E0350 Epidemiologie
Předmět podává úvod do sociální epidemiologie, není proto nutné předchozí absolvování jiného přemětu. Znalosti epidemiologie (v rozsahu předmětu E0350) jsou však značnou výhodou a usnadňují pochopení obsahu přednášek. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Epidemiologie a modelování (program PřF, N-MBB)
- Životní prostředí a zdraví (program PřF, N-ZPZ)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s vlivem socioekonomických faktorů a sociálního prostředí na lidské zdraví a přestavit nejdůležitější sociální determinanty zdraví.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- definovat sociální determinanty zdraví
- vysvětlit hlavní indikátory socioekonomické pozice
- vysvětlit hlavní psychosociální faktory
- rozumět mechanismům, včetně řetězců přičin, spojujícím sociální faktory a zdraví
- zhodnotit důležitost sociálních nerovností pro zdraví populace
- vysvětlit globální nerovnosti ve zdraví a jejich hlavní příciny
- rozumět významu sociálních determinant zdraví pro určování zdravotní a sociální politiky - Osnova
- 1) Nerovnosti a rozdíly ve zdravotním stavu (mezi a uvnitř populací)
- 2) Socioekonomická pozice a zdraví
- 3) Hlavní dimenze sociálních nerovnosti
- 4) Sociální sítě a zdraví
- 5) Pracovní prostředí, trh práce a zdraví
- 6) Socioekonomické nerovnosti během životního cyklu
- 7) Materiální, behaviorální a psychosociální mechanismy
- 8) Životní styl, sociální prostředí a zdraví
- 9) Sociální transformace a zdraví
- 10) Sociální determinanty globálního zdraví
- Literatura
- Commission on Social Determinants of Health (CSDH). Closing the gap in a generation: health equity through action on the social determinants of health. Final Report of the CSDH. Geneva, WHO 2008. http://www.who.int/social_determinants/thecommission/final
- Social determinants of health. The solid facts. 2nd ed. R. Wilkinson & M. Marmot (eds.) WHO, Who Regional Office for Europe. 2003. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/98438/e81384.pdf
- Bartley M. Health Inequality: An Introduction to Concepts, Theories and Methods” 2nd Ed. 2017. Polity Press, Cambridge, UK.
- BARTLEY, Mel. Health inequality : an introduction to theories, concepts and methods. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2004, viii, 208. ISBN 0745627803. info
- Výukové metody
- Výuka je realizována formou přednášek a interaktivních seminářů, s důrazem na porozumění základním konceptům, mechanismům a souvislostem. Studenti jsou často dotazováni na probíraná témata a pracují s modelovými úlohami.
- Metody hodnocení
- Návštěva přednášek není povinná, ale silně doporučená pro porozumnění probíraným tématům. Během výuky jsou studenti ústně dotazování na již probrané učivo. Závěrečné hodnocení (na konci semestru) je provedno formou písemné zkoušky. Jedná se o krátké písemné odpovědi na 5 otázek, které vyžadují stručný popis, vysvětlení či návrh řešení dotazovaného problému. Každá otázka má bodovou hodnotu 20, celkový součet bodů je tedy 100. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 50 bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2020/E0360