Z9015PP Písemná zkouška z Pedagogicko-psychologického základu - mgr. studium

Přírodovědecká fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0. Doporučované ukončení: -. Jiná možná ukončení: SZk.
Garance
doc. Mgr. Kamil Láska, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
Výstupy z učení
Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
Osnova
  • Zkouška se skládá z těchto částí:
  • 1. Školní pedagogika a obecná didaktika – navazující část
  • 2. Speciální pedagogika
  • 3. Pedagogická psychologie
  • 1. Školní pedagogika a obecná didaktika – navazující část
  • 1. Česká a evropská vzdělávací politika.
  • 2. Kurikulum a kurikulární dokumenty.
  • 3. Škola jako specifická organizace. Funkce školy. Správa školy, řízení školy.
  • 4. Vnější vztahy školy..
  • 5. Kvalita výuky, kvalita školy, autoevaluace, česká školní inspekce.
  • 6. Učitelská profese: Kariérní vývoj učitele.
  • 7. Učitel a kolegiální podpora.
  • 8. Žáci a studenti ve výchově a vzdělávání..
  • 9. Školní úspěšnost žáka..
  • 10. Humanistické a konstruktivistické pojetí výuky.
  • 11. Hodnocení a sebehodnocení žáků.
  • 12. Komunikace ve školní třídě.
  • 13. Demokracie ve škole a ve třídě.
  • 14. Podpora inkluzivního vzdělávání.
  • Literatura:
  • Bertrand, Y. (1998): Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Lazarová, B. a kol. (2015): Řízení inkluze ve škole. Brno. MU.
  • Lazarová, B. a kol. (2016): Podpora učení ve školách. Brno: MU.
  • Národní ústav pro vzdělávání (nedatováno). Cesta ke kvalitě. Přehled evaluačních nástrojů. Dostupné na http://www.nuov.cz/ae/evaluacni-nastroje.
  • Nelešovská, S. (2005): Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing
  • Pol, M. (2008): Škola v proměnách. Brno: MU.
  • Pol, M., Rabušicová, M. & a Novotný, P. (2006): Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
  • Pol, M. a kol. (2013): Když se školy učí. Brno: MU.
  • Průcha, J. (2009): Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (1996):Pedagogická evaluace. Brno: MU.
  • Průcha, J. (2015): Srovnávací pedagogika – mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: portál.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (dostupné na www.nuv.cz)
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. (dostupné na www.nuv.cz).
  • Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012): Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
  • 2. Speciální pedagogika
  • 1. Speciální pedagogika – pojem, předmět, cíle.
  • 2. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.
  • 3. Tělesné postižení – charakteristika.
  • 4. Mentální postižení – charakteristika.
  • 5. Narušená komunikační schopnost.
  • 6. Zrakové postižení. Sluchové postižení.
  • 7. Poruchy autistického spektra.
  • 8. Specifické poruchy učení.
  • 9. Poruchy chování.
  • 10. Integrace žáků.
  • 11. Inkluze.
  • 12. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Ukotvení ve školské legislativě..
  • 13. Pedagogicko-psychologické poradenské služby.
  • Literatura:
  • Krejčová, L. & Mertin, V. (2013). Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer.
  • Lechta, V. (ed.) (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál,
  • Pipeková, J. (ed.) (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Slowik, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
  • Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.
  • Vítková, M. (ed.) (2004). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido.
  • Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál.
  • 3. Pedagogická psychologie:
  • 1. Předmět pedagogické psychologie.
  • 2. Psychologie učení.
  • 3. Předpoklady pro učení.
  • 4. Výsledky učení..
  • 5. Školní úspěšnost žáka..
  • 6. Vnímaná osobní (vlastní) školní zdatnost žáků. Nadaní žáci.
  • 7. Poruchy učení a chování.
  • 8. Psychologie výchovy a osobnost žáka.
  • 9. Psychohygiena výchovně vzdělávacího procesu.
  • 10. Sociálně psychologické otázky třídy a školy.
  • 11. Vztah učitele a žáka.
  • 12. Psychodidaktika.
  • 13. Psychologická specifika učitelství..
  • Literatura:
  • Čáp, J. (1991): Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum.
  • Čáp, J. & Mareš, J. (2001): Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Fontana, D. (2003): Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Helus, Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
  • Kulič, V. (1992): Psychologie řízeného učení. Praha: Academia.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
  • Mertin, V. & Krejčová, L. a kol. (2016): Metody poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
  • Štech, S., Zapletalová, J. (2013): Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
Literatura
  • Studijní literatura uvedena u jednotlivých dílčích předmětů SZZ přímo v osnově
Výukové metody
Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
Metody hodnocení
Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Státní zkouška, skládá se před komisí
Předmět je vyučován každý semestr.
Po splnění všech podmínek.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2020/Z9015PP