PřF:Z9015PP SZZ - PPD základ - Informace o předmětu
Z9015PP Písemná zkouška z Pedagogicko-psychologického základu - mgr. studium
Přírodovědecká fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/0. Doporučované ukončení: -. Jiná možná ukončení: SZk.
- Garance
- doc. Mgr. Kamil Láska, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-EB)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-GK)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-CH)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, N-MA)
- Cíle předmětu
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Výstupy z učení
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Osnova
- Zkouška se skládá z těchto částí:
- 1. Školní pedagogika a obecná didaktika – navazující část
- 2. Speciální pedagogika
- 3. Pedagogická psychologie
- 1. Školní pedagogika a obecná didaktika – navazující část
- 1. Česká a evropská vzdělávací politika.
- 2. Kurikulum a kurikulární dokumenty.
- 3. Škola jako specifická organizace. Funkce školy. Správa školy, řízení školy.
- 4. Vnější vztahy školy..
- 5. Kvalita výuky, kvalita školy, autoevaluace, česká školní inspekce.
- 6. Učitelská profese: Kariérní vývoj učitele.
- 7. Učitel a kolegiální podpora.
- 8. Žáci a studenti ve výchově a vzdělávání..
- 9. Školní úspěšnost žáka..
- 10. Humanistické a konstruktivistické pojetí výuky.
- 11. Hodnocení a sebehodnocení žáků.
- 12. Komunikace ve školní třídě.
- 13. Demokracie ve škole a ve třídě.
- 14. Podpora inkluzivního vzdělávání.
- Literatura:
- Bertrand, Y. (1998): Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
- Lazarová, B. a kol. (2015): Řízení inkluze ve škole. Brno. MU.
- Lazarová, B. a kol. (2016): Podpora učení ve školách. Brno: MU.
- Národní ústav pro vzdělávání (nedatováno). Cesta ke kvalitě. Přehled evaluačních nástrojů. Dostupné na http://www.nuov.cz/ae/evaluacni-nastroje.
- Nelešovská, S. (2005): Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing
- Pol, M. (2008): Škola v proměnách. Brno: MU.
- Pol, M., Rabušicová, M. & a Novotný, P. (2006): Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
- Pol, M. a kol. (2013): Když se školy učí. Brno: MU.
- Průcha, J. (2009): Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Průcha, J. (1996):Pedagogická evaluace. Brno: MU.
- Průcha, J. (2015): Srovnávací pedagogika – mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: portál.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (dostupné na www.nuv.cz)
- Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. (dostupné na www.nuv.cz).
- Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012): Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
- 2. Speciální pedagogika
- 1. Speciální pedagogika – pojem, předmět, cíle.
- 2. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.
- 3. Tělesné postižení – charakteristika.
- 4. Mentální postižení – charakteristika.
- 5. Narušená komunikační schopnost.
- 6. Zrakové postižení. Sluchové postižení.
- 7. Poruchy autistického spektra.
- 8. Specifické poruchy učení.
- 9. Poruchy chování.
- 10. Integrace žáků.
- 11. Inkluze.
- 12. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Ukotvení ve školské legislativě..
- 13. Pedagogicko-psychologické poradenské služby.
- Literatura:
- Krejčová, L. & Mertin, V. (2013). Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer.
- Lechta, V. (ed.) (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál,
- Pipeková, J. (ed.) (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
- Slowik, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.
- Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.
- Vítková, M. (ed.) (2004). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido.
- Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál.
- 3. Pedagogická psychologie:
- 1. Předmět pedagogické psychologie.
- 2. Psychologie učení.
- 3. Předpoklady pro učení.
- 4. Výsledky učení..
- 5. Školní úspěšnost žáka..
- 6. Vnímaná osobní (vlastní) školní zdatnost žáků. Nadaní žáci.
- 7. Poruchy učení a chování.
- 8. Psychologie výchovy a osobnost žáka.
- 9. Psychohygiena výchovně vzdělávacího procesu.
- 10. Sociálně psychologické otázky třídy a školy.
- 11. Vztah učitele a žáka.
- 12. Psychodidaktika.
- 13. Psychologická specifika učitelství..
- Literatura:
- Čáp, J. (1991): Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum.
- Čáp, J. & Mareš, J. (2001): Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- Fontana, D. (2003): Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
- Helus, Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
- Kulič, V. (1992): Psychologie řízeného učení. Praha: Academia.
- Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
- Mertin, V. & Krejčová, L. a kol. (2016): Metody poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
- Štech, S., Zapletalová, J. (2013): Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
- Literatura
- Studijní literatura uvedena u jednotlivých dílčích předmětů SZZ přímo v osnově
- Výukové metody
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Metody hodnocení
- Předmět slouží pouze pro administrativní účely.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Státní zkouška, skládá se před komisí
Předmět je vyučován každý semestr.
Po splnění všech podmínek.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2020/Z9015PP