PřF:Bi6121 Antropologické metody II - Informace o předmětu
Bi6121 Základní antropologická metodika II
Přírodovědecká fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/3/0. 3 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Marcela Křiváková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Marcela Křiváková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 11:00–13:50 D36/347
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Biologie člověka a paleogenetika (program PřF, B-EMB)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB, směr Antropobiologie a antropogenetika)
- Cíle předmětu
- Cíle, kurzu je studenty naučit využívat metodiku studia živého člověka (recentní populace). Studenti se budou učit somatometrii, užívat antropometrické nástroje, vyhledávat jednotlivé antropometrické body, zhodnotit složení lidského těla a popsat tělesné proporce prostřednictvím výpočtu významných tělových indexů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by měli studenti být schopni prakticky zvládnout somatometrické měření, umět odebrat potřebnou anamnézu, použít antropometrické nástroje, určit jednotlivé antropometrické body, provést měření výškových, šířkových délkových, váhových a obvodových rozměrů. Zhodnotit složení lidského těla a výpočty významných tělových indexů.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu -pojem, historie a současný pohled na vývoj metod
- 2. Dělení metod biologické antropologie
- vyšetření smysly
- vyšetření fyzikálními přístroji
- funkční zkoušky (fyziologické, biochemické, chemické)
- 3. Anamnéza
- význam a postavení ve výzkumu,
- 4. Somatometrie
- základní aspekty, unifikace metod, význam
- somatometrická laboratoř
- instrumentarium (antropometrické nástroje)
- postup měření, podmínky, přípustná chyba
- 5. Antropometrické body
- na těle
- na hlavě
- na uchu
- 6. Měření výškových rozměrů a rozpětí paží
- 7. Měření šířkových a hloubkových rozměrů trupu
- 8. Měření délkových a šířkových rozměrů na horní končetině
- 9. Měření délkových a šířkových rozměrů na dolní končetině
- 10. Měření obvodů těla
- 11. Měření váhy, kožních řas, analýza hmoty lidského těla
- 12. Indexy a jejich definice
- Literatura
- Výukové metody
- přednášky s cvičením
- Metody hodnocení
- písemná a praktická zkouška
- Informace učitele
Další literatura:
Bláha P., a kol.: Antropometrie českých předškolních dětí ve věku od 3 do 7 let, Praha 1990
Bláha P., Vignerová J., a kol. Vývoj tělesných parametrů českých dětí a mládeže se zaměřením na rozměry hlavy (0 – 16 let) I., SZÚ Praha, 1999
Bláha P., Vignerová J., a kol. Vývoj tělesných parametrů českých dětí a mládeže se zaměřením na rozměry hlavy (0 – 16 let) II., SZÚ Praha, 1999
Bláha P., a kol. Somatický vývoj současných českých dětí, semilongitudinální studie (6 – 16 let), SZÚ, Praha, 2006
Vignerová J. a kol., 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 česká republika, souhrnné výsledky, SZÚ Praha, 2006- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2022/Bi6121