PřF:Bi8169 Ekologie mokřadů - cvičení - Informace o předmětu
Bi8169 Ekologie mokřadů - cvičení
Přírodovědecká fakultajaro 2022
- Rozsah
- 4D. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Michal Hájek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Šumberová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Mgr. Michal Hájek, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Šumberová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekologická a evoluční biologie (program PřF, B-EKB)
- Ekologie rostlin (program PřF, N-BOT)
- Ochrana přírody - botanika (program PřF, N-OCH)
- Zoologie (program PřF, N-ZOL)
- Cíle předmětu
- Předmět doplňuje přednášku z Ekologie mokřadů a jeho úkolem je seznámit studenty s danou problematikou přímo v terénu. Cvičení je zaměřeno na rozšíření znalostí o ekologii rostlin a jejich společenstev se specializací na vodní a mokřadní rostliny a vegetaci. Na praktických ukázkách je demonstrována specifičnost mokřadních biotopů oproti biotopům suchozemským na několika různých úrovních (od adaptací jednotlivých skupin rostlin až po obecné principy skladby rostlinných společenstev). Na navštívených lokalitách mají studenti možnost uvidět různé typy vodní a mokřadní vegetace a jejich komplexy. Pro zajištění komplexnějšího přehledu o mokřadech je během cvičení věnována pozornost i živočichům žijícím v mokřadech a jejich interakcím s rostlinami. Součástí cvičení jsou též ukázky vlivu člověka na mokřadní biotopy a diskuse nad možností ochrany vybraných lokalit. Absolvováním předmětu by si student měl doplnit a lépe osvojit informace získané na přednášce. Cílem je dále získání praktických dovedností, např. zjišťování základních abiotických faktorů a typu obhospodařování na jednotlivých lokalitách, zápis fytocenologických snímků a transektů ve vodách a mokřadech, rozeznání jednotlivých druhů mokřadních rostlin v různých fázích vývoje, stanovení početnosti a struktury populací vybraných druhů rostlin, zpracování schématických vegetačních mapek atd. Získané znalosti a dovednosti usnadní studentům vlastní terénní výzkum v rámci bakalářské nebo diplomové práce a umožní jim např. i hodnocení mokřadních lokalit pro instituce ochrany přírody.
- Výstupy z učení
- Absolvováním předmětu si student doplní a lépe osvojí informace získané na přednášce (samostatný předmět); získá mnohé prakticé dovednosti a bude schopen samostatně zjistit základní abiotické faktory a typ obhospodařování na zkoumaných lokalitách, zapsat fytocenologických snímky a transekty ve vodách a mokřadech, rozeznat jednotlivé druhy mokřadních rostlin v různých fázích vývoje, stanovit početnost a struktury populací vybraných druhů rostlin, zpracovat schématické vegetační mapky atd. Získané znalosti a dovednosti studenti využijí při vlastním terénním výzkumu v rámci bakalářské nebo diplomové práce nebo např. i při hodnocení mokřadních lokalit pro instituce ochrany přírody.
- Osnova
- 1) Co jsou to mokřady? (definice, příklady, základní vlastnosti vodního a mokřadního prostředí).
- 2) Adaptace rostlin umožňující život ve vodách a mokřadech (anatomie, morfologie, fyziologie).
- 3) Taxonomické skupiny vyskytující se převážně ve vodách a mokřadech (u nás i ve světě).
- 4) Strategie a životní formy u vodních a mokřadních rostlin (různé klasifikační systémy, příklady, zastoupení v různých typech vodní a mokřadní vegetace).
- 5) Šíření vodních a mokřadních rostlin (hlavní typy, rozdíly oproti suchozemským rostlinám).
- 6) Typy vod ve střední Evropě a jejich osídlení rostlinstvem (vody tekoucí a stojaté, přirozené a antropogenní, trvalé a periodické, rozdělení z hlediska trofie).
- 7) Sukcese vegetace ve vodách a mokřadech (zazemňování stojatých vod, sukcese na obnažených dnech).
- 8) Zonalita vodní a mokřadní vegetace a co ji ovlivňuje (na různých úrovních uvnitř jedné nádrže nebo toku, výškové členění v rámci ČR, zonalita na zeměkouli).
- 9) Vodní rostlinstvo a živočichové (vzájemné vazby - rostliny jako úkryt, prostředí pro rozmnožování, potrava pro živočichy, živočichové jako spolutvůrci životního prostředí rostlin, vektory šíření diaspor).
- 10) Vliv člověka na rozšíření vodní a mokřadní vegetace (rybníkářská tradice, vysoušení mokřadů, znečištění vod, záměrné pěstování a využití vodních a mokřadních rostlin).
- Literatura
- HEJNÝ, Slavomil. Rostliny vod a pobřeží. Praha: East West Publishing Company, 2000, 118 s. ISBN 80-7219-000-8. info
- CHYTRÝ, Milan, Tomáš KUČERA a Martin KOČÍ. Katalog biotopů České republiky. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny, 2001, 307 s. ISBN 80-86064-55-7. URL info
- Plant communities of Slovakia. 3, Wetland Vegetation (Souběž.) : Rastlinné spoločenstvá Slovenska. 3., Vegetácia mokradí. info
- HEJNÝ, Slavomil. Ökologische Charakteristik der Wasser- und Sumpflanzen in den slowakischen Tiefebenen (Donau- und Theißgebiet). 1. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo SAV, 1960, 480 s. info
- CRONK, J. K. a M. Siobhan FENNESSY. Wetland plants : biology and ecology. Boca Raton: Lewis Publishers, 2001, 462 s. ISBN 1566703727. info
- BRÖNMARK, Christer a Lars-Anders HANSSON. The biology of lakes and ponds. Oxford: Oxford University Press, 1998, xii, 216. ISBN 0198549725. info
- Výukové metody
- Výukové metody: 5 denní terénní exkurze do vybrané mokřadní oblasti v ČR s praktickými ukázkami různých typů mokřadů a mokřadních druhů rostlin a živočichů. Na vybraných lokalitách samostatná výzkumná práce studentů v malých skupinách. V případě získání zajímavých dat studenti opublikují výsledky v některém domácím odborném časopise (vyučující poskytne pomoc s přípravou článku k publikaci).
- Metody hodnocení
- Získání zápočtu: odevzdání sebraných dat v elektronické podobě (např. fytocenologických snímků v databázovém programu TURBOVEG), v případě publikace výsledků každý student zpracuje vybranou část článku (analýza dat, psaní textu, tvorba tabulek a obrázku atd.).
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Podobně jako v předchozích letech budou ke zvážení dvě varianty cvičení: 1) 5-denní výjezd do některé významné mokřadní oblasti v ČR dále od Brna (např. Českobudějovicko, Blatensko, Třeboňsko, Novohradsko, Pardubicko, Poorličí, Poodří) a 2) 5 jednodenních výjezdů z Brna na různé mokřady na jižní Moravě a Českomoravské vrchovině. Výběr varianty záleží na celkovém počtu zájemců i jejich preferencích. Možnost konání cvičení (obou variant) je v období květen až první polovina září (jednodenní výjezdy je možno rozprostřít do celého časového úseku), konkrétní termín podle dohody se studenty (na úvodní informativní schůzce k přednášce Ekologie mokřadů nebo později e-mailem). V případě pětidenního výjezdu je kvůli rezervaci cenově výhodného ubytování třeba dohodnout termín co nejdříve. Prosím případné zájemce, kteří registraci předmětu zatím zvažují, ať mě ohledně dalších informací kontaktují e-mailem.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: Předmět bude vypisován v sudých letech (2016, ...).
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2022/Bi8169