PřF:Bi8610 Paleoantropologie - Informace o předmětu
Bi8610 Paleoantropologie
Přírodovědecká fakultajaro 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 17:00–18:50 online
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Antropologie (program PřF, M-BI)
- Antropologie (program PřF, M-BI, směr Fyzická antropologie)
- Antropologie (program PřF, M-BI, směr Sociokulturní antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-AN)
- Antropologie (program PřF, N-ANT)
- Antropologie (program PřF, N-BC)
- Antropologie (program PřF, N-BC, směr Fyzická antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-BC, směr Sociokulturní antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-BI)
- Antropologie (program PřF, N-BI, směr Fyzická antropologie)
- Antropologie (program PřF, N-BI, směr Sociokulturní antropologie)
- Cíle předmětu
- Kurz vychází z aktuálních principů fylogeneze a taxonomie homininů a zaměřuje se na proces antropogeneze v kontextu měnícího se přírodního a sociálního prostředí. Postupně probírá jednotlivé druhy, srovnává anatomii skeletu, včetně datování, přírodního prostředí a kulturního kontextu.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu by student měl být schopen: popsat anatomický vývoj homininů; interpretovat teritoriální expanzi lidských populací v prostoru a čase; vysvětlit proces adaptace na nově osídlená prostředí. Konkrétně by měl být schopen popsat morfologii i chování jednotlivých taxonů homininů a znát klíčová paleoantropologická naleziště ve světě i v ČR.
- Osnova
- 1. Principy fylogeneze a taxonomie homininů; vývojové stromy a kladogramy; význam paleogenetiky.
- 2. Proces antropogeneze; bipední lokomoce jako hybný moment; komplex průvodních změn na jednotlivých částech skeletu.
- 3. Formování a prvotní adaptace homininů v Africe (Sahelanthropus tchadensis, Orrorin tugenensis, Ardipithecus ramidus).
- 4. Archaičtí, robustní a "přechodní" australopitékové, jejich morfologie, prostředí a chování.
- 5. První zástupci rodu Homo v Africe (Homo rudolfensis, H. habilis).
- 6. Kolonizace Eurasie (Homo ergaster, H. erectus, H. antecessor).
- 7. Variabilita populací Starého světa (Homo heidelbergensis, H. rhodesiensis; problematika H. denisoviensis, H. floresiensis).
- 8. Neandertálci a jejich variabilita v eurasijském pásmu.
- 9. Moderní lidé I: vznik nové populace v Africe a její šíření "jižní cestou" (variabilita a adaptace v tropickém pásmu Starého světa).
- 10. Moderní lidé II: šíření "severní cestou" (adaptace a chování v periglaciálním prostředí Eurasie a osídlení Ameriky).
- Literatura
- povinná literatura
- Svoboda, J. 2014, 2017: Předkové. Evoluce člověka. Praha, Academia.
- Šmahel, Z. 2005: Příběh lidského rodu. Brno, MZM.
- Vančata, V. 2012: Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha, Pedagogická fakulta UK.
- Wolpoff, M. 1999: Paleoanthropology. Boston, McGraw-Hill.
- doporučená literatura
- Fridrich, J. 2005: Ecce Homo: Svět dávných lovců a sběračů. Praha, Krigl.
- Mellars, P. et al. 2007: Rethinking the human revolution. Cambridge, McDonald Institute Monographs.
- Stringer, Ch., Gamble, C. 1993: In search of the Neanderthals. London, Thames and Hudson.
- Teschler-Nicola, M. (Ed.) 2006: Early modern humans at the Moravian Gate. The Mladeč caves and their remains. Wien, New York, Springer.
- Henke, W., Tatterstall, I. (Eds.) 2007: Handbook of paleoanthropology. Berlin, Sprager Verlag.
- Trinkaus, E., Svoboda, J., (Eds.) 2006: Early modern human evolution in Central Europe. The people of Dolní Věstonice and Pavlov. Oxford, Oxford University Press.
- Velemínská, J., Brůžek, J., (Eds.) 2008: Early modern humans from Předmostí. Praha, Academia.
- Vlček, E. 1969: Neandertaler der Tschechoslowakei. Praha, Academia.
- Výukové metody
- Teoretická příprava formou přednášek, doplněná diskuzí studentů.
- Metody hodnocení
- Kurz je ukončen zkouškou, která se sestává z písemného testu. Pro úspěšné složení zkoušky musí student získat minimálně 75% možných bodů, a prokázat tak dobrou znalost problematiky probírané v přednáškách a v povinné literatuře.
- Informace učitele
- Kurz je doporučeno absolvovat v návaznosti na přednášku Bi9291 Ekologie člověka v kvartéru, získané znalosti je možno dále prohloubit v kurzech Bi8611 Paleoetnologie – Etologie člověka v kvartéru a Bi9290 Antropologie umění.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2022/Bi8610