Bi6129 Palaeogenomics and Palaeoproteomics

Přírodovědecká fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Chocholová (přednášející)
prof. RNDr. Zbyněk Zdráhal, Dr. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Chocholová
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta (80,00 %), Mendelovo centrum genomiky a proteomiky rostlin – Středoevropský technologický institut (20,00 %)
Rozvrh
Po 19. 2. až Ne 26. 5. St 12:00–13:50 D36/347
Předpoklady
Bi3060 Obecná genetika && Bi4020 Molekulární biologie && C3580 Biochemie
Bi4020 Molecular biology, C3580 Biochemistry, Bi5130 Introduction to human aDNA studies
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course aims to introduce students to the fundamentals of biomolecular archaeology, specifically palaeoproteomics and palaeogenomics. Students should understand the core concepts, be able to explain the methods, their application, benefits and challenges in interdisciplinary research.
Výstupy z učení
Upon course completion, students should be able to:
- explain the basic principles of palaeoproteomics and palaeogenomics
- demonstrate understanding of the fundamentals of molecular preservation and decay
- understand specific application of modern biomolecular methods in archaeological context and choose the appropriate approach with respect to the studied culture or situation
- explain the differences between currently used approaches
- describe benefits and challenges associated with the interdisciplinary research within these fields
- gain interest in the current and future research of ancient populations
Osnova
  • 1. Introduction to palaeoproteomics and palaeogenomics. History, main principles and differences, molecular preservation.
  • 2. Methods in palaeogenomics.
  • 3. Palaeogenomics of human populations.
  • 4. Metagenomics.
  • 5. Palaeogenomics of pathogens.
  • 6. Sedimentary ancient DNA.
  • 7. Methods in palaeoproteomics I
  • 8. Methods in palaeoproteomics II
  • 9. Collagens, keratins and other proteins used in taxonomy.
  • 10. Palaeoproteomics of human populations. Sex typing, evolution, skeletal and mummified remains.
  • 11. Metaproteomics. Diet, health and culture studied by proteomic approach.
  • 12. Dental calculus as a complex material in biomolecular archaeology.
  • 13. Opportunities, challenges, and ethics in palaeoproteomic and palaeogenomics research.
Výukové metody
Lectures with PowerPoint presentations. Group work and presentation, discussion, analysing case studies. Online resources for voluntary self-directed learning. Continuous assessment – quizzes at the beginning of lessons to review previous lectures.
Metody hodnocení
Presence at the lectures is not obligatory but strongly recommended. Presentations will be available online in IS MUNI.
Written examination with possibility to take an oral exam. Evaluation is following A: 100-93 points, B: 92-85 points, C: 84-77, D: 76-69, E: 68-60, F: 60-0.
Students can obtain up to 20 bonus points during the semester for voluntary assignments (presentation, paper analysis, involvement in discussion).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.