Z8066 Teorie krajiny

Přírodovědecká fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Martin Culek, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Martin Culek, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Martin Culek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 19. 2. až Ne 26. 5. Po 10:00–11:50 Z4,02028
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z8066/01: Po 19. 2. až Ne 26. 5. Po 9:00–9:50 Z4,02028, M. Culek
Předpoklady
Zájem o trochu abstrakce v geografii.
Zájem o téma, přitom nejde jen o úzce chápanou krajinu.
Je vhodné mít absolvován předmět Krajinná ekologie, ale nutné to není.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům pohled na krajinu z celostního hlediska a nabídnout jim možnost své poznatky z dílčích disciplin zařadit do systému, celku. Cílem předmětu je také prezentovat určitou informační a metodickou nadstavbu nad složkovým studiem krajinné sféry. V nezbytné míře jsou do předmětu zahrnuty i sociálně-geografické složky a historie krajiny.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student být schopen:

- popsat hlavní přístupy k odbornému zabývání se krajinou,
- vysvětlit problematiku (ne)homogenity krajin a možné homogenity krajinných jednotek,
- charakterizovat vybrané hierarchie krajinných jednotek,
- charakterizovat hlavní krajinná členění světa, Česka a příklady členění menších území,
- vysvětlit problematiku geosystémů ve vztahu k teorii systémů a co znamená definovat systém na objektu studia,
- vysvětlit funkci vazeb v systémech, přímou a zpětnou vazbu, složitější případy negativních zpětných vazeb, typizaci systémů,
- navrhnout aplikaci teorie grafů pro studia fungování krajiny.
Osnova
  • 1. Proč předmět Teorie krajiny.
  • 2. Možnosti a přístupy ke studiu krajiny.
  • 3. Pokus o geografické uchopení krajiny - jeho výhody a limity.
  • 4. Znak a areál, proces a areál.
  • 5. Je krajina struktura nebo proces? A co s tím.
  • 6. Korelativní znaky a procesy v krajině.
  • 7. Prostorová strukturace krajiny - homogenita: iluze i realita.
  • 8. Problém "objektivní existence" krajinných jednotek.
  • 9. Teorie krajinné jednotky - a jejich hierarchie.
  • 10. Pokusy o regionalizaci a typizaci krajin světa, ČR, oblasti.
  • 11. Geosystémy kontra teorie systémů?
  • 12. Teorie grafů a možnosti využití v krajinných výzkumech.
Literatura
  • Landscape atlas of the Slovak republic (Variant.) : Atlas krajiny Slovenskej republiky : Atlas krajiny Slovenskej republiky [CD-ROM] : Atlas krajiny Slovenskej republiky [DVD]. info
  • HRNČIAROVÁ, T., MACKOVČIN, P. a ZVARA, I.(2009): Atlas krajiny České republiky. MŽP ČR a výz. úst. Sylva Taroucy, Průhonice. 332 str.
  • HYNEK, Alois, Břetislav SVOZIL, Jakub TROJAN a Jan TRÁVNÍČEK. Theoretical and methodological reflection of a case study on the Deblínsko landscape project. Envigogika. Univerzita Karlova, 2015, roč. 10, č. 1, s. 1-15. ISSN 1802-3061. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/18023061.477. Envigogika info
  • RUŽIČKA, Milan a Regina MIŠOVIČOVÁ. Landscape ecological planning : system approach in the landscape ecology. 1st ed. Nitra: Constantine the Philosopher University, Faculty of Natural Sciences, 2013, 128 s. ISBN 9788055803333. info
  • KOLEJKA, Jaromír. Nauka o krajině. Geografický pohled a východiska. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Academia. Středisko společných činností AV ČR, v.v.i., 2013, 440 s. Živá příroda. ISBN 978-80-200-2201-1. info
  • HYNEK, Alois a Milan SKOUPÝ. Paragenetické komplexy krajiny podle F. N. Milkova. In Vladimír Herber. Fyzickogeografický sborník 11: Fyzická geografie a kulturní krajina v 21. století. Příspěvky z 30. výroční konference Fyzickogeografické sekce České geografické společnosti konané 6. a 7. února 2013 v Brně. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 72-77. ISBN 978-80-210-6603-8. info
  • KOLEJKA, Jaromír, Alois HYNEK a Pavel TRNKA. Hierarchizovaná diferenciace území České republiky do individuálních kulturních krajin. In Vladimír Herber. FYZICKOGEOGRAFICKÝ SBORNÍK 10. 1. vyd. Brno: MASARYKOVA UNIVERZITA, PŘÍRODOVĚDECKÁ FAKULTA, ČESKÁ GEOGRAFICKÁ SPOLEČNOST, 2012, s. 7-13. ISBN 978-80-210-6045-6. info
  • KOLEJKA, Jaromír, Alois HYNEK a Pavel TRNKA. Individuální přírodní krajinné jednotky Česka a jejich hierarchické zařazení i názvosloví. In Vladimír Herber. Fyzickogeografický sborník 9, Fyzická geografie a životní prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 34-39. ISBN 978-80-210-5673-2. info
  • MIKLÓS, László a Anna ŠPINEROVÁ. Krajinno-ekologické plánovanie LANDEP. Harmanec: VKÚ, 2011, 159 s. ISBN 9788080426347. info
  • HLINĚNÝ, Petr. Základy teorie grafů. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X. URL info
  • KOLEJKA, Jaromír a Pavel TRNKA. Assessment of Landscape Changes: Theoretical Starting Points for Study and the Research Reality. Moravian Geographical Reports. Brno: Akademie věd České republiky, 2008, roč. 16, č. 3, s. 2-15. ISSN 1210-8812. URL info
  • A changing world : challenges for landscape research. Edited by Felix Kienast - Otto Wildi - Sucharita Ghosh. Dordrecht: Springer, 2007, ix, 296. ISBN 9781402044342. info
  • Landscape analysis for sustainable development : theory and applications of landscape science in Russia. Edited by Kirill N. Dyakonov. Moscow: Faculty of Georaphy, Lomonosov State University, 2007, 317 s. ISBN 5961800377. info
  • FARINA, Almo. Principles and methods in landscape ecology : toward a science of landscape. [Dordrecht]: Springer, 2007, xxii, 412. ISBN 1402033281. info
  • ŽAMBOCHOVÁ, Marta. Teorie grafů v příkladech. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2007, 97 s. ISBN 9788070449622. info
  • LÖW, Jiří a Igor MÍCHAL. Krajinný ráz. 1. vyd. Kostelec nad Černými Lesy: Lesnická práce, 2003, 552 s. ISBN 8086386279. info
  • SKOKAN, Ladislav. Úvod do teorie geografie. Vyd. 2. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2003, 147 s. ISBN 8070444827. info
  • FRONČEK, Dalibor. Úvod do teorie grafů. Opava: Slezská univerzita, 1999, 105 s. ISBN 8072480448. info
  • ŠIŠMA, Pavel. Vznik a vývoj teorie grafů. In Člověk-Umění-Matematika. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, s. 155-165. Dějiny matematiky, sv. 4. ISBN 80-7196-031-4. info
  • Quantitative methods in landscape ecology :the analysis and interpretation of landscape heterogeneity. Edited by Monica G. Turner - Robert H. Gardner. New York, N.Y.: Springer, 1991. ISBN 0387973265. info
  • HABR, Jaroslav a Jaromír VEPŘEK. Systémová analýza a syntéza (zdokonalování a projektování systémů). 2. přeprac. vyd. Praha: Stát. nakl. techn. lit., 1986, 316 s. info
  • DEMEK, Jaromír. Teoretická geografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 221 s. info
  • HYNEK, Alois. Topochory Dyjské části Znojemska. 1980, 164 s. info
Výukové metody
Výuka bude formou přednášek s využitím hojného grafického materiálu v Powerpointu. Vítaná je aktivní účast na přednáškách i s možností krátkých diskusí či polemik.
Cvičení bude částečně využito na ca 4-5 hodinovou terénní exkurzi, část na prezentaci studentům zadaných témat, část na diskusi nad seminárními pracemi studentů.
Seminární práce bude krátká (ale kvalitní :-), textová, bez nutnosti terénního výzkumu. Půjde o zpracování dílčího tématu, na formě a obsahu se dohodnu s každým studentem individuálně.
Metody hodnocení
Ústní zkouška musí být složena alespoň na E a její hodnocení pak má váhu ca 60 % ve výsledné známce. Kvalita vystoupení na seminářích, aktivita ve cvičeních a úroveň seminární práce má váhu ca 40 %.
Informace učitele
Přestože název předmětu i jeho obsah může někomu znít odtažitě či náročně, není třeba se obávat. Uvidíte, že místy je to i zábava a možná se vám i něco z vašich případných pochyb o geografii vyjasní.
Objem potřebných znalostí k absolvování zkoušky není velký, spíše jde o orientaci v nastíněných problémech.
Předmět je zaveden nově, proto lze v prvních letech čekat jeho mírné úpravy. Tato situace je zároveň výzvou pro studenty - můžete mít i osobní přínos k doladění předmětu a můžete vnášet témata, která by vás zajímalo diskutovat, např. ve vztahu k vaší diplomové práci.
Z uvedené studijní literatury se našeho předmětu týkají většinou jen malé segmenty a některé tituly slouží spíše jako potrava k diskusi, než slepému naučení se a akceptaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.