CORE021 Bioetika II: možnosti na hraně

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Renata Veselská, Ph.D., M.Sc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 17. 2. až So 24. 5. Čt 10:00–11:50 B11/132
Předpoklady
!TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM)) && (!Bi0021)&&(!NOW(Bi0021))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 199/200, pouze zareg.: 16/200, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/200
Jiné omezení: celková kapacita 200 studentů, podrobnější info o omezeních zápisu je uvedeno v odkazu (URL) níže
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout absolventům mezioborový vhled do vybraných etických dilemat, která jsou historicky či aktuálně vnímána jako kontroverzní a u nichž v současnosti neexistuje společenský konsensus ohledně správného řešení. Zvolená témata jsou spojena s především s pokroky v biomedicínském výzkumu a v klinické medicíně, v některých případech ale půjde i o přesahy do dalších oborů. Metodicky nepůjde o stanovení (jediného) morálně správného přístupu, ale o identifikaci jednotlivých eticky relevantních momentů dané situace a zejména o kritické hodnocení různých morálních stanovisek.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu bude schopen: - identifikovat a popsat hlavní etická dilemata ve vybraných kontroverzních oblastech biomedicíny a péče o zdraví včetně jejich historického kontextu; - pochopit a odůvodnit jednotlivé typy argumentace v modelových kazuistikách; - poskytnout základní přehled o relevantních etických kodexech a standardech
Osnova
  • 1. EUGENIKA: LEKCE Z HISTORIE (definice eugeniky, pozitivní a negativní eugenika, historický kontext vzniku a rozvoje eugeniky, teorie rasové hygieny, eugenika v současnosti)
  • 2. DĚTI NA OBJEDNÁVKU (principy a metody asistované reprodukce, dárcovství gamet a embryí, náhradní mateřství, věkové limity, nemedicínská dostupnost asistované reprodukce)
  • 3. HELLO, DOLLY! (tvorba hybridů a chimér, principy a metody klonování živočichů, historie klonování, reprodukční klonování, klonování pro výzkumné účely, klonování člověka)
  • 4. HRY NA STVOŘITELE (principy transgenoze a genových manipulací, geneticky modifikované organismy, editování genomu, zásahy do lidského genomu, genové terapie)
  • 5. BRAVE NEW WORLD (transhumanismus a jeho historický kontext, definice enhancementu, kategorie enhancementu, biohacking)
  • 6. PRVNÍ ZÁKON ROBOTIKY (historický kontext etiky umělé inteligence a roboetiky, autonomní vozidla, chatboti, humaniodní roboti)
  • 7. STORED TISSUE ISSUE (účel biobankingu, zdroje biologického materiálu, identifikovatelnost vzorků, národní projekty biobankingu, biobanking kmenových buněk)
  • 8. DAR ŽIVOTA (historie transplantační medicíny, zdroje orgánů a princip předpokládaného ne/souhlasu, koncept mozkové smrti a jeho kritika, čekací listiny, zásady alokace orgánů)
  • 9. MILOSRDNÁ SMRT?(koncept milosrdné smrti, definice euthanasie a asistovaného suicida, historický kontext, současná praxe)
  • 10. ČERNÍ PASAŽÉŘI (historie vývoje vakcín a očkování, eliminace a eradikace infekčních nemocí, promořování a stádní imunita, povinná vs. dobrovolná vakcinace, antivax hnutí)
  • 11. FAIR PLAY (vědecká integrita, podvody ve vědě, publikační etika – autorství a plagiátorství, predátoři ve vědě, ochrana účastníků výzkumu, úloha etických komisí)
Výukové metody
Přednášky s možností bezprostředních dotazů. Předmět je vyučován kontaktní formou a jednotlivé přednášky budou streamovány. Záznamy přednášek pak budou zpřístupněny v IS MU prostřednictvím interaktivní osnovy spolu s dalšími doplňujícími materiály. Pro dodatečné dotazy bude také možné využívat předmětové tematické diskusní fórum v IS MU.
Metody hodnocení
Kolokvium v režimu online přes aplikaci MS Teams (kapacita 6 studentů pro každý termín, trvání 90 minut). Každý student ve stanoveném předstihu před termínem kolokvia musí dodat stručný vlastní popis vybraného etického dilematu z témat probíraných v rámci předmětu. Před samotným kolokviem se studenti navzájem se svými texty seznámí a během kolokvia je diskutují. Pokud přihlášený student před kolokviem svůj text nedodá, bude identifikována nepůvodnost předloženého textu nebo pokud budou během kolokvia u studenta zjištěny zásadní neznalosti probraného učiva, student neprospěl.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/noticeboard/MU/dalsi/157272167/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Pro zápis předmětu nejsou vyžadovány prerekvizity, kvůli znalosti základního kontextu se však doporučuje předchozí absolvování některého z úvodních kursů bioetiky či lékařské etiky, případně předmětu SUZ CORE015 Bioetika: etika života.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/CORE021