PřF:CORE184 Sdílený svět člověka a rostlin - Informace o předmětu
CORE184 Sdílený svět: O soužití člověka a rostlin
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Milan Baláž, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Vít Gloser, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Vít Gloser, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta - Předpoklady
- !TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM) && !PROGRAM(B-EMB) && !PROGRAM(B-EKB) && !PROGRAM(B-ANT))
Základní středoškolská znalost biologie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 4/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Cíle předmětu
- Cílem kurzu je usnadnit studentům „nebiologických“ studijních programů lépe se orientovat v poznatcích z oblasti rostlinné biologie, které mají přímý vztah k jejich každodennímu životu. Rozvíjí a rozšiřuje středoškolské znalosti o rostlinách a na konkrétních příkladech objasňuje aktuální témata jako je například role rostlin ve výživě člověka, v procesech stabilizace či naopak změn životního prostředí a klimatu či přínosy a rizika využití geneticky modifikovaných rostlin.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v rozšířených základech (nad rámec středoškolského učiva) několika vědeckých disciplín z oblasti souborně nazývané „Biologie rostlin“;
- dávat do souvislostí tato témata rostlinné biologie s vysoce aktuálními tématy, jako jsou klimatická změna či zdravé životní prostředí;
- porozumět roli rostlin nezastupitelné pro udržitelnou existenci moderního lidského společenství. - Osnova
- Rostliny jako (ne)obyčejná součást světa kolem nás. Rostliny a základní předpoklady existence lidstva (potraviny, atmosférický kyslík, paliva, stavební materiály atd.) Působení člověka na rostliny.
- Rostliny jako součást globálního vodního cyklu. Důsledky dostatku a nedostatku vody na růst a rozšíření rostlin. Role rostlin v cyklu vody.
- Rostliny a výživa lidstva – regionální a globální plodiny. Faktory ovlivňující množství a kvalitu produkce a užitkovost rostlin. Předpoklady velké produktivity.
- Je výživa rostlin klíčem k řešení potravinové krize? Význam minerálních živin pro rostliny, vliv hnojení na produktivitu rostlin, problémy s využíváním hnojiv.
- Opěrné struktury rostlin využívané člověkem. Anatomický i praktický pohled na struktury zajišťující pevnost rostlinného těla i jeho ochranu. Dřevo, textilní vlákna, latexy, pryskyřice a další užitečné produkty rostlin.
- Intimní soužití člověka a rostlin – rostliny v těsné blízkosti člověka. Okrasné rostliny, parky, zahrady, pokojové rostliny. Kvetení a množení rostlin – od výzkumu ke komerci.
- Vzestup koncentrace CO2 v atmosféře? Rostliny jsou nadšené! Principy asimilace uhlíku rostlinami. Evoluční adaptace fotosyntézy. Ukládání uhlíku v biomase a produktivita rostlin.
- Genové modifikace rostlin (host Hana Cempírková) – prokletí honu za produktivitou nebo rychlejší cesta k ekologičtějšímu zemědělství? Přínosy a rizika GMO, legislativní rámec.
- Produkty rostlin potěšením člověka. Sladké produkty, koření, čaj a káva, psychotropní látky.
- Rostliny jako objekty výzkumu. Modelové druhy pro výzkum funkcí rostlin, modely zárodku života – embryogeneze. Inspirace pro lidskou techniku. Zdroj informací o historii.
- Rostliny v extrémních podmínkách – od polárních oblastí do vesmíru. (host Miloš Barták). Adaptace rostlin v polárních oblastech. Využití rostlin ve vesmírných misích, vývoj a testování.
- Literatura
- Vzhledem k rozmanitosti témat bude vhodná studijní literatura studentům doporučena v rámci interaktivní osnovy a v každé přednášce separátně.
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat formou prezentace jednotlivých témat, typicky formou dialogu dvou vyučujících, s cílem do diskuse zahrnout i studenty. Částečně budou ve výuce využity i krátké multimediální vstupy. Bude vyžadováno průběžné on-line ověření osvojení informací z každé přednášky - bude probíhat s využitím aplikace Odpovědníky v IS MU.
- Metody hodnocení
- Předmět bude úspěšně ukončen těmi studenty, kteří splní obě podmínky:
- získají alespoň 50 % bodů za správné odpovědi v Odpovědnících;
- připraví a představí závěrečnou prezentaci (v orientačním rozsahu 10 snímků, časový rozsah 7-10 minut) na vybrané téma, které bude následovat diskuse. Tato část se bude odehrávat v malých skupinách 4 až 5 studentů s vyučujícím/vyučujícími. - Náhradní absolvování
- Není umožněno.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/CORE184