MUC83 Moderní trendy ve výuce středoškolské matematiky

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. RNDr. Radan Kučera, DSc. (přednášející)
RNDr. Jakub Novák (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Radan Kučera, DSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pomoci studentovi precizovat odpověď na otázku "Co znamená učit moderně?" a seznámit ho s takovými didaktickými metodami a postupy, které mu umožní vést svou výuku matematiky v souladu s touto odpovědí.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: zdůraznit interdisciplinární vazby při výuce matematiky, formulovat slovní úlohy z praxe různých odvětví lidské činnosti, využívat při přípravě svých hodin zahraniční internetové zdroje a vhodnou didaktickou techniku, vybrat s ohledem na věkovou a rozumovou skladbu svých žáků vhodnou metodu výuky.
Osnova
  • 1. Co znamená učit moderně?
  • 2. Začínající matematikář, komunikace s žáky, rodiči a kolegy.
  • 3. Příprava na hodinu, zdroje matematických úloh.
  • 4. Didaktická technika.
  • 5. Hodnocení a klasifikace.
  • 6. Prověřování vědomostí žáků, tvorba testu a písemné práce.
  • 7. Práce s nadanými a s neúspěšnými žáky.
  • 8. Obohacení výuky – projektové vyučování, e-learning a blended learning, gamifikace, CLIL.
  • 9. Vizuální matematika – sociální síť jako místo pro inspiraci k výuce matematiky (Mgr. Kristýna Nižňanská, PedF UK)
  • 10. Kritické myšlení ve výuce matematiky.
  • 11. Didaktika aplikačních úloh v SŠ matematice.
  • 12. Hejného metoda výuky matematiky (Mgr. Eva Blažová, ZŠ Vyškov, Letní pole)
  • 13. Závěrečná reflexe kurzu.
Literatura
  • HEJNÝ, Milan a Pavel ŠALOM. Matematika / autoři: Milan Hejný, Pavel Šalom ; ilustrace: Lukáš Urbánek. Illustrated by Lukáš Urbánek. 1. vydání. Praha: H-mat, o.p.s., 2017, 80 stran. ISBN 9788090575684. info
  • FUCHS, Eduard a Eva ZELENDOVÁ. Matematika v médiích. Využití slovních úloh při kooperativní výuce na základních a středních školách. 1. vyd. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015, 121 s. ISBN 978-80-7015-145-7. info
  • DRLÍK, Martin. Moodle :kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Brno: Computer Press, 2013. info
  • AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
  • WILLINGHAM, Daniel T. Why don't students like school? : a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for your classroom. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2009, 180 s. ISBN 9780470279304. info
Výukové metody
Seminář jednou týdně po dvou hodinách. Seminář zahrnuje přednášky a řízenou diskusi o problematice předmětu.
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je nutná účast na cvičeních (2 povolené absence) a aktivní účast na řešení aplikačních úloh (1x prezentace) a závěrečné reflexi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/MUC83