XS160 Zpětná vazba a hodnocení

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Boček (cvičící)
Mgr. Hana Tesák Vrtala (cvičící)
Garance
Mgr. Marek Boček
Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V rámci kurzu se studenti seznámí se základními typy hodnocení (známky, slovní hodnocení, formativní hodnocení), a to jak teoreticky, tak především prakticky. Na vlastní kůži vyzkouší řadu technik z oblasti formativního hodnocení a formou sebezkušenosti zakusí výhody i rizika jednotlivých přístupů.

Hlavní náplní kurzu bude společné probádání systému formativního hodnocení, jeho smyslu, technik a možností využití ve školní praxi.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
popsat výhody a rizika jednotlivých forem hodnocení;
používat kriteriální hodnocení;
stanovovat pedagogické cíle s ohledem na vyhodnotitelnost jejich dosažení;
využívat koncept misconceptions a key questions;
sbírat důkazy o učení v kontextu vzdělávacího cíle;
využívat pro zpětnou vazbu směrem k žákům popisný jazyk a postupy efektivní práce s chybou;
využívat postupy sebehodnocení a vzájemného hodnocení;
vytvořit dotazník pro sběr zpětné vazby na svoji výuku.
Osnova
  • Základní pojmy: sumativní hodnocení, formativní hodnocení, responzivní výuka, slovní hodnocení, známkování.
  • Cíle učení, kriteriální hodnocení
  • Důkazy o učení, vedení třídních diskuzí a class management v kontextu formativního přístupu
  • Zpětná vazba - popisný jazyk, práce s chybou
  • Vzájemné hodnocení
  • Sebehodnocení
  • Individualizace v hodnocení
  • Sběr zpětné vazby na vlastní výuku
Literatura
  • WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016, xxvi, 243. ISBN 9788090608276. info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
  • HATTIE, John. Visible learning for teachers : maximizing impact on learning. First published. London: Routledge, 2012, x, 286. ISBN 9780415690157. info
Výukové metody
Skupinová práce, reflektovaná sebezkušenost, výklad, self assessment, individuální projekt
Metody hodnocení
skupinové kolokvium nad individuálním projektem
Informace učitele
Výuka proběhne blokově ve dvou na sebe navazujících blocích:
1. blok: 10.-11. 11. 2023


2. blok: 24.-25. 11. 2023


A to vždy v pátek od 9:00 do 16:00, v sobotu od 9:00 do 14:30.


Mezi bloky budou mít studenti zadanou práci na individuálním projektu.

Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.