PřF:XS160 Zpětná vazba a hodnocení - Informace o předmětu
XS160 Zpětná vazba a hodnocení
Přírodovědecká fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marek Boček (cvičící)
Mgr. Hana Tesák Vrtala (cvičící) - Garance
- Mgr. Marek Boček
Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V rámci kurzu se studenti seznámí se základními typy hodnocení (známky, slovní hodnocení, formativní hodnocení), a to jak teoreticky, tak především prakticky. Na vlastní kůži vyzkouší řadu technik z oblasti formativního hodnocení a formou sebezkušenosti zakusí výhody i rizika jednotlivých přístupů.
Hlavní náplní kurzu bude společné probádání systému formativního hodnocení, jeho smyslu, technik a možností využití ve školní praxi. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
popsat výhody a rizika jednotlivých forem hodnocení;
používat kriteriální hodnocení;
stanovovat pedagogické cíle s ohledem na vyhodnotitelnost jejich dosažení;
využívat koncept misconceptions a key questions;
sbírat důkazy o učení v kontextu vzdělávacího cíle;
využívat pro zpětnou vazbu směrem k žákům popisný jazyk a postupy efektivní práce s chybou;
využívat postupy sebehodnocení a vzájemného hodnocení;
vytvořit dotazník pro sběr zpětné vazby na svoji výuku. - Osnova
- Základní pojmy: sumativní hodnocení, formativní hodnocení, responzivní výuka, slovní hodnocení, známkování.
- Cíle učení, kriteriální hodnocení
- Důkazy o učení, vedení třídních diskuzí a class management v kontextu formativního přístupu
- Zpětná vazba - popisný jazyk, práce s chybou
- Vzájemné hodnocení
- Sebehodnocení
- Individualizace v hodnocení
- Sběr zpětné vazby na vlastní výuku
- Literatura
- WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení : praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2016, xxvi, 243. ISBN 9788090608276. info
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
- HATTIE, John. Visible learning for teachers : maximizing impact on learning. First published. London: Routledge, 2012, x, 286. ISBN 9780415690157. info
- Výukové metody
- Skupinová práce, reflektovaná sebezkušenost, výklad, self assessment, individuální projekt
- Metody hodnocení
- skupinové kolokvium nad individuálním projektem
- Informace učitele
- Výuka proběhne blokově ve dvou na sebe navazujících blocích:
1. blok: 10.-11. 11. 2023
2. blok: 24.-25. 11. 2023
A to vždy v pátek od 9:00 do 16:00, v sobotu od 9:00 do 14:30.
Mezi bloky budou mít studenti zadanou práci na individuálním projektu.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2025/XS160