Bi9661 Vybrané problémy z botaniky

Přírodovědecká fakulta
podzim 2003
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Petr Pyšek, CSc. (přednášející), prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D. (zástupce)
Garance
prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D.
Ústav botaniky a zoologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V předmětu Vybrané problémy z botaniky přednášejí většinou blokovou formou zvaní externí přednášející o svém výzkumu. Každý semestr je zván jiný přednášející. Smyslem není probírání ucelené látky z nějakého předmětu, ale spíše definování vědeckých problémů ve zvoleném užším tématu, diskuse o metodických postupech vedoucích k řešení těchto problémů a prezentace výsledků konkrétních projektů. Předmět je vhodný zejména pro studenty magisterského studijního oboru Systematická biologie a ekologie - směr botanika, doktorských studijních oborů Biologie v oborech Botanika a Ekologie a pro vyšší ročníky bakalářského studijního oboru Systematická biologie a ekologie. Předmět Vybrané problémy z botaniky lze absolvovat i vícekrát během studia.
Osnova
  • ROSTLINNÉ INVAZE (RNDr. Petr Pyšek, CSc.) Hlavním cílem je seznámit posluchače s principy rostlinných invazí, jejich časoprostorovou variabilitou v globálním měřítku, mechanismy podmiňujícími invazní proces, a možnostmi predikce a kontroly invazních druhů. Přednáška se bude opírat o různé organizační úrovně (od populací přes druhy, společenstva až k ekosystémovým důsledkům a flórám geografických celků) a metodické postupy. SYLLABUS: 1. Historie oboru (od Darwina a Eltona po SCOPE projekt a GISP), vymezení pojmů (původnost a nepůvodnost, invaze vs. přirozené expanze). 2. Geografické hledisko: historie invazí ve světě a u nás; srovnání biomů, kontinentů, globální pattern: současný svět z hlediska náchylnosti k invazím a invazní hot spots; postavení rezervací, postavení ostrovů. 3. Invazní proces a jeho dynamika: naturalizace, invaze, překonávání bariér; kvantitativní zákonitosti; vectory šíření, rychlost šíření, časový průběh (lag fáze, exponenciální fáze). 4. Hlavní invazní druhy u nás a ve světě: biologie, ekologie, vysvětlení mechanismů. 5. Vlastnosti invazních druhů: terorie vysvětlující invazní potenciál, srovnání adventivních flór, taxonomický pattern, vlastnosti podporující invazní schopnost, význam životních forem a strategií; vztah invazních rostlin k dalším trofickým úrovním. 6. Evoluce invazních druhů: populační genetika ve vztahu k invazím, význam hybridizací, vztah GMO a invazí. 7. Invazibilita společenstev: úroveň společenstva, resistence a invasibilita a její determinanty, vliv invazí na druhovou diverzitu, kompetiční vztahy. 8. Ekosystémové důsledky: impakt a jak ho měřit, vliv invazí na základní ekosystémové funkce. 9. Praktické aspekty a kontrola: ekonomika rostlinných invazí, efektivita vynakládání prostředků; mechanická, chemická a biologická kontrola; příklady úspěšných a neúspěšných kontrolních projektů. 10. Predikce a strategie: prediktivní systémy a jejich praktické použití, globální strategie přístupu k invazím, zapojení veřejnosti, politiků, legislativa ve světě a u nás; co se změní po vstupu do EU.
Metody hodnocení
Vzhledem k možnostem externích přednášejících probíhá výuka zpravidla blokově.
Informace učitele
Vybrané problémy z botaniky pro podzimní semestr 2003 proběhnou pod vedením RNDr. Petra Pyška, CSc., z Botanického ústavu AV ČR v Průhonicích. Výuka bude probíhat formou dvoudenního bloku 20.-21. ledna 2004 v botanickém praktiku (katedra botaniky, 1. poschodí), začátek v 9.00 hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.