E5320 Ekonomické teorie 20. století

Přírodovědecká fakulta
podzim 2006
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc. (přednášející)
Lydie Pravdová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Rozvrh
Po 9:20–11:00 P101
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět podává ucelený výklad vývoje ekonomického myšlení do konce 19. století, s důrazem na proces zrodu a vývoje ekonomie. Cílem je vytvořit komplexní předpoklady pro pochopení základních souvislostí vývoje ekonomie, porozumění obsahu základních mezníků jako východiska pro pochopení proměn teorie ve 20. století. Základní okruhy předmětu tvoří: charakteristika a hlavní znaky ekonomického myšlení do nástupu klasické školy s důrazem na objasnění hospodářských a teoretických aspektů vývoje ekonomického myšlení. Obecná charakteristika učení klasické školy a klíčové postavení A. Smitha v procesu zrodu ekonomické vědy. Příčiny diferenciace v učení klasické školy. Hlavní směry kritiky v polovině 19. století a vznik alternativních ekonomických teorií. Vztah otevřených problémů učení klasické školy a marginalistické revoluce. Teorie mezní užitečnosti rakouské školy. Charakteristika a teoretický přínos neoklasicismu. Vývoj keynesiánské ekonomie a přehled soudobé neoklasické ekonomie.
Literatura
  • FUCHS, Kamil a Ján LISÝ. Hlavní směry ekonomického myšlení (do vzniku neoklasické ekonomie). 1. vyd. Brno: Masarykova univesita, 2000, 139 s. učebnice. ISBN 80-210-2504-2. info
  • HOLMAN, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 1999, xix, 541. ISBN 8071792381. info
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007.