PřF:Bi9020c Evol. cytogenetika rostlin-cv. - Informace o předmětu
Bi9020c Evoluční a srovnávací cytogenetika rostlin - cvičení
Přírodovědecká fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Martin Lysák, Ph.D., DSc. (cvičící)
RNDr. Terezie Malík Mandáková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Jiří Fajkus, CSc.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. Mgr. Martin Lysák, Ph.D., DSc. - Předpoklady
- Základy cytogenetiky a molekulární nebo buněčné biologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Během cvičení se studenti seznámí s klasickými i nejmodernějšími metodami cytogenetiky rostlin. Každé praktické úloze předchází krátký teoretický úvod. Mezi nejdůležitější demonstrované techniky patří: fluorescence in situ hybridizace (FISH), FISH na DNA vláknech, genomická in situ hybridizace (GISH), značení DNA modifikovanými nukleotidy, srovnávací malování chromosomů (comparative chromosome painting), meiotické chromosomy v cytogenetice, immunololakalizace modifikovaných histonů, fluorescenční mikroskopie. Praktické cvičení navazuje na prednáškový kurs Bi9020 Evoluční a srovnávací cytogenetika rostlin. Na konci praktického cvičení by si studenti měli osvojit základní techniky moderní molekulární cytogenetiky rostlin.
- Osnova
- Den 1
- - přímé a nepřímé značení DNA sond a jejich kontrola na agarosovém gelu (amplifikace a značení centromerické tandémové repetice A. thaliana pAL pomocí PCR; značení rDNA repetic a chromosomově-specifických BAC klonů A. thaliana pomocí nick translace; značení genomové DNA pomocí nick translace)
- - příprava mikroskopických preparátů z kořenových meristémů (hybridní rostliny Festuca x Lolium: mitotické chromosomy) a prašníků (A. thaliana: meiotické chromosomy)
- - analýza připravených preparátů pomocí fluorescenčního mikroskopu (výběr vhodných preparátů pro Den 2)
- Den 2
- - fluorescenční in situ hybridizace (FISH, chromosome painting)/genomická in situ hybridizace (GISH), část I (příprava mikroskopických preparátů pro FISH, příprava hybridizačních sond, hybridizace)
- - teoretické a praktické principy fluorescenční mikroskopie, práce s fluorescenčním mikroskopem a příslušným softwarem
- - studium meiosy (stádia meiosy analyzována na připravených preparátech pomocí fluorescenčního mikroskopu, digitálně fotografická dokumentace)
- Den 3
- - FISH, chromosome painting/GISH, část II (detekce nepřímo značených DNA sond)
- - analýza preparátů pomocí fluorescenčního mikroskopu, digitálně fotografická dokumentace (lokalizace tandémových repetic na chromosomech a v jádrech A. thaliana, chromosome painting: lokalizace BAC klonů A. thaliana na pachytenních chromosomech a v interfásních jádrech – chromosome territories; vyhodnocení výsledků GISH – demonstrace inter-genomových translokací).
- - zpracování fotografických výstupů
- Den 4
- - příprava natažených DNA vláken (A. thaliana) a FISH na natažených DNA vláknech, část I (přímo značené BAC klony připravené v rámci Dne 1)
- - analýza výsledků pomocí fluorescenčního mikroskopu
- - zpracování fotografických výstupů
- Den 5
- - FISH na natažených DNA vláknech, část II
- - analýza výsledků pomocí fluorescenčního mikroskopu
- - zpracování fotografických výstupů
- - závěr a shrnutí
- Literatura
- SCHWARZACHER, T. a HESLOP-HARRISON. Practical in situ hybridization. Bios, 2000. info
- Výukové metody
- krátká teoretická příprava, laboratorní cvičení
- Metody hodnocení
- preparáty, protokoly, písemný test
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: blok 5 dni.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2010/Bi9020c