Bi7121 Principles of palaeopathology

Faculty of Science
Autumn 2011 - acreditation

The information about the term Autumn 2011 - acreditation is not made public

Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MUDr. Lenka Vargová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. RNDr. Jan Šmarda, CSc.
Department of Experimental Biology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Eva Drozdová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Po absolvování předmětu „Základy paleopatologie“ bude student seznámen s historií nejběžnějších onemocnění dávných populací lidí, částečně i zvířat. Vedle teoretických znalostí bude schopen na tělesných pozůstatcích odlišit projevy některých onemocnění postihujících kosti, zuby a mumifikované tkáně. Předmět je vhodný zejména pro studenty antropologie, archeologie, forenzní medicíny a příbuzných oborů.
Syllabus (in Czech)
  • 1.Úvod do paleopatologie - definice oboru, cíle a perspektivy paleopatologie, metody paleopatologického výzkumu
  • 2.Vrozené anomálie a dysplázie - malformace jednotlivých částí skeletu, vývojové odchylky kostního systému celkového rázu, kongenitální anomálie kloubů
  • 3.Degenerativně – produktivní choroby – artróza, spondylóza, DISH
  • 4.-6. Traumata a umělé zásahy – zlomeniny, dislokace a luxace kloubů, poranění způsobená zbraněmi nebo ostrými předměty, záměrné deformace skeletu a mutilace, trepanace, skalpování, kauterizace, amputace, smrtelná poranění při výkonu práva
  • 5.-7. Nespecifické záněty – akutní a chronické osteomyelitidy, aseptické záněty kostí (revmatoidní arthritis, Bechtěrevova nemoc, psoriatická artropatie)
  • 6.-8. Specifické záněty – tuberkulóza, syfilis, lepra
  • 7.-9. Nejčastější infekční onemocnění v historii – mor, cholera, neštovice, dětská obrna
  • 8.Nádory – benigní (osteom, chondrom, fibrom, myom) i maligní (osteosarkom, hemoblastózy, kostní metastázy zhoubných nádorů).
  • 9.Kostní projevy anémií (cribra orbitalia), metabolické osteopatie (kurděje, křivice, osteopóza, dna, kalkulózy)
  • 10.Endokrinní osteopatie – hypofyzární poruchy vzrůstu, hyperparathyroidismus, frontální interní hyperostóza
  • 11.Nezařazené osteopatie – mykózy a nemoci podobné mykózám, Harrisovy linie, Pagetova choroba, juvenilní hrudní kyfóza, Legg–Calvé–Perthes–Maydlova choroba
  • 12.Mumie, vnitřní a parazitární choroby – druhy přirozených mumií, umělá mumifikace, nemoci diagnostikované na mumiích
  • 13.Choroby zubů a zubních alveolů – vymezení pojmů, metodika studia kazivosti chrupu, zubní abraze, zánětlivé léze, hypoplázie zubních tkání, ortodontické anomálie, patologie čelistního kloubu
Literature
  • VARGOVÁ, Lenka, Ladislava HORÁČKOVÁ and Miroslava MENŠÍKOVÁ. Zdravotní péče o brněnské obyvatele v 18. a 19. století (Health Care of Brno Population in 18th and 19th Centuries). Brno: Portál Lékařské fakulty Masarykovy univerzity, 2010, 147 pp. Multimediální podpora výuky klinických a zdravotni. ISSN 1801-6103. info
  • HORÁČKOVÁ, Ladislava, Eugen STROUHAL and Lenka VARGOVÁ. Základy paleopatologie (Bases of Palaepathology). Brno: Akademické nakladatelství CERM, Masarykova univerzita v Brně, 2004, 260 pp. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. ISBN 80-7204-274-2. info
  • AUFDERHEIDE, Arthur C. and Conrado RODRÍGUES-MARTÍN. The Cambridge encyclopedia of human paleopathology. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, xviii, 478. ISBN 9781107403772. info
  • ORTNER, Donald J. and Walter G. J. PUTSCHAR. Identification of pathological conditions in human skeletal remains. Washington: Smithsonian Institution Press, 1985, xi, 488 s. ISBN 0-87474-728-7. info
Teaching methods (in Czech)
přednášky s praktickými ukázkami kostí s chorobnými změnami
Assessment methods (in Czech)
K úspěšnému absolvování předmětu bude nezbytná účast na přednáškách (nejméně 80%) a složení zkoužky. Zkouška se skládá z připoštěcího testu a ústní zkoušky. Test obsahuje 15 otázek. Student musí 10 zodpovědět správně, aby byl připuštěn k ústní zkoušce, která zahrnuje 3 otázky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Autumn 2015.