M9506 Informační technologie ve středoškolské matematice

Přírodovědecká fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 1 kr. (příf plus uk k 1 zk 2 plus 1 > 4). Ukončení: kz.
Vyučující
RNDr. Kateřina Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
M9506/01: Po 18:00–19:50 M4,01024, Po 18:00–19:50 MP1,01014, K. Dvořáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: orientovat se v dostupných počítačových programech; vybrat a používat matematické programy dle probíraného tematického celku; využívat počítač při přípravě na výuku matematiky; využívat počítač, dataprojektor, interaktivní tabuli při výuce matematiky; vytvořit pracovní list, hru.
Osnova
  • 1. Klasifikace matematických programů.
  • 2. Psaní matematického textu.
  • 3. Programy dynamické geometrie: Cabri II.plus, Geogebra, Geonext, Cabri 3D v 2
  • 4. Programy pro tvorbu grafů: Graphmatica, Funkce.
  • 5. Programy počítačové algebry: wxMaxima, Derive, Maple, Smart Counter.
  • 6. E-learning (LMS systémy, Edubase, ProAuthor)
  • 7. Interaktivní tabule a její programy.
Literatura
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. Nestandardní úlohy s počítačem v 9. třídě. In Sborník 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelský servis, 2010, s. 63-67, 4 s. ISBN 978-80-86843-29-2. info
  • FUCHS, Eduard. O výchově učitelů v Čechách (a samozřejmě i na Moravě). 1. vyd. Praha: Matfyzpress, 2010, s. 103-110. ISBN 978-80-7378-142-2. info
  • FUCHS, Eduard, Helena BINTEROVÁ a Pavel PECH. On introduction of quadratic function by computers at school. South Bohemia Mathematical Letters. České Budějovice: University of south Bohemia, 2010, roč. 17, č. 1, s. 51-60. ISSN 1804-1450. info
  • PLCH, Roman, Petra ŠARMANOVÁ a Robert MAŘÍK. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX. Zpravodaj Československého sdružení uživatelů TEXu. Praha: Československé sdružení uživatelů TEXu, 2010, roč. 20, č. 4, s. 266-291. ISSN 1211-6661. Příručka k tvorbě interaktivních testů z webu Mi21. URL info
  • VÁŇOVÁ, Tamara. Informační technologie ve výuce aneb Moodle v síti škol. 2008. Workshop v rámci konference Informační gramotnost info
  • PLCH, Roman a Petra ŠARMANOVÁ. Interaktivní prezentace matematické grafiky na webu a v PDF dokumentech. In Technologie pro e-vzdělávání. 1. vydání. Praha: ČVUT FEL Praha, 2007, s. 31-38. ISBN 978-80-01-03756-0. URL info
  • FUCHS, Eduard a Dag HRUBÝ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. První. Praha: Prometheus, 2006, 72 s. ISBN 80-7196-325-9. info
  • PLCH, Roman. Využití systémů počítačové algebry ve výuce matematiky. In University of South Bohemia Department of Mathematics Report Series. první. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Ćeských Budějovicích, 2005, s. 145-159. ISSN 1214-4681. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. O jednom multimediálním textu. In Sborník 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelský servis, 2004, s. 69-72. ISBN 80-86843-01-7. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky. Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, 2004, roč. 12, č. 1, s. 7-10. ISSN 1214-4681. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 108 s. Standardy. ISBN 80-7196-294-5. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky. Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, 2003, roč. 11, č. 1, s. 223-230. ISSN 1214-4681. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Recenze knihy. Hejný,M., Kuřina F.: Dítě, škola a matematika. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. Praha: JČMF, 2002, roč. 47, č. 1, s. 67-68. ISSN 0032-2423. info
  • PLCH, Roman. Internet pro učitele matematiky. In Počítačová podpora výuky matematiky. Brno: Fakulta informatiky, Masarykova univerzita, 2001, 53 s. skripta pro distanční vzdělávání. info
  • FUCHS, Eduard a Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia. 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, 2001, 148 s. ISBN 80-7196-095-0. info
  • PLCH, Roman. Export Mapleovských zápisníků do TeXu. Zpravodaj CSTUG. Brno: CSTUG, 1998, roč. 8, 3-4, s. 138-144. ISSN 1211-6661. info
  • FUCHS, Eduard a Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 148 s. ISBN 80-7196-095-0. info
  • PLCH, Roman. Internet pro učitele matematiky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1997, 44 s. ISBN 80-7196-090-X. info
Výukové metody
Seminář jednou týdně po dvou hodinách formou praktické výuky v počítačové učebně.
Metody hodnocení
Seminář je zakončen klasifikovaným zápočetem. Pro získání zápočtu je nutno vypracovat závěrečnou seminární práci. Účast ve výuce povinná.
Informace učitele
http://didaktika.tym.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.