C4865 Objevte vědu - vědecké poznání a myšlení

Přírodovědecká fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jan Havliš, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jan Havliš, Dr.
Národní centrum pro výzkum biomolekul – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jan Havliš, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Národní centrum pro výzkum biomolekul – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
St 9:00–10:50 C02/211
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
hlavní cíle přednášky: porozumění pojmu věda v jeho širším slova smyslu; analýza vývoje vědeckého nazírání na jevy, vývoje cílů a prostředků až k dnešnímu stavu a jeho popisu; osvojení si praktických znalostí spojených s různými aspekty vědecké práce
Osnova
  • A. věda jako metoda
  • 1. věda – čím vším může být a čím nikoliv (ne-věda, antivěda)
  • 2. vývoj a historie vědeckého myšlení
  • 3. věda a filozofie, epistemologie, jazyk
  • 4. metody a nástroje poznávání (kauzalita, výroky, formální logika, teorie systému, statistika, plánování pokusů)
  • 5. postup výzkumu (formulování předpokladu/cíle/prostředků, pozorování/sběr dat, hypotéza, testování hypotézy, zobecnění, teorie)
  • B. věda jako součást společenského povědomí
  • 1. úloha vědy ve společnosti, aplikace, technologie
  • 2. popularizace vědy
  • 3. etika a charakter vědecké práce (spolupráce vs soutěžení)
  • C. věda jako systém
  • 1. vědecká informace, publikace a komunikace (rešerše, proces a způsoby publikování), scientometrie, význam vědecké lingua franca - angličtiny
  • 2. vědecká komunita (univerzity, vysoké školy, výzkumné ústavy, průmysl)
  • 3. financování vědy
Literatura
  • R. D. Tweney, M. E. Roberty, C. R. Mynatt, On Scientific Thinking, Columbia 1981
  • M. E. Gorman et al., Scientific and Technological Thinking, LEA 2005
  • HORYNA, Břetislav. Teorie vědy. Úvodní poznámky. In B. Horyna - J. Krob (eds.), Cesty k vědě. 1. vyd. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 2007, s. 122-138, 16 s. 1. ISBN 978-80-7182-223-3. info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
  • NEUBAUER, Zdeněk. O Sněhurce, aneb, Cesta za smyslem bytí a poznání. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2004, 287 s. ISBN 8086702022. URL info
  • DEMJANČUK, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení :proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2002, 245 s. ISBN 80-86473-19-8. info
  • FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
  • ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
  • FEYERABEND, Paul K. Tři dialogy o vědění. Translated by Jiří Fiala - Petra Bidlasová - Markéta Kyloušková. 1. vyd. Praha: Vesmír, 1999, 179 s. ISBN 80-85977-04-4. info
  • DAWKINS, Richard. Unweaving the rainbow :science, delusion and the appetite for wonder. 1st pub. London: Penguin Books, 1999, xvi, 335 s. ISBN 0-14-026408-6. info
  • HOLTON, Gerald James. Věda a antivěda. Translated by Otakar Jelínek. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 214 s. ISBN 8020007172. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
  • LEM, Stanislaw. Summa technologiae. Praha: Magnet-Press, 1995, 328 s. ISBN 80-85847-47-7. info
Výukové metody
výuka je založena na ppt prezentaci, jejím výkladu a diskuzi k tomuto výkladu. prezentace bude dostupná jako studijní podklad (černobílý tisknutelný pdf s vysokým rozlišením a omezenými právy). vzhledem k výkladu, jenž prezentaci významně rozšiřuje, je vhodné přednášku navštěvovat.
Metody hodnocení
zkouška ústní; sestává se ze dvou otázek týkajících se jedna praktických a druhá filozofických aspektů vědeckého poznání. u otázky k prvnímu tématu bude požadováno pochopení a znalost, u druhé otázky k druhému tématu pak schopnost o něm relevantně diskutovat.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.