XS091 Environmentální výchova

Přírodovědecká fakulta
podzim 2013
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející), Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 13:00–14:50 G2,02003
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přispět k osvojení environmentální kompetence, seznámit je s metodikou EV (strukturování učebního obsahu, operacionalizace do vhodných forem činnosti se žáky, dodržování zásad EV, volba metod, interdisciplinární přístup, regionálně aktualizace apod.). Prezentovaná EV na základě principů udržitelného rozvoje zdůrazňuje axiologické aspekty a osobnostní rozvoj studentů.
Osnova
  • 1. Ekologická (environmentální) výchova ve školním vzdělávacím programu a ve výuce. 2. Didaktické aspekty školní a mimoškolní EV. 3. Utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků v procesu ekologické výchovy. 4. Organizace a řízení EV na škole: plánování a vedení projektů a programů, ekologizace provozu školy 5. Ekologická kultura osobnosti učitele. 6. Role a možnosti koordinátora environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty na základní škole a ve školní družině v souvislosti s Místní Agendou 21. 7. Ekopedagogické přístupy k vybraným globálním problémům životního prostředí Země.
Literatura
  • MEZŘICKÝ,V. (ed.) Globalizace. Praha, Portál. 2003. 152 s. ISBN 80-7178-748-5
  • MÁCHAL, A.;VLAŠÍN, M.;SMOLÍKOVÁ, D. Desatero domácí ekologie. Brno, Rezekvítek, 2000. 159 s.
  • LIBROVÁ, H. Vlažní a váhaví. Brno, Doplněk, 2003. 295 s. ISBN 80-7239-149-6
  • HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. BRNO: PAIDO, 1996. 75 S. ISBN 80-85931-33-8
  • HORKÁ, H. Výchova pro 21. století. BRNO: PAIDO, 2000. 127 S. ISBN 80-85931-54-0
  • MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. BRNO, Rezekvítek, 2000. 205S.ISBN 80-902954-0-1
  • HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno : PdF MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.
  • KOHÁK, E. Zelená svatozář. Praha, SLON, 1998, 2002. 204 s. ISBN 80-85850-86-9
  • MÁCHAL,A.; HUSTÁK,J.; SLÁMOVÁ,G. Malý ekologický a environmentální slovníček. BRNO, Rezekvítek, 2001. 56 S. ISBN 80-902954-1-X
  • SÁDLO, J. a kol. Krajina revoluce. Praha, Malá Skála, 2005. 248 s. ISBN 80-86776-02-6
Výukové metody
teoretická příprava a exkurze
Metody hodnocení
prezentace 1 recenze a 1 projektu výuky na kolokviu kritéria hodnocení- recenze (5 bodů), projekt výuky(5 bodů) ke splnění požadavků kolokvia je třeba získat nejméně 6 bodů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2013/XS091