JRP03 Ruština pro přírodovědce 3

Přírodovědecká fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Ševečková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Hana Němcová (pomocník)
Garance
Mgr. Monika Ševečková, Ph.D.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Přírodovědecké fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Pavlíková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Přírodovědecké fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
Znalost ruského jazyka na úrovni B1 (SERR).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Úroveň B1 - odborný jazyk Cílem výuky je rozvinout profesní dovednosti studenta a schopnost sledovat nejnovější poznatky ve studovaném oboru. Obecné cíle: 1. rozvinout čtecí dovednosti tak, aby studenti dovedli pracovat s cizojazyčným autentickým odborným textem 2. rozvinout mluvní dovednosti tak, aby studenti dovedli komunikovat v běžných životních situacích 3. rozvinout poslechové dovednosti tak, aby studenti rozuměli slyšenému textu z oblastí každodenního života 4. rozvinout dovednost psát tak, aby studenti dovedli sestavit žánry (typy textů) potřebné pro jejich budoucí praxi 5. zopakovat a prohloubit znalost gramatiky v nových kontextech Obecné úkoly: 1) Studenti se naučí: * zběžně prohlédnout text a pochopit jeho celkový význam (skimming) * vyhledat v textu specifické informace (scanning), * formulovat hlavní myšlenku textu * rozlišit obecná tvrzení a podpůrné argumenty * rozlišit deduktivní a induktivní myšlenkové postupy * rozlišit fakta a názory * uvědomit si vztahy mezi myšlenkami v textu * rozlišit podstatné informace od nepodstatných * usuzovat, dovozovat z textu * shrnovat podstatné informace 2) jak sdělit informace o sobě, o svém studiu a univerzitě, jak definovat, klasifikovat a srovnávat 3) jak pochopit celkový význam slyšeného i specifickou informaci 4) jak napsat životopis, vyplnit formulář žádosti 5) upevní si znalost gramatiky Hodnocení: 1 písemný zápočtový test
Osnova
  • Osnova kurzu: 1. odborná témata z biologie, geografie,geologie, chemie, fyziky a matematiky dle aktuální důležitosti a zájmu (potřebná slovní zásoba) 2. obecná témata:studium, bydliště, zájmy, cestování, jídlo, zdraví, komunikace (potřebná slovní zásoba) 3.gramatika: rod, skloňování, časování, přechodníky, přídavná jména slovesná, slovesa být, mít, vyjadřování modality, trpný rod, podmiňovací způsob (konjunktivy), spojky, podřadné souvětí, předložky, odvozování, přídavná jména slovesná, slovosled (obmykání), podstatná jména slovesná, zkratky, vsuvky 4.prezentace
Literatura
  • Presentations in Russian
Výukové metody
Nácvik výslovnosti, poslechová cvičení, nácvik porozumění čtenému odbornému textu, překlad do češtiny, procvičení a rozšíření obecné gramatiky a jevů odborného stylu, procvičení a rozšiřování obecné, obecně-vědní a odborné slovní zásoby, obecná a akademická konverzace, psaní soukromé a oficiální korespondence, žádosti, životopisu, nácvik prezentace (studovaný obor)
Metody hodnocení
Výuka v každém semestru zakončena zápočtem (písemný test z gramatiky)- podmínkou je úspěšné vykonání zápočtového testu (65%) a 85% přítomnost ve výuce.
Navazující předměty
Informace učitele
Studenti, kteří neabsolvovali předmět „Ruština pro přírodovědce II“ (a nepsali tedy vstupní rozřazovací test), píší během prvního týdne semestru vstupní rozřazovací test (úroveň B1). Studenti, kteří úspěšně absolvovali předmět „Ruština pro přírodovědce II“, pokračují v navazujícím kurzu „Ruština pro přírodovědce III“ bez vstupního testu. Předmět si následně zapíší studenti podle bodového hodnocení testu. • Pro splnění kurzu je potřeba 85% účast, 100% plnění domácích úkolů, prezentace a absolvování závěrečného testu (65 %). Dopustí-li se student u zápočtu nedovoleného jednání (tj. používání nedovolených pomůcek, taháků, komunikačních prostředků, focení testů mobilními telefony, domlouvání se s jinými studenty během zkoušky), přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. • 1) Slovníky Č-R, R-Č slovník, Kopecký a kol., SPN, Praha, 1976 R-Č slovník, Vencovská a kol., LEDA, Praha, 2002 Č-R, R-Č slovník, Šroufková a kol. LEDA, Praha, 1998 R-Č technický slovník, Wagner, Montanex, Ostrava, 1999 Č-R technický slovník, Wagner, Montanex, Ostarava, 2001 Velký Č-R slovník, Sádlíková a kol, Leda, Praha 2006 2) Základní učebnice, konverzace Ruština nejen pro samouky, Nekolová a kol., Leda, Praha, 2002 Govoritě po-russki, Brčáková a kol., Leda, Praha, 2000 Č-R konverzace, Žofková, Hříbková, Leda, Praha, 2006 3) Gramatika Ruská gramatika v kostce, Balcar, Leda, 2005 4) skripta N. Kiršová: Ruština pro geology a geografy, UJEP Brno, 1989; L. Hejč: Ruština pro biology, UJEP Brno, 1988; K. Štěpánková: Ruština pro fyziky, UJEP Brno, 1984; L. Hejč: Ruské konverzační texty, UJEP Brno, 1989;
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022.