PřF:ZD312 Obchod - trendy, aspekty - Informace o předmětu
ZD312 Obchod: současné trendy, geografické aspekty
Přírodovědecká fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Zdeněk Szczyrba, Ph.D. (přednášející), doc. RNDr. Václav Toušek, CSc. (zástupce)
- Garance
- doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Václav Toušek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: pro studenty doktorského studijní programu - Mateřské obory/plány
- Regionální geografie a regionální rozvoj (angl.) (program PřF, D-GR4) (2)
- Regionální geografie a regionální rozvoj (program PřF, D-GR4) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá současnými trendy v maloobchodě ve světovém a regionálním měřítku, a to jak z pohledu ekonomicko-geografických aspektů, tak i v širším multidisciplinárním okruhu řešených otázek (sociologie, urbanismus, logistika ad.). Ke stěžejním řešeným otázkám v rámci přednášek patří zejména problematika geografických interakcí internacionalizace a globalizace maloobchodu. Formou časoprostorové analýzy budou studenti seznámeni s hlavními principy prostorového uspořádání maloobchodní sítě včetně moderních urbánních aplikací. Na konci kurzu bude student schopen: - porozumět současným relevantním trendům ve vývoji maloobchodu na různých stupních jeho prostorového hierarchického uspořádání, - využít získané informace pro decizní sféru na úseku veřejné správy.
- Osnova
- 1. Historicko-geografické aspekty vývoje maloobchodu (retailingu).
- 2. Současná terminologie, evropský versus americký systém.
- 3. Základní charakteristiky současného retailingu.
- 4. Koncentrace a integrace maloobchodu.
- 5. Internacionalizace maloobchodu, case study vybraných globálních hráčů.
- 6. Územní development a regulace maloobchodních aktivit, legislativní rámec .
- 7. Závěr, shrnutí poznatků.
- Literatura
- SZCZYRBA, Zdeněk. Maloobchod v ČR po roce 1989 : vývoj a trendy se zaměřením na geografickou organizaci. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 126 s. ISBN 8024412748. info
- SZCZYRBA, Zdeněk. Geografie obchodu : se zaměřením na současné trendy v maloobchodě. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 90 s. ISBN 8024414538. info
- Retail geography. Edited by John A. Dawson. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, 248 s. ISBN 9780415540353. info
- SPILKOVÁ, Jana. Geografie maloobchodu a spotřeby : věda o nakupování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 245 s. ISBN 9788024619514. info
- KRIŽAN, František a Viliam LAUKO. Geografia maloobchodu : úvod do problematiky. Prvé vydanie. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2014, 196 stran. ISBN 9788022335423. info
- Metody hodnocení
- písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2016/ZD312