Z7111 Kvalitativní analýza dat

Přírodovědecká fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Robert Osman, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Pavel Doboš, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Robert Osman, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Robert Osman, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 9:00–9:50 Z6,02006
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Z7111/01: St 11:00–12:50 Z7,02017a, R. Osman
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na základní kurz kvalitativní metodologie. Jeho cílem je prohloubit metodické kompetence studentů, aby byly schopni samostatně provádět kvalitativní analýzu textových dokumentů a na jejich základě sepsat odborný článek. Předmět se zaměří na způsoby přepisu, kódování a analýzy textových dokumentů (rozhovory, zprávy, strategie, sdělení atp.). Studenti se seznámí s technikami interpretativní fenomenologické analýzy, zakotvené teorie, narativní analýzy a diskurzivní analýzy.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni samostatně provádět kvalitativní analýzu textu v prostředí Atlas.ti, budou schopni provézt třístupňové kódování dle principů zakotvené teorie a budou schopni na základě této analýzy sepsat závěrečnou výzkumnou zprávu.
Osnova
  • Osnova předmětu je rozdělana do čtyř navazujících bloků:
  • I. část: transkript; 1. co je to transktrip a k čemu slouží; 2. různé druhy přepisu (doslovný, anotovaný atp.); 3. jak adekvátně přepsat rozhovor;
  • II. část: kódování; 4. co to je kód a jaké jsou jeho funkce; 5. první čtení, psaní komentářů, názvy kódů; 6. vztah mezi výzkumnou otázkou a jednotlivými kódy; vzájemné vztahy mezi kódy;
  • III. část: analýza; 7. interpretativní fenomenologická analýza (IPA); 8. metoda zakotvené teorie (GTM); 9. narativní analýza; 10. diskurzivní analýza;
  • VI. část: článek; 11. kapitola o metodologii; 12. empirická kapitola; 13. specifika kvalitativního článku.
Literatura
    povinná literatura
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 377 stran. ISBN 9788073673130. URL info
  • ŘIHÁČEK, Tomáš a Roman HYTYCH. Metoda zakotvené teorie. In Tomáš Řiháček, Ivo Čermák, Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MUNI Press, 2013, s. 44-74. ISBN 978-80-210-6382-2. info
  • KOUTNÁ KOSTÍNKOVÁ, Jana a Ivo ČERMÁK. Interpretativní fenomenologická analýza. In Tomáš Řiháček, Ivo Čermák, Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 9-43. ISBN 978-80-210-6382-2. info
    doporučená literatura
  • Qualitative research methods in human geography. Edited by Iain Hay. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2010, xxxi, 432. ISBN 9780195430158. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • GAVORA, Peter. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. 2. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007, 229 s. ISBN 9788022323178. info
  • HÁJEK, Martin. Čtenář a stroj : vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014, 226 stran. ISBN 9788074191619. info
Výukové metody
Výukové metody - přednášky, studium literatury, rozbory textů, diskuse v hodině, analytické práce na empirických datech.
Metody hodnocení
Kolokvium (ústní) ověřuje schopnost využití kvalitativních technik v geografickém výzkumu. Důraz je položen na ověření schopnosti samostatné analytické práce s konkrétními daty.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011 - akreditace, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.