Z0150 Geografický didaktický seminář

Přírodovědecká fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Gabriela Petříková, Ph.D. (cvičící), RNDr. Vladimír Herber, CSc. (zástupce)
RNDr. Vladimír Herber, CSc. (cvičící)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z0150/01: St 14:00–15:50 Z3,02045, V. Herber, G. Petříková
Předpoklady
Z0012 Vedení geografické výuky
Znalosti fyzické, humánní a regionální geografie, znalost místního regionu, geografické IT dovednosti, dovednosti vedení výuky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je připravit studenty na vedení výuky volitelné vzdělávací aktivity Zeměpisný/Geografický seminář na SŠ a vedení terénní geografické výuky na SŠ. Předmět je orientován prakticky, je postaven na aktivním zapojení studentů při tvorbě a hodnocení vhodných výukových materiálů a praktických úloh. Součástí výuky předmětu jsou i další aktivity, nezbytné pro výbavu středoškolského učitele zeměpisu - zadání, vedení a hodnocení seminární práce, práce s nadanými žáky prostřednictvím soutěží, správa zeměpisné sbírky a vedení předmětové komise.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - vybrat vhodná témata a sestavit tematický plán pro výuku volitelné vzdělávací aktivity Zeměpisný/Geografický seminář na SŠ - sestavit vzorový výukový materiál a naplánovat praktické aktivity zaměřené na činnosti žáka pro výuku vybraného tématu pro Zeměpisný/Geografický seminář - používat různé metody při výuce témat komplexního charakteru - vybrat vhodná témata pro samostatné bádání žáků - zadat, vést a hodnotit seminární práci - zvolit vhodné území a odpovídající obsah a formu terénní výuky - vytvořit vhodné praktické/problémově orientované úlohy a sestavit plán pro vedení terénní výuky ve vybraném území - vytvořit pestré úlohy pro nadané žáky s ohledem na charakter a zaměření soutěže Zeměpisná olympiáda - zorganizovat a vyhodnotit školní kolo Zeměpisné olympiády - podílet se na správě zeměpisné sbírky a chodu předmětové komise
Osnova
  • 1. Role volitelného předmětu zeměpisný/geografický seminář
  • 2. Výběr témat a tematický plán pro výuku zeměpisného/geografického semináře na gymnáziu.
  • 3. Výukový materiál a vhodné aktivity pro zvolené téma.
  • 4. Seminární práce
  • 5. Příprava a vedení terénní výuky
  • 6. Zeměpisná olympiáda - struktura soutěže, příprava školního kola
  • 7. Předmětová komise zeměpisu, vedení sbírek
Literatura
  • ANDĚL, Jiří, Ivan BIČÍK a Tomáš HAVLÍČEK. Makroregiony světa : regionální geografie pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010, 148 s. ISBN 9788086034782. info
  • BIČÍK, Ivan. Příroda a lidé Země :učebnice zeměpisu pro střední školy. 1. vyd., dotisk. Praha: Česká geografická společnost, 2006, 135 s. ISBN 80-86034-45-3. info
  • BIČÍK, Ivan. Hospodářský zeměpis :učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2003, 95 s. ISBN 80-86034-52-6. info
  • BAAR, Vladimír. Hospodářský zeměpis : regionální aspekty světového hospodářství. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2002, 111 s. : i. ISBN 80-86034-50-X. info
  • BIČÍK, Ivan. Regionální zeměpis světadílů :učebnice zeměpisu pro střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2000, 137 s. ISBN 80-86034-43-7. info
Výukové metody
Seminář, skupinové a individuální práce, diskuse, prezentace a obhajoba názorů a myšlenek, dílčí úkoly
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: Splnění dílčích úkolů, aktivní účast ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, jaro 2000, podzim 2010 - akreditace, jaro 2001, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.