PřF:E3040 Ochrana veřejného zdraví - Informace o předmětu
E3040 Ochrana veřejného zdraví
Přírodovědecká fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Bartošková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Dalecká, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eliška Hrežová (přednášející) - Garance
- MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: MUDr. Martin Bobák, M.Sc., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Životní prostředí a zdraví (program PřF, B-ZPZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou ochrany a podpory veřejného zdraví. V rámci jednotlivých přednášek bude představena koncepce zdraví, bude diskutován aktuální zdravotní stav populace s důrazem na možnosti prevence a podporu zdraví na úrovni jedince, státu i nadnárodních iniciativ., Podrobněji budou představeny hlavní environmentální faktory působící na lidské zdraví. Součástí přednášek bude také základní vhled do organizace zdravotní péče a zdravotní politiky.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- definovat hlavní determinanty ovlivňující zdraví, chápat roli prevence v ochraně a podpoře veřejného zdraví
-vysvětlit roli životního stylu ve zdraví a nemoci
-identifikovat zdravotní benefity a rizika související s výživou
-popsat úlohu WHO a jednotlivých národních složek podílejících se na ochraně veřejného zdraví
-popsat a vysvětlit vlivy faktorů životního prostředí, jejich nepříznivé účinky na lidské zdraví, způsob expozice a monitorování
-popsat nejčastější rizikové faktory v pracovním prostředí a možnosti jejich prevence
-definovat prvky zdravotní politiky, zdravotnických systémů a zdravotní péče - Osnova
- 1. Zdraví jako společenský problém. Aktuální stav zdravotního stavu populace ČR, mezinárodní srovnání.
- 2. Determinanty ovlivňující zdraví člověka.
- 3. Prevence a zdravotní gramotnost.
- 4. Úloha WHO v podpoře zdraví, národní a komunitní projekty.
- 5. Role státu a jeho složek v ochraně a podpoře zdraví. Zdravotnické informační systémy a registry.
- 6. Nutriční epidemiologie – výživa a její vliv na zdraví. Rizika potravin.
- 7. Polutanty ovzduší a jejich vliv na zdraví obyvatel. Principy ochrany zdraví obyvatelstva. Syndrom nemocných budov.
- 8. Hluk v životním prostředí a jeho vliv na zdraví.
- 9. Ionizující a neionizující (optické a elektromagnetické) záření a jejich vliv na zdraví.
- 10. Chemická a mikrobiologická rizika pitné vody a vody ke koupání.
- 11. Faktory pracovního prostředí a jejich vliv na zdraví.
- 12. Infekční onemocnění v České republice. Protiepidemická opatření. Očkování.
- 13. Hodnocení zdravotních rizik chemických látek. Koncept exposomu.
- 14. Základní prvky zdravotnických systémů (v ČR a ve světě), druhy zdravotní péče, financování zdravotnictví.
- Literatura
- TUČEK, Milan a Alena SLÁMOVÁ. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2., doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 216 stran. ISBN 9788024639321. info
- TUČEK, Milan. Hygiena a epidemiologie. 2., doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018, 358 stran. ISBN 9788024639338. info
- MZ ČR. Zdraví 2030. Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2030. Praha 2020. Dostupné na: https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf
- OECD/European Observatory on Health Systems and Policies (2021), Czech Republic: Country Health Profile 2021, State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/8b341a5e-en.
- Health literacy : the solid facts. Edited by Ilona Kickbusch. Copenhagen: World Health Organization, 2013, vi, 73. ISBN 9789289000154. info
- Výukové metody
- Předmět je realizován formou pravidelných přednášek o jednotlivých tématech s prezentací. Součástí výkladu je jejich demonstrace na příkladech a případových studiích. Během výuky jsou studenti nabádáni k aktivní diskuzi aktuálního tématu.
- Metody hodnocení
- Návštěva přednášek není povinná, ale silně doporučená pro porozumění probíraným tématům. Závěrečné hodnocení (na konci semestru) je provedeno formou písemné zkoušky. Závěrečný test bude tvořit 65 % celkové známky, zbylé body student získá prezentací vybraného problému veřejného zdraví (20 %) a aktivitou v rámci přednášek a cvičení (15 %).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2021/E3040