PřF:XS152 Pedagogická komunikace - Informace o předmětu
XS152 Pedagogická komunikace
Přírodovědecká fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Petr Sucháček (přednášející)
Rozmahel (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Ivo Rozmahel (zástupce) - Garance
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:00–13:50 Z6,02006
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 33 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 24/33, pouze zareg.: 2/33, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/33 - Mateřské obory/plány
- Učitel informatiky a správce sítě (program FI, N-UCI)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je uvedení studentů do dialogického přístupu k vyučování. Dialogické vyučování je přístup, který využívá sílu komunikace k rozvoji vyšších kognitivních funkcí na straně studentů. V dialogickém vyučování jsou žáci aktivní, podílejí se na dialogické ko-konstrukci znalostí. V kurzu jsou studenti seznámeni s dílčími elementy dialogického vyučování: jeho indikátory a principy. Následně je pozornost věnována vybraným indikátorům – otevřeným otázkám vyšší kognitivní náročnosti, uptake, otevřené diskusi a žákovským promluvám s argumentem. Studenti připravují vlastní mikro vyučování s implementovanými indikátory. Jejich výstupy jsou nahrávány na videokameru a následně studenti dostávají ústní i písemnou formativní zpětnou vazbu. Ta slouží jako východisko pro jejich písemnou reflexi.
- Výstupy z učení
- Studenti pochopí, jak je možné ve výuce skrze komunikaci ovlivňovat žákovské myšlení a intenzifikovat učení. Studenti se naučí klást otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti. Studenti se naučí dávat uptake. Studenti se naučí navozovat otevřenou diskusi ve třídě. Studenti se naučí stimulovat žákovskou řeč s argumentací.
- Osnova
- (1) Uvedení do kurzu. Základní terminologie. (2) Komunikační situace ve třídě – základní charakteristika. Vztah mezi komunikací a žákovským učením. (3) Koncept dialogického vyučování. (4) Otevřené otázky vyšší kognitivní náročnosti. (5) Uptake a formativní zpětná vazba. (6) Participace žáků na komunikaci. Otevřená diskuse. (7) Mikrovyučování s reflexí a zpětnou vazbou.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 175 s. 1. ISBN 978-80-210-9529-8. info
- SUCHÁČEK, Petr. Implementace prvků dialogického vyučování v rámci mikrovyučování u studentů učitelství přírodovědných předmětů. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 21, č. 3, s. 81-106. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-5. Digitální knihovna FF MU info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- doporučená literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Translated by Milan Bartůšek - Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 420 s. ISBN 8071699888. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 263 s. ISBN 80-7178-291-2. info
- WATZLAWICK, Paul, Don D. JACKSON a Janet Beavin BAVELASOVÁ. Pragmatika lidské komunikace :interakční vzorce, patologie a paradoxy. Translated by Barbora Zídková - Zbyněk Vybíral. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999, 243 s. ISBN 80-86088-04-9. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- přednáška, seminář, mikrovyučování
- Metody hodnocení
- plán výuky, realizace mikrovyučování, písemná reflexe
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2023/XS152