CCZV01 Seminar in Chemistry Education

Faculty of Science
Autumn 2024
Extent and Intensity
0/2. 2 credit(s) (plus extra credits for completion). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
RNDr. Eva Dobrovolná (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Klebanová (seminar tutor)
Mgr. Jana Pučová (seminar tutor)
Mgr. Leoš Sáblík (seminar tutor)
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Department of Chemistry – Chemistry Section – Faculty of Science
Supplier department: Department of Chemistry – Chemistry Section – Faculty of Science
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními metodami a přístupy k výuce chemie. Zvláštní důraz je kladen na získání základních praktických dovedností, zejména na správné didaktické postupy při přípravě a realizaci výuky. Studenti se seznamují s různými typy učebních materiálů a pomůcek, jejich charakteristikami, a jsou vedeni k tvorbě vlastních výukových nástrojů, které mohou uplatnit ve své budoucí učitelské praxi. Osvojují si strategie plánování výuky, principy motivace i diferenciace a také základy hodnocení. Díky příkladům dobré praxe sdíleným zkušenými učiteli chemie se učí rozpoznávat a aplikovat vhodné didaktické postupy výuky konkrétních chemických témat na střední a základní škole.
Konkrétní výukové cíle jsou uvedeny ve výstupech z učení.
Learning outcomes (in Czech)
Předmět rozvíjí následující kompetence (v souladu s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi):
• Pracovat na svém sebepojetí v roli učitele či učitelky chemie (6.1)
• Reflektovat úroveň vlastních kompetencí v chemii, být si vědom/a limitů chemie i svých vlastních a kontinuálně se v chemii vzdělávat (1.1)
• Orientovat se v kurikulárních dokumentech a učivu v souvislosti s výukou chemie (1.1)
• Využívat efektivně nejrůznější chemické učební materiály a pomůcky (2.2, 2.4, 6.2)
• Plánovat výuku chemie s konkrétně stanovenými cíli a vhodnými metodami a formami výuky v souladu s jejím konstruktivistickým pojetím (1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 4.3)
• Diferencovat výuku chemie na základě předpokladů a schopností žáků (2.2, 2.4)
• Motivovat žáky a podporovat jejich zvídavost (2.3)
• Využívat různé formy hodnocení včetně formativního, stanovovat kritéria pro hodnocení (4.1, 4.2)
• Využívat různé výukové metody a formy výuky chemie, posuzovat jejich přednosti, úskalí a vhodnost použití v dané situaci (2.2)
• Rozpoznávat a aplikovat vhodné didaktické postupy výuky konkrétních témat díky příkladům dobré praxe sdíleným zkušenými učiteli (1.1, 1.2, 3.2)
Syllabus (in Czech)
  • 1. (2 hod) Role učitele či učitelky chemie na základních a středních školách
  • 2. (2 hod) Začínající učitel chemie, didaktické portfolio učitele chemie, úvodní výuka chemie v novém roce, nastavení pravidel a bezpečnost práce
  • 3. (2 hod) Kurikulární dokumenty pro výuku chemie
  • 4. (2 hod) Učebnice chemie pro základní a střední školy (tištěné i elektronické)
  • 5. (2 hod) Učební pomůcky a další materiální didaktické prostředky pro výuku chemie
  • 6. (1 hod) Cíle výuky chemie
  • 7. (2 hod) Metody a formy výuky chemie s důrazem na aktivizující výukové metody, především chemický pokus a badatelsky orientovanou výuku, didaktické hry, projektovou výuku, práci s textem, skupinovou výuku
  • 8. (2 hod) Metody a formy výuky chemie – výstupy studentů – 1. část (zadané nástroje)
  • 9. (3 hod) Plánování výuky chemie
  • 10. (2 hod) Metody a formy výuky chemie – výstupy studentů – 2. část (vlastní nástroje)
  • 11. (2 hod) Plánování výuky chemie – výstupy studentů – 1. část
  • 12. (2 hod) Plánování výuky chemie – výstupy studentů – 2. část
  • 13. 2 hod) Hodnocení v chemii
  • 14. (2 hod) Příklady dobré praxe výuky chemie zkušených učitelů – ukázky pojetí výuky vybraných témat obecné, anorganické a organické chemie a biochemie: Stavba atomu, Redoxní reakce a elektrochemie, VSEPR, Uhlík, Síra, D-prvky, uhlovodíky, sacharidy a fotosyntéza
Literature
    recommended literature
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
  • PROKŠA, Miroslav, Anna DROZDÍKOVÁ, Zuzana HALÁKOVÁ and Tibor NAGY. Didaktika chémie. Prvé vydanie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2022, 262 stran. ISBN 9788022354936. info
  • MAREČEK, Aleš a HONZA, Jaroslav. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 1. díl. 3. opravené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2013. ISBN 978-80-900066-6-9.
  • HONZA, Jaroslav a MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2. díl. 4. opravené vydání, v nakladatelství Proton 2. Brno: Proton, 2014. ISBN 978-80-902402-5-4.
  • MAREČEK, Aleš a HONZA, Jaroslav. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. díl. 2. vydání. Brno: [Proton], 2014. ISBN 978-80-902402-6-1.
  • Přehled středoškolské chemie. Edited by Jiří Vacík. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999, 365 s. ISBN 80-7235-108-7. info
  • ŠVANDOVÁ, Veronika, Alena ŠÁFROVÁ, Iveta ŽABOVÁ and Bruno KOSTURA. Obecná chemie : učebnice pro gymnázia. 1. vydání. Praha: Taktik, 2023, 136 stran. ISBN 9788075635907. info
  • Interaktivní učebnice pro 2. stupeň základních škol a víceletá gymnázia Vividbooks, H-edu, Eurodidact, Nová škola a Fraus.
Teaching methods (in Czech)
Seminář probíhá formou interaktivního semináře s přímým nácvikem dovedností a diskuze s vyučujícími, ukázkami pojetí výuky chemie zkušenými učiteli kombinovanými s diskuzí, část seminářů je věnována výstupům studentů, v jejichž rámci prezentují (často ve skupině) připravené materiály z jednotlivých tematických oblastí semináře. Dále je využívána skupinová a kooperativní výuka, práce s textem, simulační výuka.
Assessment methods (in Czech)
Hodnotí se aktivita a připravenost na semináři a odevzdané materiály. Vstupní neklasifikované ověření znalostí chemie, na jehož základě může být studentům doporučeno samostudium. Průběžné reflexe práce studentů během výuky. Závěrečný písemný test z učiva chemie základní a střední školy.
Language of instruction
Czech

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2024/CCZV01