PřF:CCZV01 Seminar in Chemistry Education - Course Information
CCZV01 Seminar in Chemistry Education
Faculty of ScienceAutumn 2024
- Extent and Intensity
- 0/2. 2 credit(s) (plus extra credits for completion). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- RNDr. Eva Dobrovolná (seminar tutor)
Mgr. Kateřina Klebanová (seminar tutor)
Mgr. Jana Pučová (seminar tutor)
Mgr. Leoš Sáblík (seminar tutor)
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Department of Chemistry – Chemistry Section – Faculty of Science
Supplier department: Department of Chemistry – Chemistry Section – Faculty of Science - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training in Chemistry for the Second Stage of Primary and Secondary Schools (programme PřF, C-SPED)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními metodami a přístupy k výuce chemie. Zvláštní důraz je kladen na získání základních praktických dovedností, zejména na správné didaktické postupy při přípravě a realizaci výuky. Studenti se seznamují s různými typy učebních materiálů a pomůcek, jejich charakteristikami, a jsou vedeni k tvorbě vlastních výukových nástrojů, které mohou uplatnit ve své budoucí učitelské praxi. Osvojují si strategie plánování výuky, principy motivace i diferenciace a také základy hodnocení. Díky příkladům dobré praxe sdíleným zkušenými učiteli chemie se učí rozpoznávat a aplikovat vhodné didaktické postupy výuky konkrétních chemických témat na střední a základní škole.
Konkrétní výukové cíle jsou uvedeny ve výstupech z učení. - Learning outcomes (in Czech)
- Předmět rozvíjí následující kompetence (v souladu s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi):
• Pracovat na svém sebepojetí v roli učitele či učitelky chemie (6.1)
• Reflektovat úroveň vlastních kompetencí v chemii, být si vědom/a limitů chemie i svých vlastních a kontinuálně se v chemii vzdělávat (1.1)
• Orientovat se v kurikulárních dokumentech a učivu v souvislosti s výukou chemie (1.1)
• Využívat efektivně nejrůznější chemické učební materiály a pomůcky (2.2, 2.4, 6.2)
• Plánovat výuku chemie s konkrétně stanovenými cíli a vhodnými metodami a formami výuky v souladu s jejím konstruktivistickým pojetím (1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 4.3)
• Diferencovat výuku chemie na základě předpokladů a schopností žáků (2.2, 2.4)
• Motivovat žáky a podporovat jejich zvídavost (2.3)
• Využívat různé formy hodnocení včetně formativního, stanovovat kritéria pro hodnocení (4.1, 4.2)
• Využívat různé výukové metody a formy výuky chemie, posuzovat jejich přednosti, úskalí a vhodnost použití v dané situaci (2.2)
• Rozpoznávat a aplikovat vhodné didaktické postupy výuky konkrétních témat díky příkladům dobré praxe sdíleným zkušenými učiteli (1.1, 1.2, 3.2) - Syllabus (in Czech)
- 1. (2 hod) Role učitele či učitelky chemie na základních a středních školách
- 2. (2 hod) Začínající učitel chemie, didaktické portfolio učitele chemie, úvodní výuka chemie v novém roce, nastavení pravidel a bezpečnost práce
- 3. (2 hod) Kurikulární dokumenty pro výuku chemie
- 4. (2 hod) Učebnice chemie pro základní a střední školy (tištěné i elektronické)
- 5. (2 hod) Učební pomůcky a další materiální didaktické prostředky pro výuku chemie
- 6. (1 hod) Cíle výuky chemie
- 7. (2 hod) Metody a formy výuky chemie s důrazem na aktivizující výukové metody, především chemický pokus a badatelsky orientovanou výuku, didaktické hry, projektovou výuku, práci s textem, skupinovou výuku
- 8. (2 hod) Metody a formy výuky chemie – výstupy studentů – 1. část (zadané nástroje)
- 9. (3 hod) Plánování výuky chemie
- 10. (2 hod) Metody a formy výuky chemie – výstupy studentů – 2. část (vlastní nástroje)
- 11. (2 hod) Plánování výuky chemie – výstupy studentů – 1. část
- 12. (2 hod) Plánování výuky chemie – výstupy studentů – 2. část
- 13. 2 hod) Hodnocení v chemii
- 14. (2 hod) Příklady dobré praxe výuky chemie zkušených učitelů – ukázky pojetí výuky vybraných témat obecné, anorganické a organické chemie a biochemie: Stavba atomu, Redoxní reakce a elektrochemie, VSEPR, Uhlík, Síra, D-prvky, uhlovodíky, sacharidy a fotosyntéza
- Literature
- recommended literature
- PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 350 s. info
- PROKŠA, Miroslav, Anna DROZDÍKOVÁ, Zuzana HALÁKOVÁ and Tibor NAGY. Didaktika chémie. Prvé vydanie. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2022, 262 stran. ISBN 9788022354936. info
- MAREČEK, Aleš a HONZA, Jaroslav. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 1. díl. 3. opravené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2013. ISBN 978-80-900066-6-9.
- HONZA, Jaroslav a MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2. díl. 4. opravené vydání, v nakladatelství Proton 2. Brno: Proton, 2014. ISBN 978-80-902402-5-4.
- MAREČEK, Aleš a HONZA, Jaroslav. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. díl. 2. vydání. Brno: [Proton], 2014. ISBN 978-80-902402-6-1.
- Přehled středoškolské chemie. Edited by Jiří Vacík. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999, 365 s. ISBN 80-7235-108-7. info
- ŠVANDOVÁ, Veronika, Alena ŠÁFROVÁ, Iveta ŽABOVÁ and Bruno KOSTURA. Obecná chemie : učebnice pro gymnázia. 1. vydání. Praha: Taktik, 2023, 136 stran. ISBN 9788075635907. info
- Interaktivní učebnice pro 2. stupeň základních škol a víceletá gymnázia Vividbooks, H-edu, Eurodidact, Nová škola a Fraus.
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář probíhá formou interaktivního semináře s přímým nácvikem dovedností a diskuze s vyučujícími, ukázkami pojetí výuky chemie zkušenými učiteli kombinovanými s diskuzí, část seminářů je věnována výstupům studentů, v jejichž rámci prezentují (často ve skupině) připravené materiály z jednotlivých tematických oblastí semináře. Dále je využívána skupinová a kooperativní výuka, práce s textem, simulační výuka.
- Assessment methods (in Czech)
- Hodnotí se aktivita a připravenost na semináři a odevzdané materiály. Vstupní neklasifikované ověření znalostí chemie, na jehož základě může být studentům doporučeno samostudium. Průběžné reflexe práce studentů během výuky. Závěrečný písemný test z učiva chemie základní a střední školy.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2024/CCZV01