CCZV02 Chemické školní pokusy

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/3. 3 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Václav Kubát, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Valerie Richterová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Erik Kalla (pomocník)
Mgr. Patrik Pospíšil (pomocník)
Garance
Mgr. Veronika Švandová, Ph.D.
Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Václav Kubát, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav chemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s laboratorními úlohami a demonstračními experimenty použitelnými ve výuce chemie na středních školách a 2. stupni základních škol a také se učit tyto školní pokusy metodicky správně provádět. V rámci předmětu je věnována pozornost vybraným tématům obecné, anorganické, organické chemie i biochemie. Konkrétní výukové cíle jsou uvedeny ve výstupech z učení.
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí následující kompetence (v souladu s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi): • Zvolit k určitému tématu výuky vhodné laboratorní cvičení či demonstrační experiment (1.1, 1.2)
• Připravit laboratorní cvičení či demonstrační experiment po stránce organizační i materiální (2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.3)
• Metodicky správně provádět demonstrační experiment (1.1, 1.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.3)
• Metodicky správně vést laboratorní cvičení (1.1, 1.2, 2.3, 2.4, 2.5, 3.1, 3.2, 3.3)
• Formativně hodnotit a stanovovat srozumitelná a smysluplná kritéria hodnocení (4.1, 4.2)
• Spolupracuji s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a společného profesního růstu (5.1)
Osnova
  • V rámci se předmětu se studenti seznamují s laboratorními úlohami a demonstračními experimenty použitelnými ve výuce chemie na středních školách a 2. stupni základních škol a také se učí tyto školní pokusy metodicky správně provádět. V rámci předmětu je věnována pozornost vybraným tématům obecné, anorganické, organické chemie i biochemie zahrnujícím např. následující oblasti. Na experimentech z vybraných tematických oblastí studenti postupně rozvíjejí cíle předmětu. Po úvodu do základů práce v laboratoři a bezpečnosti práce se ve spolupráci s kolegy a kolegyněmi nejdříve studenti učí metodicky správně provádět laboratorní cvičení či demonstrační experimenty. Tím se seznamují s vhodnými experimenty pro výuku různých témat a jsou následně připraveni k určitému tématu zvolit vhodné laboratorní cvičení či demonstrační experiment nejen pro vlastní výstup v rámci předmětu, ale také pro jejich pedagogickou praxi. V závěru semestru probíhají vlastní výstupy jednotlivých studentů, v jejichž rámci se učí vystupující student i jeho spolužáci v roli žáků nižších stupňů škol také formativně hodnotit a stanovovat srozumitelná a smysluplná kritéria hodnocení. 1. (3 hod) Základní laboratorní operace a jak skládat aparatury, bezpečnost práce 2. (3 hod) Destilace 3. (3 hod) Pokusy s vodíkem 4. (3 hod) Titrace 5. (3 hod) Prvky 14. skupiny 6. (3 hod) Kovy s-bloku 7. (3 hod) Hydroxyderiváty uhlovodíků 8. (3 hod) Lipidy, mýdla, zmýdelnění 9. (3 hod) Deriváty uhlovodíků – dusíkaté deriváty 10. (3 hod) Deriváty uhlovodíků – karbonylové sloučeniny 11. (3 hod) Přírodní látky 12. (3 hod) Redoxní reakce 13. (3 hod) Výstupy studentů 1 14. (3 hod) Výstupy studentů 2
Literatura
    doporučená literatura
  • SOLÁROVÁ, Marie. Chemické pokusy pro základní a střední školu. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, 95 s. ISBN 8085931710. info
  • ČTRNÁCTOVÁ, Hana. Chemické pokusy :pro školu a zájmovou činnost. Vyd. 1. Praha: Prospektrum, 2000, 295 s. ISBN 80-7175-057-3. info
  • SOLÁROVÁ, Marie. Chemické pokusy pro základní a střední školu. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, 95 s. ISBN 8085931710. info
  • BÁRTA, Milan. Jak (ne)vyhodit školu do povětří. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2004, 96 s. ISBN 8086285995. info
Výukové metody
Seminář probíhá formou interaktivního semináře (laboratorního cvičení) s přímým nácvikem dovedností a diskuze s vyučujícími. Je využívána skupinová výuka, výstupy studentů, školní pokus, diskuze, badatelsky orientovaná výuka.
Metody hodnocení
Hodnotí se aktivita a připravenost na hodině a odevzdané materiály. Průběžné zkoušení a reflexe práce studentů během výuky, ověření domácí přípravy, závěrečný výstup, písemný test ze základních laboratorních výpočtů.
Informace učitele
Předmět je vyučován každoročně. Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/CCZV02