PřF:E3000n ŽP&Z III - Socio ekon kontext - Informace o předmětu
E3000n ŽP & zdraví III - Sociální, ekonomický a politický kontext
Přírodovědecká fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Fraňková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Habáň (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Ing. Petr Jelínek, Ph.D. (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Antonín Krása (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Vojtěch Pelikán, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eliška Sychrová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Švec (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Petra Urbanová (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Robert Vlček (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jakub Urík, Ph.D. (pomocník) - Garance
- RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 11:00–11:50 D29/252-RCX1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Životní prostředí a zdraví (program PřF, B-ZPZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s aspekty, které přináší problémy ŽP na společenské a ekonomické úrovni. Cílem je také umožnit širší pochopení společenských, politických, ekonomických a psychologických kořenů environmentální krize.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
- chápat společenské, ekonomické a politické souvislosti environmentálních otázek
- vysvětlit, jak souvisí vývoj environmentálních problémů se zdánlivě nesouvisejícími disciplínami jako je např. psychologie, sociologie, právo, etika atd.
- diskutovat roli a potenciál společenskovědních oborů při řešení environmentálních problémů - Osnova
- 1. Představení koncepce semináře, jednotlivá témata a jejich návaznost.
- Udržitelný rozvoj – princip konceptu, stručná historie, souvislosti sociálního, ekonomického a politického rozměru (M. Bittner)
- 2. Environmentální problémy a životní způsob jednotlivců (V. Pelikán, FSS, MU)
- 3. Výchova k respektu k přírodě a ke zdraví - Skaut (E. Sychrová, RECETOX, MU)
- 4. Právně-komunikační aspekty env. problémů (P. Urbanová, Frank Bold Advokáti)
- 5. Sociální rozměr dopadů změny klimatu (Z. Harmáčková, CZECHGLOBE)
- 6. Ekologická ekonomie - úvod do biofyzikální stránky ekonomických procesů (E. Fraňková, FSS, MU)
- 7. LETS a další ekonomické alternativy (i na Jižní Moravě) (P. Jelínek, MENDELU)
- 8. Národní síť zdravých měst (P. Švec, NSZM ČR)
- 9. Vyhlašování CHKO v souvislostech (A. Krása, CHKO MK)
- 10. Zdravotní a environmentální projekty v obci Březina - zkušenosti starosty obce (M. Habáň, obec Březina) 11. Můžou neziskovky změnit svět? (R. Vlček, Nesehnutí)
- Literatura
- doporučená literatura
- BITTNER, Michal. Úvod do udržitelného rozvoje: souvislosti environmentálního pilíře. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 250 s. Edice RECETOX. ISBN 978-80-210-6622-9. info
- BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 157 s. ISBN 9788021045941. info
- JOHANISOVÁ, Naděžda. Ekologická ekonomie: vybrané kapitoly. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 88 s. ISBN 978-80-210-7116-2. info
- JANČÁŘOVÁ, Ilona. Ekologická politika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 207 s. ISBN 8021035994. info
- neurčeno
- WINTER, Deborah Du Nann a Susan M. KOGER. Psychologie environmentálních problémů. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 295 s. ISBN 9788073675936. info
- Výukové metody
- Pravidelné semináře každý týden. Jednotlivá témata jsou prezentována zvanými odborníky jak centra RECETOX, tak jiných relevantních institucí. K vybraným tématům studenti vypracují samostatnou seminární práci. Účast studentů na seminářích není pasivní, jsou aktivně zapojeni formou anket, dotazů, práce ve skupinkách apod.
- Metody hodnocení
- Práce a aktivita studentů je sledována a hodnocena v průběhu celého semestru. Zapojení studentů do výuky by mělo být co nejaktivnější (reagování na položené dotazy, vznášení vlastních dotazů, atd.). Podmínkou ukončení předmětu kolokviem je také vypracování a odprezentování odborné eseje na zadané téma.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/E3000n