PřF:XS451 Komunikační trénink 2 - Informace o předmětu
XS451 Komunikační trénink 2
Přírodovědecká fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Tesák Vrtala (cvičící)
Mgr. Petr Sucháček (cvičící)
Mgr. Tomáš Stolařík (cvičící)
Mgr. Radek Šíp (cvičící)
Bc. Kristýna Dohnalová (cvičící)
Mgr. Matúš Kropuch (cvičící) - Garance
- Mgr. Marek Matouš Bula
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Hana Tesák Vrtala
Dodavatelské pracoviště: Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XS451/01: Čt 12:00–13:50 J4, K. Dohnalová
XS451/02: Po 15:00–16:50 J4, K. Dohnalová
XS451/03: Po 18:00–19:50 J4, T. Stolařík - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 47/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zlepšení schopnosti studentů interagovat a komunikovat (tedy naslouchat a mluvit) s lidmi.
Výstupy tréningu jsou nutně závislé na individuálních dispozicích, nicméně každý student by měl být po absolvování předmětu schopen:
Vytvořit si a dobře pronést krátký mluvený útvar (cca 5 min., např. osobní představení)
Strukturovat komplikovanou myšlenku tak, aby mohla být sdělena posluchači.
Dát kvalitní zpětnou vazbu - Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování tréninku schopni:
Vytvořit si a dobře pronést krátký mluvený útvar (cca 5 min., např. osobní představení)
Strukturovat komplikovanou myšlenku tak, aby mohla být sdělena posluchači.
Dát kvalitní zpětnou vazbu - Osnova
- Oblasti tréningu:
- Proces přípravy projevu: téma - cíl - struktura
- Různé typy projevů: představení se - jazyk - přesvědčení - příběh
- V rámci projevů zaměření se na: verbální projev - neverbální projev - vystižení podstaty - strukturace myšlenek - využití rekvizit apod.
- Improvizovaná vystoupení na zadané téma
- Podávání a přijímání zpětné vazby: - aktivní naslouchání - kladení otázek - různé typy zpětné vazby - formulace vystihující podstatu.
- Literatura
- doporučená literatura
- PLAMÍNEK, Jiří. Konflikty a vyjednávání : umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2009, 136 s. ISBN 9788024729442. URL info
- PLAMÍNEK, Jiří. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 176 s. ISBN 9788024727066. info
- neurčeno
- M.B.Rosenberg: Nonviolent communication
- Výukové metody
- Aktivní tréning (individuálně či ve skupinkách) pomocí cvičení a aktivit s následným rozborem.
- Metody hodnocení
- Během semestru je vyžadována průběžná domácí příprava (cca 30 minut týdně, typicky příprava krátkého mluveného vystoupení, přečtení teorie či sledování zadané přednášky)
Zápočet je udělován za splnění podmínek: 3 projevy, 3 evaluace, 6 rolí. Projev se má za splněný poté, co student napíše jeho reflexi v systému ELF. - Informace učitele
- http://www.prostor-j4.cz/komunikacni-trening/
Ke kurzu existuje elektronická podpora v systému ELF: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=3533
Komunikační tréning je především prostor, kde můžete pracovat na svých komunikačních schopnostech. Každý trénuje to, co potřebuje. Někteří se zbavují nervozity a učí se být uvolnění před publikem. Jiní experimentují s formou, která zaujme posluchače. Další hledají, jak srozumitelně vysvětlit složité myšlenky jejich diplomové práce. Možná si budete myslet, že předmět by se měl jmenovat prezentační tréning, protože ta nejviditelnější část je trénování prezentací – tedy výstupů před publikem. Reálná komunikace je mnohem komplexnější a složitější než jednostranná prezentace. A abychom se mohli zaměřit a zlepšovat, tak záměrně zjednodušujeme. Na fotbalovém tréningu je taky mnoho času věnováno individuální práci, i když fotbal je založený na spolupráci týmu… Připravená prezentace: Víte přesně, co chcete říct. Víte přesně, na co se chcete zaměřit. Přehledná situace – jen vy a publikum. Žádný powerpoint, žádné mikrofony, nic co by rozptylovalo. 5 minut. Impro: Trochu jako jazz. Nevědět co řeknete, a být při tom v pohodě. Sebrat odvahu a začít mluvit. Na zadané téma. Zklidnit se, zorientovat se a říct něco smysluplného. Uvolnit se ještě více a přijít s originálním pojetím. Zaujmout a vypointovat! Zpětná vazba: Říct kolegovi, jak jsem vnímal jeho výkon. Jasně vyzdvihnout, co na mě zapůsobilo a proč. Taktně, ale přímo vysvětlit, co pro mě nefungovalo a navrhnout změnu. Podporovat učení celé skupiny. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/XS451