PdF P13106 Special Education (Specialization 3 - Behavioral Disorders)
Název anglicky: Special Education (Specialization 3 - Behavioral Disorders)
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: angličtina angličtina
Zahrnut v programu: PdF N-SPZPA Special Education

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Final State Examination FSE structure
    Compulsory subject
    Pedagogy and Psychology (common ground)
    Diploma Thesis Defence (if assigned to a department. Although if it will be assigned to another department, such as Dept. of psychology, the topic will always focused on Special pedagogy)
    Special Education (test)

    Compulsory elective courses
    Behavioural Disorders

    Optional course
    Specific Learning Disabilities

    The FSE focuses on thematic areas for the acquisition of deepened knowledge from the field of inclusive and special pedagogy and from the patopsychology. Furthermore, it is focused on the following competencies of students - wide professional knowledge and skills from special pedagogy focusing on behaviour disorders. Student has basic communication skills and knowledge; is able to apply approaches in nurturing and education of pupils with special educational needs in the practice; student manages the work with pupils with SEN on the level of special pedagogy - special pedagogical diagnostics, individual educational plan, intervention, group and individual work.
    Student is able to create and perform his/her own activities, reflect his/her abilities and skills and analyze the life situation of individuals with disabilities and choose the right procedure for intervention and support.
    Student is able to perform special pedagogical and counselling activities, is able to methodologically design and process research in the educational context of students with SEN and argue in favour of the chosen procedure.

    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

    Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika

    Struktura rigorózní zkoušky
    Část povinná
    - Filosofie
    - Patopscyhologie
    - Inkluzivní (speciální) pedagogika

    Část povinně volitelná (1 předmět)
    - Logopedie
    - Surdopedie
    - Psychopedie
    - Somatopedie
    - Oftalmopedi
    - Etopedie
    - Specifické poruchy učení
    - Souběžné postižení více vadami
    - Adiktologie
    - Speciální andragogika

    Obhajoba rigorózní práce
    Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Possible topics of qualification theses
    Specific educational needs of students with behavioural disorders
    Intervention strategies in children at risk of / with behavioural problems / behavioural disorders
    Attitudes towards learning in pupils at risk of / with behavioural problems / behavioural disorders
    Behavioural Disorders as a Barrier to Access the Education
    ADHD as a risk of behavioural disorder
    Quality of life as a perspective orientation in Education of individuals with behavioural disorders / in institutional and protective care/ in preventative educational care
    Intervention of behavioural problems in inclusive school
    Examples of good practice in intervention / support / guiding a child with a behavioural disorder
    Behavioural disorders as a dynamic phenomenon
    Behavioural disorder from the special educational needs perspective of the child
    Risks of institutional education and special educational strategies to their eliminate in children at risk of/ with behavioural problems / behavioural disorders

    The defended theses
    Supporting an adult with moderate mental disabilities in a family environment. Retrieved from https://is.muni.cz/auth/th/409631/pedf_m/?lang=cs
    Adult women with Asperger syndrome. https://is.muni.cz/auth/th/322745/pedf_m/?info
    Coping strategies in connection with the diagnosis of autistic spectrum disorders in a child
    Teacher assistant position in the educational process in the system of elementary education

    Topics of defended rigorous thesis
    Secondary prevention after myocardial infarction
    Comprehensive education system in the statutory city of Brno
    The activities of the school counselling staff in the inclusive educational environment of mainstream schools
    Individuals with mental retardation as users of social services
    Complex care for patients with aphasia and their subjective view of the problem
    Determinants of sensory perception and possibilities of special-pedagogical support for individuals with multiple disabilities


    Defended qualification theses, including reviews, are stored in the archive of the final thesis is.muni.cz

Doporučený průchod studijním plánem

Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp200Strategie podpory matematické gramotnosti L. Pavlíčkovázk 0/2/03 1P
PdF:SPp228Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 K. Pančochazk 0/1/03 1Z
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie E. Řehulkazk 1/1/04 1-
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2-
12 kreditů

Cizí jazyky

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp017Angličtina pro speciální pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp018Angličtina pro speciální pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů

Speciálněpedagogický základ (14 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp201Strategie podpory funkční gramotnosti I. Jůzovázk 0/2/06 2Z
PdF:SPp202Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ D. Opatřilovák 0/2/04 3Z
PdF:SPp204Inkluzivní didaktika I. Fialovák 0/2/02 3Z
PdF:SPp206Internacionalizace oboru Speciální pedagogika V. Vojtováz 0/0/0- 2-
PdF:SPp539Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování V. Vojtovák 0/2/04 1P
16 kreditů

Profilace (specializace) (29 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp210Patopsychologie 2 E. Řehulkak 1/0/03 1P
PdF:SPp229Obor: Specifické poruchy učení I. Jůzovázk 0/4/06 1P
PdF:SPp542Poruchy chování 1 - poradenství, diagnostika a intervence V. Vojtovázk 0/4/08 2P
PdF:SPp543Poruchy chování 2 - poradenství, diagnostika a intervence V. Vojtovázk 0/4/08 3P
PdF:SPp544Diagnostické domény žáků s poruchami chování V. Vojtovák 0/2/04 4P
29 kreditů

Praxe (30 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp232Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi K. Pančochak 0/2/06 2Z
PdF:SPp540Podpůrná opatření u jedinců s poruchami chování K. Červenkak 0/2/03 4P
PdF:SPp561Odborná praxe souvislá 1 - PCH V. Vojtováz 0/0/0 2 týdny.4 2P
PdF:SPp562Odborná praxe souvislá 2 - PCH V. Vojtováz 0/0/0 3 týdny.4 3P
PdF:SPp563Odborná praxe souvislá 3 - PCH V. Vojtováz 0/0/0 4 týdny.4 4P
PdF:SPp564Reflektivní seminář 1 - PCH V. Vojtováz 0/2/03 2-
PdF:SPp565Reflektivní seminář 2 - PCH V. Vojtováz 0/2/03 3-
PdF:SPp566Reflektivní seminář 3 - PCH V. Vojtováz 0/2/03 4-
30 kreditů

Medicínská propedeutika (12 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:IVp101Behaviorální přístupy v učení K. Pančochak 0/0/2 24 hodin (3x pátek).6 4P
PdF:SPp541Krizová intervence V. Linhartovák 0/2/06 3-
12 kreditů

Závěrečná práce (16 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP_DPDiplomová práce I. Bytešníkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:SP_DPdDiplomová práce - Dokončení I. Bytešníkováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
PdF:SP_DPpDiplomová práce - Projekt V. Vojtováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
16 kreditů