Průchod studijním plánem
PdF NSOCPck Sociální pedagogika a volný čas
Název anglicky: Social Pedagogy and Leisure
navazující kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SOCP Sociální pedagogika a volný čas
navazující kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-SOCP Sociální pedagogika a volný čas
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška v jednooborovém studijním plánu se skládá z předmětů:
1) Pedagogika a psychologie
2) Sociální pedagogika a volný čas
3) Obhajoba diplomové práce
Studenti se připravují podle okruhů integrativního charakteru. Ty pokrývají obecnou část pedagogických a psychologických témat (státní zkouška z pedagogiky a psychologie, která je důležitá pro pedagogickou kvalifikaci) a aplikovanou část (sociální pedagogika a volný čas), ve které studenti na základě situačních příkladů vysvětlí vybrané sociálně pedagogické jevy, problémy a fenomény se znalostí příslušných teoretických konceptů. Obsah jednotlivých témat je abstrahován z kurikula základních teoretických a profilujících předmětů. Studenti mohou využít své profesní portfolio, které vytvořili během studia, zkušenosti z rozmanitého spektra praxí nebo přípravy rozvojových pedagogických i výzkumných projektů.
Během rozpravy prokazují zejména schopnost aplikace vybraných relevantních teorií, legislativních rámců, moderních strategií (pedagogických, sociálních, psychologických) a metod při řešení praktických sociálně pedagogických problémů. Oceňován je zejména tvořivý přístup prokazující integraci poznatků a jejich kreativní využití při řešení reálných modelových situací. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrhy témat jsou zveřejňovány v informačním systému, studentská témata jsou diskutována v rámci metodologické průpravy a potvrzována po vypracování a schválení projektu diplomové práce. Přehled témat je k dispozici ZDE: https://is.muni.cz/auth/rozpis/tema?fakulta=1441;obdobi=7763;sorter=vedouci;balik=36347;omezeni=volne_aktualni
Např.:
Teoretická východiska sociální pedagogiky a jejich aplikace do praxe sociálního pedagoga
Fenomén hodnotové výchovy v prostředí školy
Historicko-srovnávací analýza vybrané sociálně pedagogické koncepce české, nebo zahraniční provenience
Analýza metodologických přístupů a jejich využití pro výzkum v sociální pedagogice
Význam rituálů v životě rodiny 21. století
Témata obhájených prací:
Analýza prožité zkušenosti role osamělého rodiče při opakované ztrátě bydlení
Utváření osobnosti a identity dospívajících bez rodičovského vzoru
Internet jako závislost
Unschooling - když se dítě učí samo
Dětství a dospívání ve střídavé péči aneb Snažili jsme se obstát
Smrt a umírání pohledem dobrovolníků z vybraného hospicového zařízení
Soudržnost sourozenců ve věřících rodinách
Využití projektivních technik v praxi sociálních pedagogů
Azylový dům s utajenou adresou jako jedna z forem sociální pomoci obětem domácího násilí
Odkaz Jaroslava Foglara pro výchovnou práci s dětmi a mládeží v oblasti volného času
Doporučený průchod studijním plánem
Diplomová práce (min 20kr.)
Povinné předměty (P a PV více než 90kr.)
Předmět Sociální pedagogická praxe 1-3 si studenti zapisují opakovaně v 1.- 3. semestru a získají za něj celkem 6 kreditů. Předmět Volnočasová pedagogická praxe 1-3 si studenti zapisují opakovaně v 1.- 3. semestru a získají za něj celkem 6 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:So201 | Sociálně pedagogiká praxe 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:So202 | Volnočasová pedagogická praxe 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:So210 | Kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu | zk | 5 | 1 | Z |
PdF:So211 | Psychologické teorie osobnosti | zk | 5 | 1 | P |
PdF:So212 | Sociologie výchovy | zk | 5 | 1 | P |
PdF:So213 | Komunikace v náročných situacích | k | 3 | 1 | P |
PdF:So214 | Edupreneurship | k | 3 | 1 | Z |
PdF:So216 | Kurz 1 - seznamovací | z | 2 | 1 | - |
PdF:So220 | Aplikované drama | k | 3 | 2 | P |
PdF:So221 | Pedagogicko-psychologická diagnostika | zk | 5 | 2 | P |
PdF:So222 | Sociální teorie v kontextu výchovy ve volném čase | zk | 5 | 2 | Z |
PdF:So223 | Sociální podnikání | k | 3 | 2 | P |
PdF:So224 | Terénní výzkum sociálních jevů | k | 4 | 2 | Z |
PdF:So225 | Andragogika a speciální andragogika | k | 3 | 3 | Z |
PdF:So230 | Metodologický workshop | k | 3 | 3 | Z |
PdF:So231 | Teoretické a aplikační koncepty volného času | zk | 5 | 3 | P |
PdF:So232 | Psychoterapeutické směry, metody a techniky | k | 4 | 2 | P |
PdF:So233 | Základy supervize v pomáhajících profesích | z | 2 | 3 | P |
PdF:So234 | Leadership a managementship v NNO | zk | 5 | 3 | P |
PdF:So236 | Gerontagogika | zk | 5 | 3 | P |
PdF:So237 | Filosofické a etické aspekty výchovy a vzdělávání | zk | 5 | 3 | Z |
79 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Studenti si volí jeden cizí jazyk v celkové hodnotě 7 kreditů. Z nabídky povinně-volitelných předmětů si studenti zvolí jeden předmět v hodnotě 3 kreditů. Zbývající počet kreditů (4 kredity) si vyberou z celofakultní či celouniverzitní nabídky předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JV021 | Angličtina pro sociální pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JV022 | Angličtina pro sociální pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
PdF:JVp037 | Němčina pro speciální/sociální pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp038 | Němčina pro speciální/sociální pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
PdF:JVp043 | Ruština pro pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp044 | Ruština pro pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
PdF:SO538 | Global Learning and Social Justice | z | 5 | 1 | P |
PdF:SO539 | Engaging Diversity in Communication with Cultural Others | z | 3 | 1 | P |
PdF:SZ6630 | Special and Inclusive Education | z | 3 | 1 | P |
32 kreditů |