Učitelství odborných předmětů pro střední školy
Upozornění:
Studijní program je neaktivní.
Představení studijního programu
Cílem studia uceleného studijního programu Učitelství odborných předmětů je vytváření oborových, pedagogických, psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivačních kompetencí pro učitele odborných předmětů na středních odborných školách a středních odborných učilištích.Důraz je rovnoměrně kladen na rozvoj profesních dovedností a získání poznatků příslušných vědních oborů, které absolventi využijí ve své pedagogické praxi. Studium formuje a rozvíjí základní postoje a hodnoty absolventů tak, aby se stali aktivními, zodpovědnými a samostatnými členy své profesní skupiny a společnosti.
Studium akcentuje princip interdisciplinarity (propojení některých pedagogických a psychologických předmětů); princip postupnosti a gradace témat a předmětů, od obecnějších ke konkrétnějším. Koncepce je dále charakteristická provázaností teorie a praxe. Významnou součástí koncepce jsou reflektované pedagogické praxe. Principy reflexe praxe a sebereflexe se váží jak na praxe, tak i na další zkušenostně orientované předměty. Důležitou součástí koncepce je také podpora inkluze, která je vnímána jako průřezové téma (zároveň podpořené samostatným předmětem).
Studium
- CíleCílem studijního programu je připravit kvalifikovaného učitele odborných předmětů a praktického výcviku pro střední školy disponujícího potřebnými oborovými, pedagogicko-psychologickými, oborově didaktickými znalostmi, které umožňují popsat, analyzovat, interpretovat a zhodnotit výukové situace. Vhodně volenými výukovými strategiemi (metodami a výukovými prostředky) zprostředkovávat vzdělávací obsah, podporovat proces učení a vytvářet podmínky pro rozvoj osobnosti žáka. Oborová didaktika je orientována na profesně zaměřené předměty v technických oborech, obchodu a službách a oborech zdravotnických.
Studium akcentuje princip interdisciplinarity (propojení některých pedagogických, psychologických a oborově didaktických předmětů); princip postupnosti a gradace témat a předmětů, od obecnějších ke konkrétnějším.
Koncepce je dále charakteristická provázaností teorie a praxe. Významnou součástí koncepce jsou reflektované pedagogické praxe. Principy reflexe praxe a sebereflexe se váží jak na praxe, tak na další zkušenostně orientované předměty. Důležitou součástí koncepce je podpora inkluze, která je vnímána jako průřezové téma (zároveň podpořené samostatným předmětem).
Navazující magisterský program obohacuje teoretické znalosti a praktické dovednosti získané předchozím studiem v magisterském studijním programu a klade důraz zejména na posílení pedagogicko-psychologických a oborově-didaktických znalostí, kompetencí psychodidaktických a osobnostně kultivujících, směřujících zejména k dovednostem plánovat, realizovat a evaluovat výuku na úrovni standardu profesních kvalit.
Příprava je zaměřena na činnosti učitele v oblasti kurikulární, facilitace učení, rozvoje profesní identity a aktivního jednání vůči svému okolí.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Využívat i aplikovat své široké odborné speciální znalosti a dovednosti pro svou pedagogickou praxi.
- Ovládat a posoudit možnost použití základních metod výuky odborných předmětů na střední škole. Používat odbornou terminologii a informační zdroje při popisu, analýze, interpretaci a zhodnocení výukových situací.
- Plánovat, realizovat a evaluovat vlastní výuku v odpovídající úrovni standardu profesních kvalit.
- Orientovat se ve struktuře žákovy osobnosti, jeho kognitivních, emočních a volních procesech, ve způsobech jejich diagnostikování a možnostech rozvoje. Používat základní metody a nástroje pedagogické diagnostiky v praxi ve prospěch rozvoje žáka.
- Vysvětlit a aplikovat principy společného vzdělávání při výuce a se znalostí platné legislativy vytvořit návrh podpůrných opatření v rámci individualizace výuky.
- Rozvíjet u studentů kompetence k podnikavosti a podporovat je v realizaci vlastních projektů.
- Z širokého spektra nových poznatků vybrat a zařadit do výuky aktuální témata a vhodným způsobem je prezentovat.
- Orientovat se v adekvátních českých i zahraničních informačních zdrojích v mezioborové perspektivě, kriticky s nimi pracovat a vést odbornou diskusi o možnostech výchovy a vzdělávání.
- Pracovat na specializovaných pracovištích; znát zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a aplikovat zásady správné praxe.
- Reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe v profesní komunitě a cíleně využívat reflexi a sebereflexi jako nástroj profesního učení.
- Uplatnění absolventaAbsolvent studijního programu Učitelství odborných předmětů je kvalifikovaný odborník připravený vykonávat povolání učitele odborných předmětů, který získal během bakalářského a navazujícího magisterského studia odpovídající profesní kompetence, které vnímáme jako soubor profesních znalostí, dovedností, postojů, zkušeností, hodnot i osobnostních charakteristik, které se projevují ve vybraných profesních činnostech.
Absolvent během studia získává základní informace z disciplín potřebných pro erudovanou práci učitele odborných předmětů v oborech vystudovaných v předcházejícím studiu. Získá ucelené vzdělání pro takovou práci včetně didaktiky odborných předmětů.
Profil absolventa studijního programu obsahuje:
kvalifikační připravenost a míru profesní adaptability na podmínky a požadavky praxe:
-základní odborné vzdělání včetně didaktiky odborných předmětů,
-aplikační oborová a komunikační připravenost,
-komunikační kompetence,
charakteristiku profesí a institucí, kde může uplatnit získané vzdělání:
-učitel odborných předmětů na středních školách,
-činnosti, které umožňuje zákon 563/2004 Sb.
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- PraxeV rámci navazujícího magisterského studia student projde
Učitelskou praxí I,II a III.
Učitelskou praxi I (1. semestr) si student zapisuje jen na jednom ze dvojice studovaných oborů.
Učitelskou praxi II (2. semestr) si student zapisuje na obou studovaných oborech.
Učitelskou praxi III (3. semestr) si student zapisuje na obou studovaných oborech.
Praxe jsou koncipovány jako ucelený a gradující systém s důrazem na propojení s teorií a na reflexi a sebereflexi studenta v roli učitele.
Cílem učitelských praxí je osvojení si profesních kompetencí nezbytných při každodenní práci učitele, seznámení se s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb a postupné přebírání odpovědnosti za plánování, realizaci a evaluaci výuky. Během praxe student získává reálnou představu o tom, co obnáší každodenní práce učitele.
Praxe tvoří ucelený systém na sebe navazujících předmětů. V navazujících magisterských programech se jedná o předměty učitelská praxe 1 (1. semestr), učitelská praxe 2 (2. semestr) učitelská praxe 3 (3. semestr). Celkově jsou tyto praxe v rozsahu 280 hodin (dvouoborové studium), na které navazuje předmět seminář k učitelské praxi . Seminář k učitelské praxi si studenti zapisují během studia dvakrát (v prvním a druhém semestru). Cílem reflexe je poskytnout studentům prostor pro sdílení a reflexi zkušeností z vlastní pedagogické praxe a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebe-reflektivní dovednosti.
Systém praxí je pravidelně evaluován, jak pomocí uzavřených tak pomocí otevřených otázek, a to studenty i provázejícími učiteli. Evaluovány jsou také reflektivní semináře.
- Cíle kvalifikačních pracíCíle kvalifikačních prací jsou definovány oborovými standardy (navazujícími na Pokyn děkana č. 1/2015), které specifikují požadavky na cíle, obsah, formální náležitosti a hodnocení diplomových prací. Standardy jsou určeny studentům a hodnotitelům závěrečných prací jako metodická pomůcka při tvorbě, ale i jejich hodnocení.
Závěrečnou prací studující prokazuje schopnost aplikovat znalosti a dovednosti získané v průběhu studia na řešení konkrétního problému.
Student/ka tvorbou a obhájením diplomové práce:
- prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách svého oboru, umí jasně a srozumitelně vymezit téma závěrečné práce a její cíle, popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení ve vztahu k stanoveným cílům;
- pracuje s adekvátními primárními a sekundárními informačními prameny, cituje je dle platné normy (APA nebo ISO) a v souladu s etikou vědecké práce;
- prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, dokáže vytvořit odborný text.
- prokáže schopnost klást otázky a řešit problémy, formulovat nové myšlenky a závěry, které přinášejí alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, případně obohacují metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické (v oblasti edukace) postupy, a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
Student si volí z následujících typů prací: a) teoreticko-aplikační, b) teoreticko-empirická (výzkumná), c) teoretická, d) pedagogická.
Návrhy témat jsou zveřejňovány v informačním systému a jsou volena dle potřeb pedagogické praxe. Student si volí téma z balíku Odborné vzdělání, dále pak z balíku pedagogických, psychologických a speciálně pedagogických. Student může zvolit vlastní téma po dohodě s vedoucím závěrečné práce. Studentská témata jsou diskutována v rámci metodologické průpravy a potvrzována po vypracování a schválení projektu diplomové práce. Učitelství praktického vyučování i Učitelství odborných předmětů má silný interdisciplinární charakter (přírodovědný, matematický, environmentální, informatický, ekonomický, zdravotnický, technický – STEM, pedagogický a psychologický), proto jsou vhodná i interdisciplinární témata jako např.: užití ICT ve výuce, aplikace nejen příbuzných oborů ve výuce,
ekologické aspekty ve výuce; technické aplikace ve výuce, obor v životě člověka atd.).
Detailní požadavky na diplomové práce v rámci jsou: a) https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wpcontent/uploads/2021/03/standard_zaverecnych_praci_katedra_pedagogiky_revize_brezen_2021.pdf
b) https:/katedry.ped.muni.cz/fcho/wpcontent/uploads/sies/7/2020/02/standard_uop_ovp_01_02_2020.pdf (muni.cz)
c) https://katedry.ped.muni.cz/fcho/wpcontent/uploads/sites/7/2020/02/standard_uop_ovp_01_02_2020.pdf
- Návaznost na další studijní programyDoktorský studijní program v současné době v ČR neexistuje.