Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Představení studijního programu
Cílem tříletého bakalářského studia programu Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání je připravit odborníky s širokým společensko-vědním základem. Během studia získáte poznatky a dovednosti ze zdravovědných a psychosociálních oborů, které následně využijete v praxi např. při práci asistenta/ky učitele na základní škole nebo odborného pracovníka/ce v organizacích zabývajících se podporou zdraví.
Jaké jsou hlavní výhody studia?
Program Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání vás připraví na odbornou orientaci v problematice holisticky pojímaného zdraví s možností výchovného působení na děti, mládež i na dospělou populaci v různých institucích, poradenských službách nebo střediscích volného času. Uplatnění najdete také mimo oblast školství na pozici odborných pracovníků.
Jak studium probíhá?
Během studia se seznámíte s propojením bio-psycho-sociálního pohledu na lidské zdraví. Tato provázanost vědních disciplín a vyváženost teoretické a praktické výuky je pro tento studijní program charakteristická. Můžete také absolvovat studijní pobyty v zahraničí a zdokonalit se jak v odborných kompetencích, tak i v cizích jazycích. Součástí studia je možnost zúčastnit se mnoha odborně zaměřených workshopů a konferencí. Čeká vás seznámení s prací a posláním odborných pracovišť zabývajících se ochranou a podporou zdraví.
Další relevantní informace o studiu:
Zapojit se můžete do odborné činnosti katedry prostřednictvím programů, které vypisuje Masarykova univerzita, nebo pomocí organizace workshopů, konferencí, národních sbírek (např. během Květinového dne) a podobně.
Co se absolventi naučí/čemu se mohou věnovat nad rámec základního zaměření programu:
Významným benefitem programu je rozvíjení sebereflektivních dovedností, s nimiž se v průběhu studia seznámíte a které vám poskytnou prostor pro utváření postojů k vlastní osobě, ke vzdělávaným a vychovávaným jedincům nebo ke zvolené profesi.
Zajímavé plány:
Součástí studia jsou exkurze ve společnosti Podané ruce nebo v kontaktním centru Anabell, kde můžete formou praktické dobrovolnické činnosti využít získané teoretické poznatky a navázat dlouhodobější spolupráci.
Je studium programu pro vás?
Studium programu se orientuje zejména na holistické pojetí zdraví, aplikaci národních strategií ochrany a podpory zdraví a na uplatňování zásad prevence v běžném životě. Důraz v jednotlivých předmětech je kladen zejména na pochopení funkcí lidského organismu z různých úhlů pohledu.
Výuka neprobíhá pouze formou teoretických přednášek, ale také prostřednictvím samostatné tvořivé práce podpořené vnitřní motivací, zájmem o studovanou problematiku, schopností diskutovat, reflektovat a kriticky myslet. V průběhu studia se na exkurzích, praxích a stážích seznámíte s institucemi, které souvisejí s výchovou ke zdraví a podporou zdraví.
- Zajímá vás ochrana a podpora vlastního zdraví, tj. problematika zdravého způsobu života?
- Baví vás poznávání člověka v bio-psycho-sociálních souvislostech?
- Chtěli byste vzdělávat a vychovávat děti, mládež nebo dospělé v oblasti ochrany a podpory zdraví?
- Máte chuť a předpoklady zapojit se aktivně do programů podpory zdraví nebo výchovy ke zdraví?
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do bakalářských a magisterských studijních programů pro akademický rok 2025/2026Termín podání do půlnoci 28. 2. 2025
Studium
- CíleStudiem bakalářského stupně absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožní kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi asistenta pedagoga či jiného pedagogického pracovníka (např. vychovatel v domovech mládeže, vychovatel v družinách, v různých občanských sdruženích zabývajících se pedagogickou činností) a jednat odpovídajícím způsobem.
Studium rozvíjí analytické a komparativní schopnosti, které umožňují porozumět rozmanité pedagogické realitě a využívat při své práci oborové, pedagogické, psychologické kurikulární dokumenty pro plánování, realizaci i reflexi výchovně vzdělávací činnosti. Rozvíjí komunikativní dovednosti významné pro komunikaci a spolupráci s žáky/klienty, kolegy na pracovišti, s rodiči žáků/klientů i odborníky z praxe. Významným benefitem studia je rozvoj sebereflektivních dovedností, jež poskytují prostor pro rozvoj postojů k sobě, k vychovávaným jedincům a k profesi: vnímání odpovědnosti pedagogické profese, přijetí morálních závazků pomáhající profese a její etiky.
Studium akcentuje kompetenční model kurikula, princip interdisciplinarity princip interdisciplinarity (propojení některých pedagogických a psychologických předmětů); a princip transdisciplinarity; princip postupnosti a gradace témat a předmětů, od obecnějších ke konkrétnějším. Koncepce je dále charakteristická provázaností teorie a praxe. Významnou součástí koncepce jsou reflektované pedagogické praxe. Principy reflexe praxe a sebereflexe se váží jak na praxe, tak i na další zkušenostně orientované předměty. Důležitou součástí koncepce je také podpora inkluze a podpora digitalizace a internacionalizace, které jsou vnímány jako průřezová témata (zároveň podpořené samostatným předmětem).
Cílem tříletého bakalářského studia výchovy ke zdraví je příprava oborového odborníka s širokým společensko-vědním základem zaměřeným na pedagogicko-psychologické disciplíny a příprava absolventů k navazujícímu magisterskému studiu Učitelství výchovy ke zdraví. Během studia je kladen důraz na rozvoj profesních dovedností a získání poznatků ze zdravovědných a psychosociálních oborů a jim příbuzných vědních disciplín, které absolventi využijí v praxi a případně v dalším magisterském studiu. Součástí studia je získání oborových vědomostí a dovedností z prostředí škol a institucí zaměřených na primární a sekundární prevenci.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- na základě vědomostí ze zdravovědných a psychosociálních oborů vytvořit obraz holistického pojetí zdraví;
- pracovat s adekvátními zdroji;
- porozumět a vést odbornou rozpravu o odborných zdrojích;
- na základě schopnosti práce s odbornými zdroji je schopen vytvořit vlastní text, prezentaci, projekt;
- uvedené vědomosti, dovednosti a schopnosti aplikovat do práce asistenta učitele výchovy ke zdraví na ZŠ;
- chápat význam role jedince a společnosti v podpoře a ochraně zdraví;
- kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi asistenta pedagoga či jiného pedagogického pracovníka, číst běžné pedagogické a psychologické texty pro pedagogy a tvořivě jim rozumět;
- popsat a analyzovat s využitím odborné terminologie a pravidel efektivní pedagogické komunikace výukovou či výchovnou situaci a navrhnout její alteraci; svoje znalosti a dovednosti využívat při komunikaci s žáky, rodiči i učiteli v praxi;
- spolupracovat s různými učiteli ve škole a pod jejich vedením plánovat, realizovat a reflektovat sekvence výuky a aktivity ve vztahu k odpovídajícímu školnímu vzdělávacímu programu;
- využívat sebereflektivní dovednosti při reflexi svého jednání: např. lépe zdůvodňovat a hodnotit své argumenty, pojmenovávat své emoce a jejich souvislost s jednáním nebo kriticky nahlédnout vlastní postoje k edukaci;
- používat základní metody a nástroje pedagogické diagnostiky v praxi na podporu diferenciace a individualizace ve výuce a získává tak data dostupná pro individuální podporu žáka/klienta;
- formulovat vlastní pojetí výchovy, které by rád uplatňoval ve své budoucí profesi; toto pojetí podloží argumenty z teorie i praxe;
- vysvětlit základní principy inkluzivního a speciálního vzdělávání; reflektovat svůj postoj k diverzitě a jeho vliv na vlastní pedagogickou praxi;
- Uplatnění absolventa
Po absolvování bakalářského studia můžete pokračovat v navazujícím magisterském studiu Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy, případně v oblasti pedagogických, humanitních a sociálně zdravotních věd podle nabídek jednotlivých vysokých škol.
Pokud vás další studium neláká, můžete nalézt uplatnění na trhu práce v různých typech institucí zabývajících se přímo nebo nepřímo ochranou a podporou zdraví, volným časem a prevencí sociálně patologických jevů.
Svou odbornost využijete například v těchto pracovních pozicích:
- asistent/ka pedagoga ve školách a školských zařízeních;
- odborný pracovník/ce center volného času dětí a mládeže, a to včetně nízkoprahových zařízení;
- pracovník/ce v institucích zaměřených na oblast prevence společensky nežádoucích jevů u dětí a mládeže;
- odborný referent/ka zdravotních a sociálních odborů ve státní správě a samosprávě;
- lektor/ka v zájmovém, mimoškolním a rekvalifikačním vzdělávání;
- projektový pracovník/ce neziskových organizací se zdravotně sociálním či pedagogickým profilem;
- pracovník/ce v zařízeních sociální a výchovné péče.
- Regulovaná povolání
- Asistent pedagoga
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Prostřednictvím praxe na základní škole získáte specifické dovednosti nezbytné pro činnost asistenta/ky pedagoga ve škole.
Dále si vyzkoušíte stáž v konkrétním pomáhajícím zařízení či instituci. Zjistíte, jak fungují různé organizace a na bázi dobrovolnické činnosti můžete navázat spolupráci s různými institucemi tematicky souvisejícími s výchovou ke zdraví. Jedná se o různá volnočasová zařízení pro děti a mládež, kontaktní a poradenská centra pro pomoc osobám závislým, centra a organizace zaměřená na sociální problematiku a pomoc dětem (např. Modrá linka, Bílý kruh bezpečí, Azylový dům aj.).
- Cíle kvalifikačních pracíZávěrečnou prací studující prokazuje schopnost aplikovat znalosti a dovednosti získané v průběhu studia na řešení konkrétního odborně-pedagogického problému. Typ závěrečné práce odpovídá obsahu a úrovni daného stupně studia. Student si volí z následujících typů prací: a) teoreticko-aplikační, b) teoreticko-empirická (výzkumná), c) teoretická. Typy prací a doporučení pro jejich realizaci se dále řídí manuálem APA. Rozsah závěrečné práce je v rozmezí 81 000 – 130 000 znaků včetně mezer, tj. 45 – 60 normostran.
Standardy pro realizaci závěrečných bakalářských prací kateder jsou v souladu s Pokynem děkana č. 1/2015 K realizaci závěrečných prací (bakalářských, diplomových, rigorózních a závěrečných prací CŽV) ve znění účinném od 1. 11. 2015.
Závěrečné práce sledují níže uvedené cíle dle profilu absolventa PdF MU.
Student/ka:
- prokáže schopnost orientovat se v aktuálních otázkách svého oboru, umí jasně a srozumitelně vymezit téma závěrečné práce a její cíle, popsat výchozí stav poznání a navrhnout adekvátní metody řešení ve vztahu k stanoveným cílům;
- pracuje s adekvátními primárními a sekundárními informačními prameny, cituje je dle platné normy (APA) a v souladu s etikou vědecké práce;
- prostřednictvím tvorby vlastního textu prokáže kompetence stylistické, dokáže vytvořit odborný text.
- prokáže schopnost klást otázky a řešit problémy, formulovat nové myšlenky a závěry, které přinášejí alespoň dílčí nové poznatky o zkoumaném jevu, případně obohacují metodologické (v oblasti výzkumu) nebo metodické (v oblasti edukace) postupy, a to ve vztahu k jasně definovaným a vymezeným cílovým skupinám (žáci ZŠ, studenti SŠ, skupiny se specifickými vzdělávacími potřebami atd.).
- Návaznost na další studijní programy
Studijní program Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání pokračuje v navazujícím magisterském studiu Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy, a to v prezenční i kombinované formě. Případně se můžete přihlásit do navazujícího magisterského programu z oblasti pedagogických, humanitních nebo sociálně zdravotních věd podle nabídek jednotlivých vysokých škol.