Představení studijního programu
Magisterský studijní program bezprostředně obsahově navazuje na bakalářský program Chemie se zaměřením na vzdělávání, po absolvování přijímací zkoušky je však dostupný a vhodný pro absolventy jakéhokoliv bakalářského chemického programu. Studium je vždy dvouoborové, chemii tak můžete kombinovat s matematikou, biologií, fyzikou, geografií nebo kartografií (viz Možnosti studia).
Pokud rádi pracujete s lidmi a mládeží, láká vás povolání učitele a zároveň vás baví přírodní vědy, je studium některé z učitelských kombinací na Přírodovědecké fakultě MU ideální volbou. Studovat budete na vědecky orientované fakultě, což znamená výborné odborné zázemí a moderní vybavení laboratoří.
Přírodovědecká fakulta ale vedle odborných aktivit podporuje rozvoj učitelských studijních programů, protože si plně uvědomuje význam kvalitních učitelů. Spolupracuje s řadou středních škol a rozvíjí různé aktivity pro středoškoláky nebo veřejnost, do kterých se můžete zapojit. Cílem magisterského programu je propojení vašich odborných znalostí a praktických dovedností s metodikou jejich vyučování.
V průběhu studia absolvujete řadu oborově nespecifických pedagogicko-psychologických předmětů, řadu oborových metodicko-didaktických teoretických i praktických kurzů a obsáhlou učitelskou praxi na střední škole. Závěrečnou práci zpracováváte v jednom z oborů, práce může mít buď kompletně didaktický charakter, nebo jde o téma odborné s významným didaktickým přesahem. Po úspěšném absolvování studia se stáváte plně kvalifikovaným středoškolským učitelem.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Láká vás povolání učitele?
- Pracujete rádi s mládeží i dospělými?
- Chcete více proniknout do tajů přírodních věd?
- Baví vás experimentovat?
Abyste mohli budoucím studentům látku vysvětlit, musíte ji sami dobře chápat a rozumět souvislostem. Oborové znalosti po vás budou vyžadovány nejen u přijímacích zkoušek, ale po celou dobu studia i v jeho závěru. Chemie je experimentální věda a práce v laboratoři bude důležitou součástí vašeho studia. Pokusy v hodinách jsou důležitým motivačním prvkem, který pomůže studentům teorii pochopit a vzbudit v nich zájem o chemii a přírodní vědy.
Studijní plány
Studium
- CíleCílem studia je vzdělat kvalifikovaného učitele chemie pro střední školy. Obor je součástí dvouoborového studia a po jeho absolvování získá student dvouoborovou profesní kvalifikaci učitele na středních školách. Kromě nadstavby chemického vzdělání poskytuje studentům i vzdělání v odborných didakticko-metodických předmětech a prostřednictvím předmětů všeobecného pedagogicko-psychologického zaměření je dále profiluje pro povolání pedagoga a pracovníka s mládeží. Povinnou součástí studia jsou také pedagogické praxe na středních školách realizované pod vedením zkušených středoškolských učitelů.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Absolventi dokážou připravovat a vést výuku za využití rozmanitých metod.
- Absolventi dokážou zvládat nestandardní situace ve výuce i mimo ni, dokážou diagnostikovat a rozvíjet klima ve třídě.
- Absolventi dokážou motivovat a aktivizovat žáky, podporují demokratické principy ve třídě a ve škole.
- Absolventi rozumí aktuální školské politice a trendům ve vzdělávání, dokážou spolupracovat se svými kolegy a vedením školy na vizích a rozvoji školy.
- Absolventi znají a dokážou využívat diagnostické a evaluační nástroje, pomocí kterých mohou identifikovat zvláštnosti prostředí a potřeby jednotlivých žáků.
- Absolventi dokážou využívat podpůrných opatření k individualizaci výuky, umí spolupracovat s poradenskými subjekty.
- Absolventi se orientují v možnostech hodnocení žáků i evaluace vlastní výuky.
- Absolventi umí účelně používat zdroje chemických i jiných vědeckých informací.
- Absolventi umí vysvětlit žákům i laické veřejnosti chemické zákonitosti a navrhovat a využívat vhodné didaktické pomůcky pro pochopení podstaty složitých chemických jevů.
- Absolventi dokážou bezpečně nakládat s chemickými látkami a dohlížet na jejich použití u chemické i laické veřejnosti.
- Absolventi si uvědomují historické, společenské a environmentální aspekty chemického výzkumu a výroby, jsou schopni odhalovat zkratkovité a nepravdivé informace z chemické oblasti šířené ve veřejném prostoru a uvádět je na pravou míru.
- Uplatnění absolventa
Jako absolventi se stanete plně kvalifikovanými středoškolskými pedagogy. Můžete však vyučovat také na základních školách a vzhledem k získaným pedagogickým dovednostem působit i v dalších vzdělávacích a popularizačních institucích. Zároveň jste odborně způsobilí pro nakládání s chemickými látkami nejrůznějšího druhu a uplatníte se i v kontrolních, zkušebních a výzkumných laboratořích.
- Regulovaná povolání
- Učitel střední školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánůBakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Během studia absolvujete laboratorní kurzy, ve kterých vám poskytneme návody a nápady pro vedení praktických středoškolských cvičení a propojení teoretické výuky s experimenty. V kontaktu se středními školami budete téměř po celou dobu studia – absolvujete na nich průběžnou i souvislou (dvoutýdenní) praxi a zkušení středoškolští učitelé a jejich studenti vás navštíví i na fakultě.
- Cíle kvalifikačních pracíStandardní rozsah diplomové práce je 50 až 70 stran včetně obrázků, grafů, obsahu a seznamu referencí. Diplomová práce má didaktický charakter, typicky se jedná o tvorbu učebního textu pro výuku chemie na středních školách nebo tvorbu videozáznamů a jiných multimediálních pomůcek pro podporu středoškolské a vysokoškolské praktické výuky. Pravidla pro vypracování diplomových prací jsou upravena Opatřením děkana č. 1/2012 - Pokyny pro vypracování bakalářských, diplomových a rigorózních prací na Přírodovědecké fakultě MU.
- Návaznost na další studijní programy
Fakulta sice nenabízí doktorský studijní program orientovaný na chemické vzdělávání, v případě zájmu však absolventi mohou pokračovat v některé ze specializací výzkumně zaměřeného doktorského programu Chemie.