Představení studijního programu
Chcete vytvářet produkty, které se budou skutečně využívat a pracovat na projektech, o něž někdo stojí? Pojďte studovat navazující magisterský program Informační studia a knihovnictví.
Hledáme cesty, jak pomocí designu služeb zajistit přívětivější svět pro znevýhodněné. Skrze technologie ve vzdělávání zkoumáme limity a nové příležitosti, jak lidi učit skutečně důležitým věcem.
Pomocí online kurzů rozšiřujeme kompetence napříč univerzitou i republikou. Rozumíme datům a jejich tokům ve firmách, dokážeme přemýšlet nad tím, jak informace mění korporace i státní organizace. Hledáme cesty k nejvlastnějším hlubinám lidského bytí a činíme knihovny smysluplné a krásné.
Kombinujeme zázemí a znalost tradiční kultury s moderními technologiemi a špičkovými výzkumy s mezinárodním dopadem, do nichž se mohou studenti zapojit.
Ve studiu je možné sledovat čtyři profilace: Design informačních služeb, Technologie ve vzdělávání, Informační a datový management, Knihovnitcví a literaura v kulturním kontextu.
Skrze projektově a portfoliově orientovanou výuku získáváte od samého začátku široké možnosti profilace dle vlastního uvážení.
Vyvážený mix teorie a praxe, vám umožní hledat vlastní přístupy k tomu, na co se v kurikulu soustředit.
Pečujeme o to, aby součástí studia nebyla jen velká nabídka volitelných kurzů, výzkumných a pracovních příležitostí a šance jet do zahraničí, ale také zážitek z komunity.
Je studium programu pro vás?
- Zajímá vás průnik technických, humanitních a sociálně-vědních oborů?
- Zajímají vás technologie, ale spíše pro pohled na jejich uživatele než na matematické teoretické základy?
- Chcete podporovat uživatele informačních technologií, aby s nimi efektivněji pracovali?
- Chcete pomáhat lidem v práci s informacemi a kritickém myšlení?
- Chcete pracovat na inovacích ve vzdělávání?
Jsme otevření studentům z jiných bakalářských oborů, protože věříme, že jejich profesní identita a vhled mnohou významně prohloubit a posílit kvalitu vzdělávání.
Podívejte se na studijní portfolia našich magisterských studentů https://kisk.phil.muni.cz/studenti/portfolia-studentu
Kombinovaná forma studia
V kombinované formě studuje značná část našich studentů. Povinné kurzy jsou koncentrovány do páteční výuky.
Pro více informací navštivte stránku https://kisk.phil.muni.cz/uchazeci/kombinovane-studium
Studijní plány
Studium
- Cíle
Stěžejním cílem předkládaného studijního programu je příprava vysoce kvalifikovaných odborníků pro jejich následné uplatnění v oborových profesích jak v oblastech knihovnické a informační či informačně vědné praxe, tak v akademickém prostředí respektive v institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi. V kontextu oboru Informační studia a knihovnictví jsou na absolventy kladeny stále nové nároky na schopnost integrovat, kriticky hodnotit a užívat získané teoretické i aplikační poznatky oboru i transdisciplinárně. Akcent je kladen na hluboký vhled do mezioborových přesahů včetně metodologického zázemí, s čímž úzce souvisí kvalitativní posun v zakotvení kvalitního jazykového vzdělávání do edukační nabídky kurikula a s tím související výstupy z učení zahrnující také kvalitní verbální i písemný projev studentů a následně absolventů v anglickém jazyce. Silný důraz je kladen na rozvoj celoživotního učení a kreativního myšlení.
Mezi dílčí cíle magisterského programu navazující na uvedené stěžejní cíle tedy patří to, aby absolvent magisterského programu
- získal znalosti a hluboké porozumění literárně-kulturního diskurzu studijního programu v kontextu digital humanities jak v zrcadlení potřeb znalostní společnosti, tak v návaznosti na strategické a koncepční dokumenty týkajících se rozvoje knihovnictví a informační vědy;
- získal relevantní oborové jazykové kompetence schopnost systematické práce s cizojazyčnou literaturou;
- získal hlubové znalosti i aplikační dovednosti pracovat s daty a informacemi v různých profesních pozicích kritickým a etickým způsobem;
- získal schopnost interakce, řízení a nastavování funkcí digitálních technologií, zařízení, informačních systémů v interakci člověka s informacemi;
- měl mediální a informační gramotnost, bych schopen záměrně zpřístupnit informace uživatelům a aktivně působit ve veřejném prostoru a občanské společnosti.
- získal silné teoretické znalosti oborové metodologie a měl schopnost aplikovat metodologii v ssamostatné oborové výzkumné praxi.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Absolvent analyzuje problémy informační společnosti při interakci člověka s technologiemi, identifikuje informační potřeby, etické rozpory, modeluje informační chování jedince.
- Absolvent má široké znalosti literárně-kulturního diskurzu, chápe postavení a roli literatury a kultury v humanitních vědách, rozumí interakcím jedince se sociální organizací forem komunikace (žánry) a s kulturním dědictvím.
- Absolvent zná kategorizační systémy, organizuje poznatky podle principů třídění a žánrových modů komunikace, tvoří sofistikované rešerše, zpracovává informační a doménové analýzy a další informační činnosti podle identifikovaných informačních potřeb
- Absolvent zpracovává a analyzuje data, vyhledává, organizuje, zálohuje a distribuuje a využívá informací s pomocí moderních informačních a komunikačních technologií v oblastech státní správy, komerčního, neziskového sektoru i vědy a výzkumu.
- Absolvent navrhuje, hodnotí, inovuje a designuje informační a digitální služby, optimalizuje informační systémy, řídí projekty a týmy.
- Absolvent má relevantní teoretické znalosti fungování učící se společnosti včetně kulturně-historického srovnávacího pohledu. Díky pokročilým kompetencím pracovat se zdroji informací kriticky reflektuje modely a koncepty gramotností pro 21. století.
- Absolvent připravuje vzdělávací programy a systémy pro vzdělávání zaměřené na rozvíjení a podporu gramotností pro 21. století. Zpracovává informační objekty, zajišťuje podporu vzdělávacím aktivitám, k čemuž využívá relevantní informační zdroje.
- Absolvent užívá znalostí oborové metodologie pro vytváření informačních procesů a služeb v knihovnách, ve veřejném i podnikovém sektoru.
- Uplatnění absolventa
Po absolvování studia vás čeká široké spektrum uplatnění – od ředitelů knihoven, přes odborníky na online vzdělávání, či marketing. Také se uplatníte v IT firmách na pozicích technické podpory nebo třeba jak odborníci na vzdělávání v knihovnách.
Dále najdete své místo v knihovnách, informačních centrech, informačních službách a na akademických pracovištích, ve veřejných službách a v neziskovém sektoru. Dalšími možnostmi jsou PR a reklamní agentury, konzultační a poradenská činnost, vzdělávání, start-up sféra nebo vlastní podnikání.
Usilujeme o to, aby naši absolventi byli těmi, kdo definují nové pracovní pozice a určují směr na trhu práce. Podívejte se na profily některých našich absolventů https://kisk.phil.muni.cz/o-nas/absolventi.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Studentské praxe se uskutečňují v knihovnách, firmách, neziskových organizacích, v nakladatelstvích aj.
Během studia vás čekají praxe v knihovnách, firmách, neziskových organizacích, nakladatelstvích atd. Aktuální nabídku si můžete prohlédnout zde: https://jobbox.knihovna.cz/praxe-a-staze/nabidka-pro-magisterske-studenty
Praxi si můžete domluvit také sami po konzultaci s vyučujícím. Rozsah je volitelný od 40 hodin koncentrovaných do libovolného semestru studia, po téměř libovolnou hodnotu dle vašeho času a zájmu.
- Cíle kvalifikačních prací
Magisterská diplomová práce má prokázat způsobilost studenta aktivně využívat získané znalosti, zvolit téma práce, formulovat badatelskou otázku, vybrat a správně aplikovat výzkumnou metodu a vypracovat odborný text. Student by měl předvést schopnost kriticky pracovat s informacemi a odbornými texty, zpracovávat koncepty a teorie v nich nalezené a formulovat relevantní odpovědi na zadanou otázku. Standardní rozsah magisterské diplomové práce je 140 000 znaků včetně poznámek pod čarou, titulního listu, obsahu, seznamu literatury, seznamu vyobrazení a tří resumé (českého a dvou cizojazyčných). Formální náležitosti upravuje dokument Pravidla psaní písemných prací a citační a bibliografické normy pracoviště.
O klasifikaci diplomové práce rozhoduje komise pro závěrečné zkoušky na základě posudků oponenta a vedoucího práce, vlastního posouzení práce a výkonu diplomanta u obhajoby. Ústní část státní závěrečné zkoušky probíhá před komisí a studující si vylosuje jeden z okruhů, nad kterým je pak vedena rozprava. Student má 20 minut na přípravu a 20 minut na vlastní zkoušku.
Bližší pokyny pro zpracování diplomové práce, stejně jako podmínky státní závěrečné zkoušky jsou popsány na webu KISK FF MU (http://kisk.phil.muni.cz/cs/povinnosti).
- Návaznost na další studijní programy
Doktorský studijní program aktuálně nenabízíme.